clear sky
22°C
15.05.2025.
Нови Сад
eur
117.2329
usd
104.7471
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ФИЛМ О РЕСТАУРАЦИЈИ „МАЈСКЕ СКУПШТИНЕ 1848” ПРЕД ГЛЕДАОЦИМА Занимљива прича једне вредне СЛИКЕ ПАВЛА СИМИЋА

15.05.2025. 10:07 10:19
Пише:
Извор:
Дневник
мајска
Фото: ГМС

Једна наша слика завредела је да се о њеној судбини сними филм, и та част припала је “Мајској скупштини 1848” Павла Симића, о чијем нестанку, па проналаску и враћању у Србију, у Галерију Матице српске, говори документарно - играно остварење “Летопис Мајске скупштине 1848”, које је управо премијерно приказано у ГМС.

Новинар Мирослав Стајић је аутор сценарија и редитељ овог филма, насталог у копродукцији Галерије Матице српске и куће „Миста продакшн“. О томе како је, и зашто, настао овај филм, на промоцији су говорили др Данило Вуксановић, помоћник управника ГМС, др Снежана Мишић, музејска саветница ГМС, и аутор Мирослав Стајић.

Занимљив и узбудљив живот ове Симићеве слике, која представља једини визуелни траг чувене Мајске скупштине 1848. у Сремским Карловцима, наметнуо се као незаобилазна тема овог филма, који је у почетку требало да забележи конзервацију и рестаурацију ове слике. Траг јој се својевремено изгубио у Бечу, где је сам сликар однео, дуго се о њој није ништа знало, и тек у двадесетом веку се дошло до сазнања да се налази у Мађарском народном музеју у Будимпешти, од којег је и откупљена и донета у Нови Сад.  Филм прати и историографска открића до којих се долазило у међувремену, и истовремено осветљава сликарске детаље и карактеристике, такође и открића током процеса конзервације.   

- „Летопис Мајске скупштине 1848“ је наслов за који је Мирослав Стајић сматрао да је најбољи за нешто што говори о путу једне слике, што објашњава тај занимљиви садржај, који се налази око толико важних историјских момената, али и оних који су везани за настанак саме слике, касније настанак литографије. Такође и свега онога што се десило у конзерваторској радионици ГМС, под руком нашег колеге Дарка Деспотовића, који је процес конзервације спровео у оквиру пројекта Ре-конзервације - поменуо је Данило Вуксановић на промоцији овог филма, додајући да се испоставило да тај занимљив конзерваторски третман захтева додатно филмско, документарно остварење.

мајска
Фото: ГМС

Како је Дарко Деспотовић кренуо да ради на чишћењу слике, полако сy се, по речима Снежане Мишић, откривале разне нове ствари, и долазило се до нових открића, и детаља. Истраживањима се дошло и до неких других сазнања, о томе како је слика из Беча, где јој се траг изгубио, стигла у Мађарски народни музеј, одакле је 1976. путем међумузејске сарадње стигла у колекцију ГМС,  како подсећаСнежана Мишић, и од тада, па до данас, заузима кључно место у сталној поставци.  

- Повезали смо се са колегама из Мађарског народног музеја, ту пре свега морам да поменем колегу др Шерфезе Саболча, који је пристао и да учествује у филму, и захваљујучи њему, ми смо имали увид у архивску документацију о томе како је слика стигла, и, оно што је важно, утврдили смо да је била идентичних димензија када је стигла у музеј, каква јесте и данас, што значи да су евентуална скраћења и преправке урађене током њеног боравка у Бечу - указује Снежана Мишић на једно од сазнања до којих су дошли.

Филм визуелно подсећа и на још једно откриће, да постоји архивска фотографија на којој се види да је слика “Мајске скупштине 1848” изложена у једној сали, у оквиру велике миленијумске изложбе у Будимпешти,  одржане 1896.  То су, по речима Снежане Мишић, два нова историографска открића која су се надовезала на причу о конзервацији, и све то је подстакло Мирослава Стајића, да од иницијалне идеје да се више документује конзерваторски процес, дође до тога да се снима играно-документарни филм. 

- Иницијална идеја за сам филм је заправо био процес конзервације и рестаурације. Наша је жеља била да кроз видео документацију забележимо сав тај рад, како би остао, не само за неке будуће генерације истраживача и конзерватора,  него како би остао и за ГМС као нека врста, условно говорећи, показне вежбе, која може да после, за неке друге поступке, послужи и приликом формирања те архивске грађе и документације, када говоримо о видео материјалу - истакао је Мирослав Стајић.

Како су кренули истраживачки радови, и како се долазило до нових сазнања и дотад непознатих детаља о слици, ствари полако слагале, напомиње Мирослав Стајић, тако да је било јасно да ту постоји потенцијал не само стварање  архивског филма, већ нечег за озбиљнији и мало амбициознији филм. Постојало је више сценарија, који су се мењали како су се нове ствари о слици откривале, и тако је и само снимање почело у ГМС и у Кувеждину, како помиње Мирослав Стајић, а дошло се до Беча и Будимпеште. У коначном обликовању овог филма Стајић истиче учешће директора фотографије Александра Зеца, затим и драмских уметника Југослава Крајнова и Љубише Милишића, као и др Исидоре Поповић, тон мајстора Јована Јовановића, конзерватора Снежане Мијић, која је допринела коришћењем алата вештачке интелигенције, и Федора Вртачника, композитора оригиналне музике за филм. 

Филм “Летопис Мајске скупштине 1848” ће бити приказан у Ноћи музеја у Галерији Матице српске наредног викенда, а потом ће бити доступан и на Јутјуб каналу ГМС.

Извор:
Дневник
Пише:
Пошаљите коментар