SRBI NAJČEŠĆE REKLAMIRAJU NEISPRAVNU ROBU, VISOKE RAČUNE, A SMETA IM I DUGO ČEKANJE Evo šta potrošači smeju da traže i u kom roku dobijaju odgovor POTROŠAČKA PRAVILA koja trgovci moraju da poštuju
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, žalbi potrošača uvek ima, ali ističe i da ih je, u odnosu na raniji period, bar što se tiče Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine, manje.
- Potrošači se kao i poslednjih nekoliko godina najviše žale na kvalitet proizvoda i usluga - kaže Dragić. - Najviše žalbi se odnosi na kvalitet odeće, obuće i tehničke robe, kao i na usluge od opšteg ekonomskog interesa, i to pre svega usluge javnih preduzeća i telekunikacijske usluge. Najveći broj žalbi reši se u korist potrošača, a manji deo se rešava sudskim putem.
15–30 dana rok za rešavanje reklamacije
On ukazuje da se prilikom kupovine robe za svaki proizvod dobija garancija od dve godine, a kupac/potrošač u roku od šest meseci ima pravo na zamenu proizvoda, popravku ili povrat novca.
- Nakon isteka tog roka potrošač ima pravo na zamenu ili popravku proizvoda, ali ne i na povrat novca. Ono što bi potrošači trebalo da znaju i što je veoma važno je da u roku od šest meseci trgovac ne sme da popravi proizvod bez pismene saglasnosti potrošača - ističe naš sagovornik.
Po njegovim rečima, u roku od šest meseci trošak dokazivanja odbijanja da se prihvati reklamacije ide na teret trgovca koji je to odbio, a nakon tog perioda trošak je na potrošaču, a potrebno je da se uradi analaza u odgovorajućoj laboratoriji, kojih u Srbiji ima nekoliko.
Sporni visina računa i period očitavanja
Kada je reč o žalbama potrošača na usluge javnih preduzeća i telekunikacijske usluge, najčišći razlog su visina računa il dužina perioda očitavanja/obračuna - kaže Marko Dragić. - U tim slučajevima savetujemo potrošače da ulože reklamaciju i sačekaju odgovor, za šta je rok osam dana, a žalba mora biti rešena za15 dana. Koliko potrošači imaju uspeha prilikom ovih želbi teško je reći jer nam se oni uglavnom obraćaju kako bi saznali koje korake treba da preduzmu, a nakon toga nemamo povratnu informaciju.
- Za rešavanje reklamacije za obuću i odeću je 15 dana, dok je za tehničku robu rok 30 dana. Dok je proizvod na reklamaciji, garancija se podužava za vreme koje je proteklo dok se reklamacija ne reši, a u roku od osam dana prodavac mora da odgovari na reklamaciju. Trideset dana je rok u kome je prodavac dužan da isporuči robu, ukoliko nije drugačije ugovoreno. Kad je reč o kupovini proizvoda van poslovnih prostorija, ili narudžbi robe preko interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji... kupac/potrošač ima 14 dana pravo da se predomisli i odustane od kupovine proizvoda - kaže Dragić.