Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

FILM O RESTAURACIJI „MAJSKE SKUPŠTINE 1848” PRED GLEDAOCIMA Zanimljiva priča jedne vredne SLIKE PAVLA SIMIĆA

15.05.2025. 10:07 10:19
Piše:
Izvor:
Dnevnik
мајска
Foto: GMS

Jedna naša slika zavredela je da se o njenoj sudbini snimi film, i ta čast pripala je “Majskoj skupštini 1848” Pavla Simića, o čijem nestanku, pa pronalasku i vraćanju u Srbiju, u Galeriju Matice srpske, govori dokumentarno - igrano ostvarenje “Letopis Majske skupštine 1848”, koje je upravo premijerno prikazano u GMS.

Novinar Miroslav Stajić je autor scenarija i reditelj ovog filma, nastalog u koprodukciji Galerije Matice srpske i kuće „Mista prodakšn“. O tome kako je, i zašto, nastao ovaj film, na promociji su govorili dr Danilo Vuksanović, pomoćnik upravnika GMS, dr Snežana Mišić, muzejska savetnica GMS, i autor Miroslav Stajić.

Zanimljiv i uzbudljiv život ove Simićeve slike, koja predstavlja jedini vizuelni trag čuvene Majske skupštine 1848. u Sremskim Karlovcima, nametnuo se kao nezaobilazna tema ovog filma, koji je u početku trebalo da zabeleži konzervaciju i restauraciju ove slike. Trag joj se svojevremeno izgubio u Beču, gde je sam slikar odneo, dugo se o njoj nije ništa znalo, i tek u dvadesetom veku se došlo do saznanja da se nalazi u Mađarskom narodnom muzeju u Budimpešti, od kojeg je i otkupljena i doneta u Novi Sad.  Film prati i istoriografska otkrića do kojih se dolazilo u međuvremenu, i istovremeno osvetljava slikarske detalje i karakteristike, takođe i otkrića tokom procesa konzervacije.   

- „Letopis Majske skupštine 1848“ je naslov za koji je Miroslav Stajić smatrao da je najbolji za nešto što govori o putu jedne slike, što objašnjava taj zanimljivi sadržaj, koji se nalazi oko toliko važnih istorijskih momenata, ali i onih koji su vezani za nastanak same slike, kasnije nastanak litografije. Takođe i svega onoga što se desilo u konzervatorskoj radionici GMS, pod rukom našeg kolege Darka Despotovića, koji je proces konzervacije sproveo u okviru projekta Re-konzervacije - pomenuo je Danilo Vuksanović na promociji ovog filma, dodajući da se ispostavilo da taj zanimljiv konzervatorski tretman zahteva dodatno filmsko, dokumentarno ostvarenje.

мајска
Foto: GMS

Kako je Darko Despotović krenuo da radi na čišćenju slike, polako sy se, po rečima Snežane Mišić, otkrivale razne nove stvari, i dolazilo se do novih otkrića, i detalja. Istraživanjima se došlo i do nekih drugih saznanja, o tome kako je slika iz Beča, gde joj se trag izgubio, stigla u Mađarski narodni muzej, odakle je 1976. putem međumuzejske saradnje stigla u kolekciju GMS,  kako podsećaSnežana Mišić, i od tada, pa do danas, zauzima ključno mesto u stalnoj postavci.  

- Povezali smo se sa kolegama iz Mađarskog narodnog muzeja, tu pre svega moram da pomenem kolegu dr Šerfeze Sabolča, koji je pristao i da učestvuje u filmu, i zahvaljujuči njemu, mi smo imali uvid u arhivsku dokumentaciju o tome kako je slika stigla, i, ono što je važno, utvrdili smo da je bila identičnih dimenzija kada je stigla u muzej, kakva jeste i danas, što znači da su eventualna skraćenja i prepravke urađene tokom njenog boravka u Beču - ukazuje Snežana Mišić na jedno od saznanja do kojih su došli.

Film vizuelno podseća i na još jedno otkriće, da postoji arhivska fotografija na kojoj se vidi da je slika “Majske skupštine 1848” izložena u jednoj sali, u okviru velike milenijumske izložbe u Budimpešti,  održane 1896.  To su, po rečima Snežane Mišić, dva nova istoriografska otkrića koja su se nadovezala na priču o konzervaciji, i sve to je podstaklo Miroslava Stajića, da od inicijalne ideje da se više dokumentuje konzervatorski proces, dođe do toga da se snima igrano-dokumentarni film. 

- Inicijalna ideja za sam film je zapravo bio proces konzervacije i restauracije. Naša je želja bila da kroz video dokumentaciju zabeležimo sav taj rad, kako bi ostao, ne samo za neke buduće generacije istraživača i konzervatora,  nego kako bi ostao i za GMS kao neka vrsta, uslovno govoreći, pokazne vežbe, koja može da posle, za neke druge postupke, posluži i prilikom formiranja te arhivske građe i dokumentacije, kada govorimo o video materijalu - istakao je Miroslav Stajić.

Kako su krenuli istraživački radovi, i kako se dolazilo do novih saznanja i dotad nepoznatih detalja o slici, stvari polako slagale, napominje Miroslav Stajić, tako da je bilo jasno da tu postoji potencijal ne samo stvaranje  arhivskog filma, već nečeg za ozbiljniji i malo ambiciozniji film. Postojalo je više scenarija, koji su se menjali kako su se nove stvari o slici otkrivale, i tako je i samo snimanje počelo u GMS i u Kuveždinu, kako pominje Miroslav Stajić, a došlo se do Beča i Budimpešte. U konačnom oblikovanju ovog filma Stajić ističe učešće direktora fotografije Aleksandra Zeca, zatim i dramskih umetnika Jugoslava Krajnova i Ljubiše Milišića, kao i dr Isidore Popović, ton majstora Jovana Jovanovića, konzervatora Snežane Mijić, koja je doprinela korišćenjem alata veštačke inteligencije, i Fedora Vrtačnika, kompozitora originalne muzike za film. 

Film “Letopis Majske skupštine 1848” će biti prikazan u Noći muzeja u Galeriji Matice srpske narednog vikenda, a potom će biti dostupan i na Jutjub kanalu GMS.

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar