U „Albertini” grafika Jelene Sredanović
Grafika novosadske umetnice dr Jelene Sredanović postala je deo kolekcije čuvenog bečkog muzeja umetnosti “Albertina” koji poseduje jednu od najvećih i najpoznatijih grafičkih zbirki na svetu sa oko 65.000 crteža i preko milion grafika.
Njena grafika “Kapi i senke” iz ciklusa “Otisci prirode”, urađena u drevnoj tehnici drvoreza, donela joj je, na međunarodnoj izložbi u Beču 2009. prestižnu nagradu koja nosi ime Valtera Košackog, svetski poznatog istoričara umetnosti i dugogodišnjeg direktora grafičke zbirke muzeja Albertina. Tako je rad Jelene Sredanović postao deo prestižne kolekcije muzeja u kome su i dela Mikelanđela, Direra, Rubensa, Pikasa, Kokoške, Klimta, Šilea...
Jelena Sredanović pripada generaciji umetnika koja u pravovernosti tradicionalne grafičke forme nalaze sopstveno stvaralačko uporište. O visokom kvalitetu njenog umetničkog stvaralaštva pisali su istaknuti likovni kritičari. Po oceni Ljiljane Ćinkul, Jelena Sredanović je “uzorni primer čiji rad potvrđuje iskreno uverenje u grafiku, demonstrirajući neiscrpne mogućnosti klasičnog medija kao što je drvorez. Njen likovni koncept i rukopisna ortografija nastavljaju linijom velikih uzora iz istorije umetnosti, pa su drevni japanski drvorez i njegove evropske verzije samo primereno integrisani u savremenu recepciju dela”. Tehnika drvoreza koja se, po rečima Danila Vuksanovića, “ispitivanjem i u kombinaciji sa drugim grafičkim tehnikama razlaže, u slučaju Jelene Sredanović predstavlja uspeo pokušaj da se viđeno i doživljeno artikuliše u jednoj od najsloženijih tehnika grafičke umetnosti, i to pomoću prepleta boje koji daju izuzetno pikturalan rezultat. Svojstva umetničke grafike nalaze se u domenu istraživačkog, motivsko polazište postaje isključivi razlog za demonstraciju doživljenog/ visinskog”. Nemačka kritičarka Ula Jirgenson navodi da su “očaravajući prefinjeni drvorezi Jelene Sredanović, minuciozne izrade, čija višebojna štampa dominira briljantnom osetljivošću transparentnih boja”. Istaknuti britanski likovni teoretičar savremene grafičke umetnosti Ričard Nojs uvrstio je (u svojoj knjizi ”Kritična masa - grafika iza ivice”, A&C Black, London, 2010) Jelenu Sredanović među 52 umetnika (iz celog sveta) čije grafike najbolje izražavaju iskorake i visoka dostignuća u savremenoj grafici.
Jelena Sredanović (Novi Sad, 1982) je diplomirala (2005) i magistrirala (2009) na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi profesora Zorana Todovića, a doktorske studije umetnosti završila na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (2016) u klasi prof. Biiljane Vuković. Zaposlena je u zvanju docenta na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Pored učešća na mnogim izložbama u zemlji, uspešno se predstavila i na izložbama u inostranstvu koje uživaju međunarodni ugled - u Njujorku, Pekingu, Madridu, Budimpešti, Rimu, Londonu, Beču, Temišvaru, Solunu, Jerevanu i dr...Sa zapaženim uspehom priredila je samostalne izložbe u Galeriji Elizabet Mihitš u Beču, 2010. i Galeriji Bilbaoarte u Bilbau, 2012. i mnogim drugim.
Dr Jelena Sredanović je dobitnik najznaćajnije nagrade za grafiku u Srbiji - Veliki pečat Grafičkog kolektiva (2010), Nagrade Novosadskog salona (2009), Iskre kulture za savremeno staralaštvo u Vojvodini (2015) i Prve nagrade na Međunarodnom trijenalu grafike u Beogradu (2017). U inostranstvu, je pored nagrade “Valter Košacki” dobila i počasnu povelju na Prvom međunarodnom trijenalu grafike u Jerevanu (2017).
N. Popov