ZBUNJUJUĆI PREDLOG ŠKOLE U SLOVENIJI Dečaci da budu devojčice, a devojčice dečaci
Jedna osnovna škola u Sloveniji izazvala je brojne polemike kada je predložila da se tokom poslednje školske nedelje organizuje dan u kojem bi dečaci nosili odeću devojčica, a devojčice odeću dečaka.
Ovaj predlog otvorio je brojna pitanja o mogućim posledicama takve ideje na psihološki razvoj dece.
Psihijatar Ljiljana Simić izrazila je snažnu zabrinutost povodom ove inicijative.
– Ne gledam blagonaklono na ovakve eksperimente sa decom. Oni su još uvek u razvoju, bez formiranih ličnih odluka, i nije jasno zašto bi im u tom periodu nudili ovako zbunjujuće izbore. To može ostaviti posledice na njihov mentalni razvoj, ocenjuje Simić.
Zbunjenost umesto jasnih granica
Kako ističe, deca u ranom uzrastu imaju potrebu za stabilnošću, uzorima i jasno postavljenim granicama.
– Kada dete koje odrasta u stabilnom okruženju dobije ideju da treba da se ponaša kao suprotan pol, makar i simbolično, to može izazvati nelagodu i emocionalnu konfuziju. Dete tada ne zna šta je poželjno ponašanje, a šta nije, objašnjava ona.
Simić smatra da bi ovakve ideje trebalo izbegavati jer deci nisu potrebni dodatni izvori zbunjenosti u periodu kada traže svoj identitet.
– Umesto da im olakšamo razvoj, mi im šaljemo pomešane signale. Pol je biološka činjenica i nije tema za eksperimentisanje. Dete mora da zna ko je i šta jeste. U suprotnom, otvaramo prostor za buduće mentalne konflikte, naglašava.
Psihijatar dodaje i širu zabrinutost za pravac u kojem ide savremeno društvo:
– Umesto da kao civilizacija razvijamo bolje mehanizme samopomoći i otpornosti, mi se igramo identitetima dece, iako živimo u vremenu kada tehnologija pruža ogromne mogućnosti. Pitam se, da li idemo ka samouništenju pod plaštom modernosti, ili smo samo zaboravili da razlikujemo dobro od lošeg?