ЗБУЊУЈУЋИ ПРЕДЛОГ ШКОЛЕ У СЛОВЕНИЈИ Дечаци да буду девојчице, а девојчице дечаци
Једна основна школа у Словенији изазвала је бројне полемике када је предложила да се током последње школске недеље организује дан у којем би дечаци носили одећу девојчица, а девојчице одећу дечака.
Овај предлог отворио је бројна питања о могућим последицама такве идеје на психолошки развој деце.
Психијатар Љиљана Симић изразила је снажну забринутост поводом ове иницијативе.
– Не гледам благонаклоно на овакве експерименте са децом. Они су још увек у развоју, без формираних личних одлука, и није јасно зашто би им у том периоду нудили овако збуњујуће изборе. То може оставити последице на њихов ментални развој, оцењује Симић.
Збуњеност уместо јасних граница
Како истиче, деца у раном узрасту имају потребу за стабилношћу, узорима и јасно постављеним границама.
– Када дете које одраста у стабилном окружењу добије идеју да треба да се понаша као супротан пол, макар и симболично, то може изазвати нелагоду и емоционалну конфузију. Дете тада не зна шта је пожељно понашање, а шта није, објашњава она.
Симић сматра да би овакве идеје требало избегавати јер деци нису потребни додатни извори збуњености у периоду када траже свој идентитет.
– Уместо да им олакшамо развој, ми им шаљемо помешане сигнале. Пол је биолошка чињеница и није тема за експериментисање. Дете мора да зна ко је и шта јесте. У супротном, отварамо простор за будуће менталне конфликте, наглашава.
Психијатар додаје и ширу забринутост за правац у којем иде савремено друштво:
– Уместо да као цивилизација развијамо боље механизме самопомоћи и отпорности, ми се играмо идентитетима деце, иако живимо у времену када технологија пружа огромне могућности. Питам се, да ли идемо ка самоуништењу под плаштом модерности, или смо само заборавили да разликујемо добро од лошег?