FESTIVAL RANE MUZIKE U NOVOM SADU Remek-dela baroknih majstora
Zahvaljujući energiji i trudu umetnika okupljenih u Vojvođanskom udruženju za ranu muziku iz Novog Sada i festivalu koji ova asocijacija organizuje, muzičko stvaralaštvo kompozitora epoha renesanse i baroka stiče sve više poklonika.
Veliko poštovanje zaslužuje podatak da se ove godine u Novom Sadu održava dvadeseti festival ove vrste, koji je, kao i prethodnih godina publici ponudio niz probranih i vrlo zanimljivih koncerata, na kojima, uz domaće soliste i ansamble, nastupaju i vrsni i afirmisani muzičari i kamerni sastavi iz inostranstva, a broj posetilaca na ovim muzičkim događanjima dokazuje da trud njihovih organizatora nikako nije uzaludan.
Nakon prvog festivalskog koncerta sa repertoarom muzike za duo flauta u izvođenju Alešandra Andrade iz Portugalije i domaće solistkinje Meile Tome Pihler, program pomenute manifestacije nastavljen je zajedničkim nastupom pre par godina osnovanog ansambla za ranu muziku “Dom muza” koji znalački vodi dirigent Timur Musajev i renomiranog beogradskog ansambla “VizAntika” čiji članovi danas zajedno sa muzičarima čuvenog beogradskog ansambla “Renesans” nastavljaju plemenitu misiju istraživanja i predstavljanja publici muzičkih dragulja prošlosti i remek dela kompozitora srednjeg veka, renesanse i baroka.
“Dom muza” i “VisAntika” su sa svoj zajednički koncert u crkvi Svete Elizabete odabrali zahtevan i atraktivan program, koju je obuhvatio madrigale i instrumentalne kompozicije Palestrine, Monteverdija, Vekija i drugih renesanskih i ranobaroknih kompozitora, izvodeći ih odmereno i delikatno u interpretacijama koje su naglašavale profinjenu neposrednost i tonsko sklad ove muzike.
Ponešto drugačije i svedenije zvučne vizure i muziku značajnog ali široj muzičkoj javnosti nedovoljno poznatog baroknog kompozitora Alesandra Stradele predstavio je slušaocima treći po redu festivalski koncert naslovljen “O kako je lepa svetlost dana”, na kojem su nastupili članovi afirmisanog italijanskog baroknog ansambla “Mare nostrum” koji je osnovao i koji predvodi gambista i dirigent Andrea de Karlo.
Jedan od vodećih italijanskih kompozitora epohe srednjeg baroka Antonio Stradela rođen je u plemićkoj porodici u Bolonji, potpuno se posvetivši muzici, pri čemu su njegovi umetnički uspesi, ali i živopisna biografija, bili razlozi zbog koji je on docnije živeo i delovao u Rimu, Veneciji, Torinu i Đenovi, napisavši više od trista kompozicija, koje su uticale na velike kompozitore narednih generacija poput Korelija i Hendla. Muzičari ansambla “More nostrum”, koji su uz Andrea de Karla činili još i sjajni kontratenor Danilo Pastore, čembalistkinja Lucija Ade-
laide de Nikola i lautista Klaudio Martin Poblete tokom svog nastupa izveli su izbor arija i rečitativa iz Stradelinih kantata, opera i oratorijuma, donetih poletno i nadahnuto, u bliskoj i plodonosnoj izvođačkoj saradnji i na trenutke improvizacionoj razigranosti koja je u najboljem svetlu slušaocima prikazala melodioznu poetičnost i zanosnu lepotu Stradeline muzike. Uz upečatljive interpretacije fragmenata Stradelinih vokalno-instrumentalnih dela, u kojima je do punog izražaja došla proživljena izvođačka posvećenost kontratenora Pastorea, članovi sastava “Mare nostrum” izveli su i nekoliko instrumentalnih komada autora iz iste epohe Đovanija Kapsbergera i Luiđija Rosija, a po završetku koncerta, nakon ponovljenih poziva za “bis” muzičarima se na bini kao gost pridružio i direktor Italijanskog kulturnog centra u Beogradu Roberto Činkota kao solista na alt blokflauti, sa kojima je zajedno izveo jednu baroknu kompoziciju za flautu, predstavivši se tom prilikom slušaocima kao vrlo kompetentan i virtuozan kamerni muzičar.
B. Hložan