CENZURA NA DELU Zara reklame zabranjene u Velikoj Britaniji OVO JE RAZLOG
Britanski regulator za standarde oglašavanja (Advertising Standards Autohority, ACA) zabranio je dve reklame modne kompanije Zara zbog toga što su prikazivale modele koji su izgledali “nezdravo mršavo”.
ASA je označio te reklame kao „društveno neodgovorne“ i naredio da se više ne prikazuju u istom formatu.
Na čemu je zasnovana odluka regulatora?
Prva reklama: prikazivala je model sa oversajz belom košuljom čije su izrazito istaknute ključne kosti i ruke postavljene tako da telo deluje vrlo tanko.
Druga reklama: prikazivala je model u kratkoj haljini čiji su noge delovale izrazito tanke zbog senki, uz frizuru koja je naglašavala izgladnelo lice.
ASA je ocenio da su stil, poza, osvetljenje i izbor odeće u obema reklamama doprineli stvaranju utiska nezdrave mršavosti i time kršili standarde odgovornog oglašavanja.
Kako je Zara reagovala?
Kompanija je uklonila obe reklame — iako nije primila direktne žalbe — nakon što je ASA reagovao.
Zara je navela da su modeli imali medicinska uverenja koja potvrđuju njihovo dobro zdravstveno stanje, u skladu sa preporukama iz izveštaja "Fashioning a Healthy Future" britanske Komisije za zdravlje modela. Naveli su da slike nisu digitalno menjane osim minimalnih podešavanja osvetljenja i boje.
Povećana regulatorna pažnja
Ovaj slučaj dolazi kao deo šireg trenda – ASA je nedavno zabranjivao slične reklame i kompanijama poput Marks & Spencer i Next, takođe zbog prikaza modela koji deluju „nezdravo mršavo“.
Zaključak
ASA je 6. avgusta 2025. zabranio dve reklame brenda Zara u Velikoj Britaniji zbog neodgovornog prikaza zdravstveno sumnjivih modela. Zara ih je uklonila i istakla svoju posvećenost odgovornom oglašavanju, uz medicinsku potvrdu zdravstvenog stanja svojih modela. Odluka je deo rastuće regulative koja postavlja veći fokus na raznovrsnost i promociju zdravih standarda u modnoj industriji.