СРБИ НАЈЧЕШЋЕ РЕКЛАМИРАЈУ НЕИСПРАВНУ РОБУ, ВИСОКЕ РАЧУНЕ, А СМЕТА ИМ И ДУГО ЧЕКАЊЕ Ево шта потрошачи смеју да траже и у ком року добијају одговор ПОТРОШАЧКА ПРАВИЛА која трговци морају да поштују
По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића, жалби потрошача увек има, али истиче и да их је, у односу на ранији период, бар што се тиче Удружења за заштиту потрошача Војводине, мање.
- Потрошачи се као и последњих неколико година највише жале на квалитет производа и услуга - каже Драгић. - Највише жалби се односи на квалитет одеће, обуће и техничке робе, као и на услуге од општег економског интереса, и то пре свега услуге јавних предузећа и телекуникацијске услуге. Највећи број жалби реши се у корист потрошача, а мањи део се решава судским путем.
15–30 дана рок за решавање рекламације
Он указује да се приликом куповине робе за сваки производ добија гаранција од две године, а купац/потрошач у року од шест месеци има право на замену производа, поправку или поврат новца.
- Након истека тог рока потрошач има право на замену или поправку производа, али не и на поврат новца. Оно што би потрошачи требало да знају и што је веома важно је да у року од шест месеци трговац не сме да поправи производ без писмене сагласности потрошача - истиче наш саговорник.
По његовим речима, у року од шест месеци трошак доказивања одбијања да се прихвати рекламације иде на терет трговца који је то одбио, а након тог периода трошак је на потрошачу, а потребно је да се уради аналаза у одговорајућој лабораторији, којих у Србији има неколико.
Спорни висина рачуна и период oчитавања
Када је реч о жалбама потрошача на услуге јавних предузећа и телекуникацијске услуге, најчишћи разлог су висина рачуна ил дужина периода oчитавања/обрачуна - каже Марко Драгић. - У тим случајевима саветујемо потрошаче да уложе рекламацију и сачекају одговор, за шта је рок осам дана, а жалба мора бити решена за15 дана. Колико потрошачи имају успеха приликом ових желби тешко је рећи јер нам се они углавном обраћају како би сазнали које кораке треба да предузму, а након тога немамо повратну информацију.
- За решавање рекламације за обућу и одећу је 15 дана, док је за техничку робу рок 30 дана. Док је производ на рекламацији, гаранција се подужава за време које је протекло док се рекламација не реши, а у року од осам дана продавац мора да одговари на рекламацију. Тридесет дана је рок у коме је продавац дужан да испоручи робу, уколико није другачије уговорено. Кад је реч о куповини производа ван пословних просторија, или наруџби робе преко интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији... купац/потрошач има 14 дана право да се предомисли и одустане од куповине производа - каже Драгић.