TEMA „DNEVNIKA”
NOVI SAD KRENUO PUNOM PAROM, STIŽE I PEŠAČKO BICIKLISTIČKI MOST! Grad do sad uložio čak 5,8 miliona evra u staze, a grade se i nove
Prema procenama u Novom Sadu ima oko 50.000 građana koji aktivno voze bicikl, od čeka oko 20.000 to čini svakodnevno.
U skladu s porastom broja dvotočkaša poslednjih godina je proširena biciklistička mreža koja se sada prostire u dužini od više od 150 kilometara, od čega je 50 kilometara izgrađeno od 2012. godine, u šta je uloženo 5,8 miliona evra. Kroz redovno održavanje, u istom periodu, sanirano je 15 kilometara biciklističkih staza, za šta je izdvojeno 88,6 miliona dinara, dok su programom održavanja putne privrede za ovu godinu predviđena sredstva za redovno održavanje trotoara, biciklističkih staza i rekreativnih površina u iznosu od 11miliona dinara.
Novi Sad bi trebalo da do 2027. godine dobije i pešačko biciklistički most
Novi Sad bi trebalo da do 2027. godine dobije i pešačko biciklistički most Na delu između Novog Sada i Bačkog Petrovca, biciklističke staze predstavljaju deo Nacionalne biciklističke rute, koja je ujedno i planirana obilaznica „Eurovelo 6” rute. U Srbiji ta trasa sledi tok Dunava, te je poznata i pod imenom „Dunavska biciklistička ruta“. Osim staze od Novog Sada do Irmova, na trasi rute „Evrovelo 6” nalazi se i biciklistička staza Novi Sad – Begeč.
Prvi spratni parking
Prvi spratni parking za bicikle u Srbiji izgrađen je prošle godine u Novom Sadu kod Naučno-tehnološkog parka sa kapacitetom od 60 mesta i to 30 u gornjoj etaži i 30 u donjoj. Investicija, koju je realizovalo Javno komunalno preduzeće „Parking servis” zajedno sa Gradom Novim Sadom i Naučno-tehnološkim parkom, urađena je po uzoru na holandske parkinge. Pre nekoliko dana Novi Sad je dobio i drugi spratni parking za bicikle koji je postavljen ispod Mosta slobode kod ulaza na kupalište „Štrand”. Kapacitet, sa specijalnim mehanizmom za odlaganje, je 72 bicikla, odnosnos 36 u parteru i 36 na gornjem nivou. Inače, kod Štranda se od 2012. godine nalazi i 70 držača, kapaciteta 140 bicikala.
Projekat koji je u toku je izgradnja biciklističe staze Novi Sad – Rumenka – Kisač – Čenej – Irmovo. Kako je pojašnjeno kroz projekat LIID biće finansirani radovi u sklopu druge faza, koja obuhvata deonicu od kanala DTD, preko Irmova i Kisača, do Čeneja. Za sada je završeno prvih 9,5 kilometara staze koja koritom kanala DTD vodi od Novog Sada do mosta u Irmovu. Staza uz sam kanal DTD počinje u industrijskog zoni, nekoliko stotina metara uzvodno od novosadske prevodnice. Kako je ranije objašnjeno iz Grada investicija je od velikog značaja za Novi Sad, jer predstavlja obilaznicu međunarodne „Eurovelo 6” rute. U konačnoj realizaciji Novi Sad će imati još jednu bicilističku stazu ka Čeneju u ukupnoj dužini od 20,2 kilometra.
Za izgradnju biciklističke staze Novi Sad – Begeč uloženo je ukupno 268,8 miliona dinara. Reč je o stazi koja je takođe na međunarodnoj ruti „Eurovelo 6” i koja svojim najvećim delom vodi po kruni odbrambenog nasipa od Dunava, a manjim kroz urbanu zonu. U prvoj fazi izgrađena je deonica od Dunavske ulice u Futogu do izlaska iz Futoga prema Begeču, u drugoj deonica od izlaska iz Futoga do Obalske ulice u Begeču, a treća faza podrazumevala je deo trase od Ulice Sime Matavulja u Novom Sadu do Dunavske ulice u Futogu.
