OD NOVOG SADA DO SUBOTICE NIKAD BRŽE! Finalne pripreme u toku, na testu stabilnost staničnih zgrada EVO ŠTA SE DEŠAVA SA STANICOM U SRPSKOJ ATINI
Pripreme za puštanje u saobraćaj pruge od Novog Sada do Subotice su u završnoj fazi, a kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio, za desetak dana planirano je da ovom trasom krenu teretni vozovi.
To će biti svojevrsna uvertira , ali i proba, kako bi u dogledno vreme krenuo i putnički saobraćaj. Sve zavisi od rezultata ispitivanja stabilnosti staničnih zgrada uz prugu i rešavanja pitanja polazaka iz Novog Sada.
U toku je ispitivanje stabilnosti staničnih zgrada u Subotici, Bačkoj Topoli, Naumovićevu, Žedniku i Kisaču
Infrastruktura železnice Srbije objavila je da je na pruzi Novi Sad – Subotica pod napon stavljena kontaktna mreža iznad pruge.
Kontaktna mreža između Novog Sada i Subotice je pod visokim naponom od 25 hiljada volti, koji je izuzetno opasan po ljudski život. Upozoravaju da, kada je kontaktna mreža iznad pruge pod visokim naponom, strujno kolo može da bude i po nekoliko metara od strujnih vodova. U takvim slučajevima nije neophodno da se dodirnu vodovi, već je dovoljno da se samo uđe u strujno kolo i doživi strujni udar, koji se najčešće tragično završava.
Iz ovog preduzeća podsećaju da je u blizini pruge strogo zabranjeno bilo kakvo neovlašćeno kretanje, a nakon stavljanja pod visoki napon kontaktne mreže iznad pruge Novi Sad – Subotica, nepoštovanje propisa može direktno da ugrozi ljudske živote.
Infrastruktura železnice Srbije zato i ovaj put apeluje i upozorava da se niko neovlašćeno ne kreće u blizini pruge, jer je to najstrože zabranjeno, kao i da se u stanicama i pored pruge poštuju znakovi upozorenja, kako bi se izbegle nesreće i sačuvali ljudski životi.
Za pet železničkih stanica na deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice „Infrastruktura železnice Srbije” raspisala je tender za izradu Elaborata o proveri statičke stabilnosti. Reč je o staničnim zgradama u Subotici, Bačkoj Topoli, Naumovićevu, Žedniku i Kisaču.
Kontaktna mreža između Novog Sada i Subotice je pod visokim naponom od 25.000 volti
Kako se navodi u tenderskoj dokumentaciji, u prethodnom periodu u okviru projekta modernizacije, rekonstrukcije i izgradnje pruge na deonici Novi Sad - Subotica - državna granica (Kelebija), rekonstruisani su stanični objekti u tim mestima, a s obzirom na to da su nadležni građevinski inspektori Ministarstva građevinarstva i infrastrukture, nakon inspekcijskog nadzora izdali naredbe da se proveri statička stabilnosti objekta, potrebno je u najkraćem mogućem roku izraditi Elaborate o proveri njihove statičke stabilnosti.
Krila A i D pod lupom
U toku je procena stanja konstrukcije D krila železničke stanice u Novom Sadu, u delu zgrade koji se nalazi desno od mesta gde je pala nadstrešnica 1. novembra prošle godine, zbog čega 16 ljudi izgubilo živote. Taj posao na tenderu koji je 5. jula raspisala „Infrastruktura železnice Srbije“ dobio je Novosadski Institut za ispitivanje, procenu stanja i sanaciju konstrukcija zajedno sa Građevinskim biroom Axis iz Sremske Kamenice i Geomehanikom iz Beograda, koji su vrlo brzo nakon što je „Infrastruktura železnice Srbije“ donela odluku o dodeli ugovora, počeli da rade. Izabrane firme imaju rok 60 dana od uvođenja u posao da završe elaborate za krila A i D, za koje su i podneli ponudu.
Iako je IŽS raspisala konkurs za proveru stanja čitave železničke stanice koja se sastoji od A, B, C i D krila, za sada će se raditi ispitivanje samo A i D , jer se za B i C krila niko nije javio na tender. Prvi pregovarački postupak za posao koji je sada u toku, raspisan je dvadeset sedam dana posle pada nadstrešnice zbog čega je smrtno stradalo 16 ljudi. On je obustavljen 10. decembra, pa je „Infrastruktura železnice Srbije” pokrenula novi 17. decembra. Fakultet tehničkih nauka (FTN) u Novom Sadu se krajem januara javio na taj drugi sa Institutom za ispitivanje materijala. Međutim, 17. maja ugovor je raskinut.
Treći pokušaj da se poveri taj posao referentnim ustanovama ili preduzećima bio je takođe bezuspešan, jer se na javni poziv koji je bio otvoren do 19. juna niko nije javio.
Većina objekata građena je krajem 19. veka i nalazi se pod zaštitom države kao spomenik kulture. Subotička železnička stanica, prema podacima iz tendera, izgrađena je 1882. godine i uživa zaštitu kao nepokretno kulturno dobro. Do sada je u nekoliko navrata bila predmet delimične rekonstrucije i adaptacije u vidu funkcionalnih i enterijerskih promena ili sanacije fasadnih i krovnih površina. Njena ukupna bruto površina je 4.728 metara kvadratnih.
Zabranjeno je preuzimanje dela teksta ili celog teksta bez linkovanje Dnevnika i navođenja medija.