USKORO POČINJE IZGRADNJA PETOG NOVOSADSKOG MOSTA Pešačko-biciklistička veza preko Dunava kroz Petrovaradinsku tvrđavu već polovinom 2027. godine (VIDEO)
Izgradnja dva mosta preko Dunava koja će povezati sremsku i bačku stranu je u toku, a sve izvesnija je gradnja pešačko-biciklističke ćuprije na stubovima nekadašnjeg železničkog mosta Franca Jozefa, koja bi, kako je najavljeno trebalo da bude završena polovinom 2027. godine.
Govoreći o izveštaju o izvršenju budžeta, koji se našao na dnevnom redu sednice Skupštine Grada Novog Sada 31. jula gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin najavio je da će „za mesec dana početi pripremni radovi za izgradnju pešačko – biciklističog mosta između Novog Sada i Petrovaradina, ali da je prvo potrebno uraditi izmeštanje toplovoda.
Maketa petog mosta u Srpskoj Atini, koji će graditi kineska kompanija Šangdong”, predstavljena je početkom juna u Gradskoj kući, tokom potpisivanja Memoranduma o prijateljskom sastanku između Novog Sada i kineskog grada Đinana.
437,55 metara dužina
– Investiciona vrednost mosta 4,6 milijardi dinara i siguran sam da će Novosađani uživati u šetnji preko mosta i vožnji bicikala i da će zahvaljujući tom mostu Tvrđava zasijati novim sjajem. Nadam se i da će to privući još više turista u naš grad. Uveren sam da će kompanija Šandong Haj-spid opravdati naša očekivanja. Grad Novi Sad će zdušno nastaviti da podržava projekat i verujem da ćemo ga realizovati zajedno u predviđenom roku – izjavio je tada gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin.
Namenjena isključivo pešacima i bicklistima, ćuprija koja će premostiti Dunav koristeći stubove prethodnog mosta, biće duga 437,55 metara i široka 12 metara. Projektom jepredviđena i modernizacija 358 metara dugog tunela unutar Petrovaradinske tvrđave i rekonstrukcija rekreativnih zona sa obe strane mosta i na izlazu iz tunela.
12 metara širina, 358 metara tunel
„Neophodno je rešiti problem međusobnog poremećaja iskopa trodimenzionalnih poprečnih tunela i problem kontrole deformacija okolnog okruženja pod višestrukim poremećajima. U cilju rešavanja navedenih građevinskih problema i kvalitetnijeg izvođenja građevinskih zadataka projekta pešačko-biciklističkog mosta u Novom Sadu, potrebno je nabaviti usluge stručnog tehničkog vođenja, kako bi se formirao izvodljiv plan izgradnje i obezbedila tehnička podrška za nesmetanu i bezbednu realizaciju projekta”, navedeno je u konkursnoj dokumentaciji te-ndera koji je aprilu raspisao beogradski ogranak „Šangdonga”, za nabavku stručnih tehničkih usluga analize interakcije čvorišta između tunela i okna, što između ostalog podrazumeva verifikaciju i optimizaciju naponsko-deformacionih karakteristika tla, uzorkovanje i testiranje tla, numeričke simulacije uticaja iskopavanja na tlo, kao i istraživanja optimizacije iskopavanja i strukturalnih deformacija.
Za projekat izgradnje novog mosta na stubovima starog železničkog mosta Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture obezbedilo je 500 miliona dinara, odnosno taj iznos predviđen je u republičkom budžetu za ovu godinu. Pre toga je s predstavnicima kineske kompanije „Šangdong” u oktobru potpisan ugovor o projektovanju i izgradnji mosta, sa pristupnim saobraćajnicama, uključujući i rekonstrukciju starog železničkog tunela sa liftovima do gornjeg platoa Petrovradinske tvrđave, dok je memorandum o razumevanju potpisan krajem 2023.