Jedan od većih i možda najatraktivnijih biciklističkih projekata koji je planiran u Novom Sadu je staza od Petrovaradina do Beočina
Novi Sad trebalo bi da dobije i pešačko-biciklistički most do 2027. godine. Nedavno je raspisan i tender za stručni nadzor radova na mostu, a procenjena vrednost posla je 250 miliona dinara. Projekat izgradnje pešačko-biciklističkog mosta i obnova objekata Petrovaradinske tvrđave sa Podgrađem obuhvata izgradnju mosta na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa, izgradnju pristupnih rampi i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara od raskrsnice sa Ulicom Stevana Musića zaključno sa raskrsnicom sa Radničkom, rekonstrukciju Kameničkog puta u podnožju Petrovaradinske tvrđave i izgradnju pristupnih rampi sa uređenjem partera na bedemu duž Kameničkog puta, sanacija i uređenje nekadašnjeg železničkog tunela sa izgradnjom nove grane tunela i tunelskog okna za smeštanje liftova i stepeništa, izlaz na Tvrđavu i parterno uređenje u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare, rekonstrukcija saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa“ i postavljanje montažnog toaleta.
Most će biti ukupne širine 12 metara i dug 437 metara. Saobraćaj će biti pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima. Širina pešačkog dela biće šest metara, staza sa sadržajima u sredini zauzimaće jedan i po metar, a traka za bicikliste biće široka tri metra. Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Njegovom izgradnjom trasiraće se nova neprekidna pešačko-biciklistička putanja. Pristup mostu iz svih pravaca u neposrednom okruženju, biće rešen saobraćajnim petljama, koje će omogućiti komforno kretanje korisnika.
Kamena staza u Almaškom kraju
U sklopu sveobuhvatnog uređenja Almaškog kraja, jednog od najstarijih delova Novog Sada, u toku je izgradnja biciklističkih staza. Međutim, one će se razlokovati od standarnih.Kako bi se što više sačuvao autentični ambijent staze neće biti asfaltirane i obeležene farbom, već urađene od najkvalitetnijeg kamena. Kamene kocke su već postavljene u Ulici Save Vukovića.
Jedan od većih i možda najatraktivnijih biciklističkih projekata koji je planiran u Novom Sadu je staza od Petrovaradina do Beočina. Na jednom od najkraćih pružnih pravaca dužine 17,5 kilometara predviđena je dvosmerna biciklistička staza širine 2,5 metara, koja će biti asfaltirana, i uz nju gotovo metar uža pešačka (1,6 metara) od drobljenog kamena, opeke ili će pak u zavisnosti od lokacije biti ugrađene granitne kocke. Železničke stanice Sremska Kamenica, Ledinci i Beočin biće preuređene. Sva odmorišta, odnosno oko 19 mesta za relaksaciju, biće opremljena urbanim mobilijarom, klupama i kantama, informativnim tablama, česmama, a predviđeni su i solarni paneli za dopunu mobilnih telefona, te uređene servisne stanice za bicikle. Originalna građevina beočinske stanice iz 1892. godine biće očuvana, dok će deo objekta, koji je nadograđen pedesetih godina prošlog veka biti srušen. Plan je da objekat bude preuređen, te da tu bude muzej, a moguće je i formiranje amfiteatra i info zone.
Na inicijativu građana započelo se sa aktivnostima uklanjanja fizičkih prepreka (nadvišenih ivičnjaka) na spoju biciklističke staze i kolovoza, proširenja lepeza na delovima ukrštanja pravaca biciklističkih staza u zonama raskrsnica i popravku oštećenja, odnosno popravku ulegnuća i nadvišenja na biciklističkim stazama, za šta je od 2019. do 2024. godine izdvojeno ukupno 259,4 miliona dinara. Kada je reč o uređenju biciklističkih staza među najznačajnijima je ona duž Futoške ulice i Futoškog puta, koje povezuju centralnu zonu Grada Novog Sada i prigradska naseljena mesta u zapadnom delu grada. Ona predstavlja glavni pešački i biciklistički pravac, na kom se nalaze različiti centralni sadržaji (Klinički centar Vojvodine, Jodna banja, Novosadski sajam, dve osnovne i jedna srednja škola. Tokom 2021. i 2022. godine rekonstruisana je deonica od Hajduk Veljkove ulice do Bulevara patrijarha Pavla, u dužini od 3,3 kilometra.
Subvencije
U cilju promocije čuvanja životne sredine, korišćenjem bicikala kao ekološki prihvatljivog vida prevoza, Novi Sad je kao prvi grad u Srbiji 2021. godine pokrenuo akciju podrške građanima za kupovinu bicikala. Od 2021. do 2024. godine podržana je nabavka 6.336 bicikala.
Završeni su radovi na izgradnji dela prve faze, od Hajduk Veljkove ulice do Ulice Antona Čehova, u dužini od 900 metara. Kako je navedeno na sajtu Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije preostaje da se izvede drugi deo prve faze radove na deonici od Ulice Antona Čehova do Bulevara oslobođenja čija je predračunska vrednost 59,5 miliona dinara. Deo ove trase izveden je kroz radove na održavanju biciklističkih staza u toku 2023.godine.