SUBOTIČKE GASTRO MANIFESTACIJE VRAĆAJU NA SELO Nigde ne miriše pogača kao u Ljutovu, najbolji paprikaš se sprema u Višnjevcu, a bunjevačka jela u Bajmoku
Ne miriše svuda pogača kao u Ljutovu. Ne sprema se svuda paprikaš kao u Višnjevcu. I nigde ne slave bunjevačka jela kao u Bajmoku.
Ove godine, Subotica se ozbiljno sprema da nas podseti na to koliko tradicija može da bude ukusna. U kalendaru manifestacija Turističke organizacije Subotice dodate su tri manifestacije koje ne bi trebalo da se propuste. Reč je o Pogačijada u Ljutovu, Festival domaće hrane u Višnjevcu i Festival bunjevačkih ila u Bajmoku, koji će ove godine biti deo velikog nacionalnog projekta
Miholjski susreti sela. Sve tri manifestacije okupljaju ljude, mirise i običaje, i stvaraju ono što mnogim mestima danas nedostaje – doživljaj.
„Ove manifestacije su prepoznate i na višim nivoima kao događaji u koje vredi ulagati jer čuvaju kulturu i tradiciju ljudi s ovog prostora“, kaže Božidarka Golubović, direktorka Turističke organizacije Subotice, koja je ove godine prvi put i zvanično organizator sva tri događaja.
Od bunjevačke trpeze do pogače iz furune
Festival bunjevačkih jela u Bajmoku biće održan 30. avgusta i 6. septembra, i to kao deo Miholjskih susreta sela, manifestacije koju širom Srbije finansira Ministarstvo za brigu o selu.
Bajmok će tako, uz igru, pesmu i domaće specijalitete, postati mesto susreta, sećanja i uživanja.
„Ne samo da vraćamo život u sela, već želimo da mladi ostanu, možda i da se vrate. Kroz ove susrete podsećamo se na to ko smo i kako su naši preci živeli“, ističe Golubovićeva.
Festival domaće hrane u Višnjevcu, takođe 30. avgusta, donosi mirise i ukuse koje sve ređe srećemo u gradskim kuhinjama. Iako mlađa, ova manifestacija, kako kažu iz TOS-a, ima ogroman potencijal.
Pogačijada u Ljutovu je planirana za 4.oktobar i ova manifestacija je mnogo više od takmičenja u mešenju i pečenju. To je to je dan kad selo postane pozornica, a svaki zalogaj priča priču.
Zajednički imenitelj svih ovih događaja jeste – hrana. Ne samo kao jelo, već i kao identitet. Subotica, kako kaže direktorka TOS-a, postaje prava gastro destinacija.
„Ovde se dobro jede i pije, i to je ono što ove manifestacije čini posebnim. Prava su prilika da se
pokaže sve ono što naš kraj ima da ponudi“, ističe Golubovićeva.
Iza ovog plana stoji ozbiljna organizacija, ali i podrška institucija. Sredstva za Pogačijadu i festival u Višnjevcu obezbeđena su iz pokrajinskog budžeta, dok Miholjske susrete finansira država. U Turstičkoj organizaciji kažu da se identitet manifestacija neće se menjati.
„Promovišemo ruralni turizam i sever Bačke kao autentičnu, toplu i bogatu regiju. Naš cilj nije da od ovih događaja pravimo nešto novo, već da sačuvamo ono najbolje što imamo“, zaključuje Golubovićeva.
Subotica kroz sve manifestacije, hranu, piće i muziku ndi priču. I to o zajedništvu, različitostima koje se ne sukobljavaju nego stapaju, o narodima koji vekovima zajedno kuvaju, pevaju i slave život. Panonska dama je danas prepoznatljiv brend multikulturalnosti i interkulturalnosti, a to se upravo vidi kroz ovakve manifestacije – kroz pesmu, mirise iz različitih kuhinja i trpezu na kojoj ima mesta za sve.