Stubovi iz 1883. godine
Ideja o novoj ćupriji na stubovima nekadašnjeg železničkog mosta Franca Jozefa, izgrađenog 1883. godine po projektu nemačkog građevinskog inženjera Karla Baumana, kao deo tadašnje pruge Budimpešta – Zemun, aktuelna je već decenijama. Nazvan po austrijskom caru i kralju Ugarske, most dužine 432 metra nastavljao se u tunel ispod Petrovaradinske tvrđave, dug oko 350 metara. Od 1929. godine most je nosio je ime princa Andreja Karađorđevića, po najmlađem sinu kralja Aleksandra, dok je u Nato bombardovanju srušen varadinski most nosio ime Tomislava Karađorđevića. Oštećen je 1941. godine prilikom povlačenja Vojska Kraljevine Jugoslavije, kako bi se sprečio dalji prodor okupatora.
Izradu tehničke dokumentacije, što je između ostalog podrazumeva geodetske radove, geomehanička istraživanja i idejno rešenje i studiju opravdanosti s idejnim projektom, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije poverila je Saobraćajnom institutu CIP u Beogradu. Kao polaznu osnovu za projektovanje inženjerima „CIP-a” poslužilo je prvonagrađeno rešenje sa arhitektonskog konkursa iz 2019. godine, koje potpisuju Fedor Jurić, Ivan Šuić i Ognjen Graovac. Prema pobedničkom rešenju na samom mostu prediđeni su vidikovci, zeleni pojas, galerijski i drugi umetnički prostori.
Sa petrovaradinske strane novoprojektovani most će prelaziti preko dunavskog bedema i ulaziti u tunel koji će voditi do lifta. Most i tunel biće prohodni za pešake i bicikliste, dok će u delu tunela biti smešten i promotivno-izložbeni prostor posvećen istoriji Petrovaradinske tvrđave.
Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela, biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela dunavskog bedema, te povezanost Gornje tvrđave i Preradovićeve ulice u zoni „Lovotursa“, na sremskoj strani.
Osim toga, biće uređen izlaz na tvrđavu i parter u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare i rekonstruisane saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa”. Tu je, na samom kraju izlaza iz tunela, previđeno proširenje pešačkih staza, i uklapanje sa planiranom botaničkom baštom.
Projekat izgradnje pešačko-biciklističkog mosta podrazumeva uređenje više prostorno-funkcionalnih segmenata. Osim mostovske konstrukcije - čelične rešetkaste kontinualne grede ukupnog raspona 412 metara, predviđena je gradnja pristupnih rampi za most i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara od raskrsnice sa Ulicom Stevana Musića, zaključno sa raskrsnicom sa Radničkom ulicom. Ukupna dužina postojećeg tunela koji se rekonstruiše je 355 metara. Pešački i biciklistički saobraćaj na mostu biće razdvojeni, a na tom središnjem delu uređen prostor za odmor. Planirana širina pešačkog dela je šest metara, staze u sredini metar i po, dok će traka za bicikliste biti tri metra. I dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas.
•Izgradnja mosta na postojećim stubovima starog mosta
•Izgradnja pristupnih rampi za most i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara, od raskrsnice sa ulicom Stevana Musića zaključno sa raskrsnicom s Radničkom ulicom
•Rekonstrukcija Kameničkog puta u podnožju Petrovaradinske tvrđave i izgradnja pristupnih rampi za most sa uređenjem partera na bedemu duž Kameničkog puta
•Sanacija i uređenje nekadašnjeg železničkog tunela sa izgradnjom nove grane tunela i tunelskog okna za smeštanje liftova i stepeništa
•Izlaz na tvrđavu i parterno uređenje u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare
•Rekonstrukcija saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa”
Izgradnjom pešačko-biciklističkog mosta biće ostvarena bolja povezanost sa međunarodnim biciklističkim koridorom Euro velo 6, a Petrovaradin i Novi Sad dobiće novu atrakciju u podnožju tvrđave.