У „Албертини” графика Јелене Средановић

Графика новосадске уметнице др Јелене Средановић постала је део колекције чувеног бечког музеја уметности “Албертина” који поседује једну од највећих и најпознатијих графичких збирки на свету са око 65.000 цртежа и преко милион графика.
Мила Пејић/ Јелена Средановић и награђени рад
Фото: Мила Пејић/ Јелена Средановић и награђени рад

Њена графика “Капи и сенке” из циклуса “Отисци природе”, урађена у древној техници дрвореза, донела јој је, на међународној изложби у Бечу 2009. престижну награду која носи име Валтера Кошацког, светски познатог историчара уметности и дугогодишњег директора графичке збирке музеја Албертина. Тако је рад Јелене Средановић постао део престижне колекције музеја у коме су и дела Микеланђела, Дирера, Рубенса, Пикаса, Кокошке, Климта, Шилеа...

Јелена Средановић припада генерацији уметника која у правоверности традиционалне графичке форме налазе сопствено стваралачко упориште. О високом квалитету њеног уметничког стваралаштва писали су истакнути ликовни критичари. По оцени Љиљане Ћинкул, Јелена Средановић је “узорни пример чији рад потврђује искрено уверење у графику, демонстрирајући неисцрпне могућности класичног медија као што је дрворез. Њен ликовни концепт и рукописна ортографија настављају линијом великих узора из историје уметности, па су древни јапански дрворез и његове европске верзије само примерено интегрисани у савремену рецепцију дела”. Техника дрвореза која се, по речима Данила Вуксановића, “испитивањем и у комбинацији са другим графичким техникама разлаже, у случају Јелене Средановић представља успео покушај да се виђено и доживљено артикулише у једној од најсложенијих техника графичке уметности, и то помоћу преплета боје који дају изузетно пиктуралан резултат. Својства уметничке графике налазе се у домену истраживачког, мотивско полазиште постаје искључиви разлог за демонстрацију доживљеног/ висинског”. Немачка критичарка Ула Јиргенсон наводи да су “очаравајући префињени дрворези Јелене Средановић, минуциозне израде, чија вишебојна штампа доминира бриљантном осетљивошћу транспарентних боја”. Истакнути британски ликовни теоретичар савремене графичке уметности Ричард Нојс уврстио је (у својој књизи ”Критична маса - графика иза ивице”, А&Ц Блацк, Лондон, 2010) Јелену Средановић међу 52 уметника (из целог света) чије графике најбоље изражавају искораке и висока достигнућа у савременој графици.

Јелена Средановић (Нови Сад, 1982) је дипломирала (2005) и магистрирала (2009) на Академији уметности у Новом Саду у класи професора Зорана Тодовића, а докторске студије уметности завршила на Факултету ликовних уметности у Београду (2016) у класи проф. Бииљане Вуковић. Запослена је у звању доцента на Академији уметности у Новом Саду. Поред учешћа на многим изложбама у земљи, успешно се представила и на изложбама у иностранству које уживају међународни углед - у Њујорку, Пекингу, Мадриду, Будимпешти, Риму, Лондону, Бечу, Темишвару, Солуну, Јеревану и др...Са запаженим успехом приредила је самосталне изложбе у Галерији Елизабет Михитш у Бечу, 2010. и Галерији Билбаоарте у Билбау, 2012. и многим другим.

Др Јелена Средановић је добитник најзнаћајније награде за графику у Србији - Велики печат Графичког колектива (2010), Награде Новосадског салона (2009), Искре културе за савремено старалаштво у Војводини (2015) и Прве награде на Међународном тријеналу графике у Београду (2017). У иностранству, је поред награде “Валтер Кошацки” добила и почасну повељу на Првом међународном тријеналу графике у Јеревану (2017).

Н. Попов

EUR/RSD 117.5755
Најновије вести