OVO JE TRASA BUDUĆEG AUTO-PUTA BEOGRAD – ZRENJANIN – NOVI SAD Voziće se 130 kilometara na čas; Gradiće se ČETIRI VELIKA MOSTA U toku intenzivni radovi na trasi od Begeja do Tise (FOTO, VIDEO)
Izgradnja auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad značajno je odmakla, pa se tako nedaleko od Mužlje već dobro vidi buduća trasa ovog važnog koridora kroz Banat.
Reporteri „Dnevnika” obišli su gradilište prvog auto-puta na teritoriji Banata, na delu Mužlja-Aradac i uverili se da su u toku intenzivni radovi na trasi od Begeja do Tise u dužini od oko 20 kilometara, odnosno da je u toku nasipanje puta peskom i nivelisanje, dok je od Mužlje do Aradca već nasuto oko 10 kilometara. Gradilište je otvoreno već godinu i po dana, budući da se prvo kopalo pozajmište peska u blizini Begeja odakle je na dnevnom nivou izvlačeno 4.000 kubika peska.
105 kilometara
Trasa ovog auto-puta imaće oblik ćiriličnog slova P, te se često u javnosti naziva „Vojvođanskim P ”. Ovaj putni pravac državnog puta prvog A reda predstavlja krak primarne mreže puteva Srbije, kao i osnovnu vezu na pravcu Sever - Jug, koji povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove Srbije. Nastavak ovog državnog puta severno od Zrenjanina prema Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka mađarskoji i međunarodnom putu E75.
Gradilište je otvoreno već godinu i po dana, budući da se prvo kopalo pozajmište peska u blizini Begeja, odakle je na dnevnom nivou izvlačeno 4.000 kubika peska
Projekat je zahtevan jer je saobraćajnica duga, i ispresecana kanalima i rekama, ali se ne očekuje da će biti problema, pošto je teren celom dužinom ravan. Projekat podrazumeva izgradnju koridora u profilu auto-puta sa dve projektovane deonice: deonica 1 Beograd (Ovča) - Zrenjanin, dužine 67,66 kilometara i deonica 2 Zrenjanin - Novi Sad, dužine 37,74 kilometara. Planirana i izgradnja paralelnog nekomercijalnog puta, dužine oko 25 kilometara na potesu Novi Sad - Zrenjanin, deonica Žabalj - Novi Sad.
Projekat podrazumeva izgradnju koridora u profilu auto-puta sa dve projektovane deonice: deonica 1 Beograd (Ovča) - Zrenjanin, dužine 67,66 kilometara i deonica 2 Zrenjanin - Novi Sad, dužine 37,74 kilometara
Prvi auto-put na teritoriji Banata, projektovan da bude dvosmerni, sa četiri trake i maksimalnom brzinom od 130 kilometara na čas, počinjaće od petlje Ovča na severnoj tangenti obilaznice oko Beograda, a završavati se u zoni administrativnog područja grada Novog Sada (naplatna stanica). Saobraćajnica dužine 105 kilometara, spojiće Beograd, Pančevo, Zrenjanin i Novi Sad, ali i opštinu Opovo. Prostornim planom obuhvaćena je površina 4.095 hektara, a na trasi budućeg koridora, koji će na teritoriji četiri grada i opštine imati nekoliko saobraćajnih petlji, predviđena je gradnja četiri velika mosta - dva preko Tamiša i preko Begeja i Tise.
Planirana i izgradnja paralelnog nekomercijalnog puta, dužine oko 25 kilometara na potesu Novi Sad - Zrenjanin, deonica Žabalj - Novi Sad
Osim toga, planirana su i četiri mosta preko kanala i prolaza za put. Takođe, predviđena je rehabilitacija, modernizacija i dogradnja postojeće mreže državnih puteva prvog i drugog reda u zoni koridora, koji će povezati naselja od Borče do Zrenjanina, zatim od Zrenjanina do Novog Sada. Istovremeno s radovima u okolini Zrenjanina, izgradnja se odvija i u zoni petlje „Ovča”, odnosno početka auto-puta kod severne obilaznice oko Beograda.
Dvanaest petlji
Na trasi novog auto-puta od petlje „Borča“ do petlje „Novi Sad – Istok“, gradiće se 12 petlji, dva mosta preko Tamiša, jedan preko Tise i nadvožnjak preko železničke pruge kod Perleza.
Petlje su predviđene u čvorovima Ovča, Sefkerin, Kovačica, Orlovat, Ečka, Aradac, Žabalj, Kać i Novi Sad – Istok, a Zrenjanin će imati tri izlaza na auto-put, u čvorovima Zrenjanin – Istok, Zrenjanin – Sever i Zrenjanin – Zapad. Dužina auto-puta od petlje „Borča“ do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45. Prolaziće teritorijama opština Beograd – Palilula, Opovo, Kovačica, Žabalj i gradova Pančevo, Zrenjanin i Novi Sad.
Izgradnjom te saobraćajnice stanovnici Zrenjanina i okolnih mesta brže će se uključivati na Koridor deset, a od Novog Sada do Zrenjanina će se, prema procenama, stizati za oko 25 minuta. Kako je ocenjeno izgradnja auto- puta kroz Banat stvoriće optimizam za ostanak građana koji žive na ovim prostorima, a Zrenjaninu, kao i drugim opštinama poput Kovačici, Opovu, dati dodatni impuls da se razvija, dok će industrijske zone biti još atraktivnije što može doprineti novim investicijama i radnim mestima.
Aerodromi Ečka i Čenej zadržavaju namenu
Putnu mrežu u koridoru budućeg auto-puta državnog puta prvog A reda, na pravcu Beograd (Ovča)-Zrenjanin-Novi Sad, pored državnih puteva prvog i drugog reda, čine i opštinski i nekategorisani putevi koji se nalaze i u zoni potencijalnog koridora auto-puta koji zahtevaju odgovarajući tretman u konfliktu sa putem najvišeg hijerarhijskog nivoa. U obuhvatu plana nalaze se i dva aerodroma Ečka i Čenej, koji svoju namenu zadržavaju i u narednom periodu.
Zaključkom Vlade Republike Srbije iz januara 2021. godine projekat izgradnje auto-puta Beograd (Borča) – Zrenjanin i Zrenjanin – Novi Sad, prepoznat je kao projekat od posebnog značaja, a godinu dana kasnije, u januaru 2022. godine, doneto je rešenje kojim se utvrđuje javni interes za eksproprijaciju, administrativni prenos i nepotpunu eksproprijaciju nepokretnosti, radi izgradnje auto-puta, kao objekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Okvirni komercijalni ugovor o projektovanju i izgradnji auto-puta zaključen je u novembru 2023. godine između Vlade Srbije i „China Shandong International Economic and Technical Cooperation Group, Ltd. of Shandong Hi-Speed Group Co. Ltd Shandong Hi-Speed Group Mansion”. Tim dokumentom predviđena je fazna realizacija projekta, pri čemu svaka od deonica čini jednu ili više zasebnih faza.
Zabranjeno je preuzimanje dela teksta ili celog teksta bez linkovanje Dnevnika i navođenja medija.