Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

USKORO POČINJE IZGRADNJA PETOG NOVOSADSKOG MOSTA Pešačko-biciklistička veza preko Dunava kroz Petrovaradinsku tvrđavu već polovinom 2027. godine (VIDEO)

20.08.2025. 09:13 10:56
Izvor:
Dnevnik
комбо
Foto: Projektna dokumentacija / Dnevnik / F. Bakić

Izgradnja dva mosta preko Dunava koja će povezati sremsku i bačku stranu je u toku, a sve izvesnija je gradnja pešačko-biciklističke ćuprije na stubo­vi­ma ne­ka­da­šnjeg že­le­znič­kog mo­sta Fran­ca Jo­ze­fa, koja bi, kako je najavljeno trebalo da bude završena polovinom 2027. godine.

Govoreći o izveštaju o izvršenju budžeta, koji se našao na dnevnom redu sednice Skupštine Grada Novog Sada 31. jula gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin najavio je da će „za mesec dana početi pripremni radovi za izgradnju pešačko – biciklističog mosta između Novog Sada i Petrovaradina, ali da je prvo potrebno uraditi izmeštanje toplovoda.
Maketa petog mosta u Srpskoj Atini, koji će graditi kineska kompanija Šang­dong”,  predstavljena je početkom juna u Gradskoj kući, tokom potpisivanja Memoranduma o prijateljskom sastanku između Novog Sada i kineskog grada Đinana. 

437,55 me­ta­ra dužina

мост
Foto: Dnevnik / F. Bakić

– Investiciona vrednost mosta 4,6 milijardi dinara i siguran sam da će Novosađani uživati u šetnji preko mosta i vožnji bicikala i da će zahvaljujući tom mostu Tvrđava zasijati novim sjajem. Nadam se i da će to privući još više turista u naš grad. Uveren sam da će kompanija Šandong Haj-spid opravdati naša očekivanja. Grad Novi Sad će zdušno nastaviti da podržava projekat i verujem da ćemo ga realizovati zajedno u predviđenom roku – izjavio je tada gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin.

Na­me­nje­na is­klju­či­vo pe­ša­ci­ma i bic­kli­sti­ma, ću­pri­ja ko­ja će pre­mo­sti­ti Du­nav ko­ri­ste­ći stu­bo­ve pret­hod­nog mo­sta, bi­će du­ga 437,55 me­ta­ra i ši­ro­ka 12 me­ta­ra. Projektom jepredviđena i modernizacija 358 metara dugog tunela unutar Petrovaradinske tvrđave i rekonstrukcija rekreativnih zona sa obe strane mosta i na izlazu iz tunela.

12 me­ta­ra ši­rina, 358 metara tunel 

„Neophodno je rešiti problem međusobnog poremećaja iskopa trodimenzionalnih poprečnih tunela i problem kontrole deformacija okolnog okruženja pod višestrukim poremećajima. U cilju rešavanja navedenih građevinskih problema i kvalitetnijeg izvođenja građevinskih zadataka projekta pešačko-biciklističkog mosta u Novom Sadu, potrebno je nabaviti usluge stručnog tehničkog vođenja, kako bi se formirao izvodljiv plan izgradnje i obezbedila tehnička podrška za nesmetanu i bezbednu realizaciju projekta”, navedeno je u konkursnoj dokumentaciji te-ndera koji je aprilu raspisao beogradski ogranak „Šang­donga”, za nabavku stručnih tehničkih usluga analize interakcije čvorišta između tunela i okna, što između ostalog podrazumeva verifikaciju i optimizaciju naponsko-deformacionih karakteristika tla, uzorkovanje i testiranje tla, numeričke simulacije uticaja iskopavanja na tlo, kao i istraživanja optimizacije iskopavanja i strukturalnih deformacija.

мост
Foto: Projektna dokumentacija

Za projekat izgradnje novog mosta na stubovima starog že­le­znič­kog mo­sta Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture obezbedilo je 500 miliona dinara, odnosno taj iznos predviđen je u republičkom budžetu za ovu godinu. Pre toga je s predstavnicima kineske kom­pa­ni­je „Šang­dong” u oktobru potpisan ugovor o pro­jek­to­va­nju i iz­grad­nji  mo­sta, sa pri­stup­nim sa­o­bra­ćaj­ni­ca­ma, uklju­ču­ju­ći i re­kon­struk­ci­ju sta­rog že­le­znič­kog tu­ne­la sa lif­to­vi­ma do gor­njeg pla­toa Pe­tro­vra­din­ske tvr­đa­ve, dok je memorandum o razumevanju potpisan krajem 2023.

Stubovi iz 1883. godine

Ide­ja o  novoj ćupriji na stu­bo­vi­ma ne­ka­da­šnjeg že­le­znič­kog mo­sta Fran­ca Jo­ze­fa, izgrađenog 1883. godine po projektu nemačkog građevinskog inženjera Karla Baumana, kao deo tadašnje pruge Budimpešta – Zemun, ak­tu­el­na je već de­ce­ni­ja­ma. Nazvan po austrijskom caru i kralju Ugarske, most dužine 432 metra nastavljao se u tunel ispod Petrovaradinske tvrđave, dug oko 350 metara. Od 1929. godine most je nosio je ime princa Andreja Karađorđevića, po najmlađem sinu kralja Aleksandra, dok je u Nato bombardovanju srušen varadinski most nosio ime Tomislava Karađorđevića. Oštećen je 1941. godine prilikom povlačenja Vojska Kraljevine Jugoslavije, kako bi se sprečio dalji prodor okupatora.
 

Iz­ra­du tehničke do­ku­men­ta­ci­je, što je iz­me­đu osta­log pod­ra­zu­me­va ge­o­det­ske ra­do­ve, ge­o­me­ha­nič­ka is­tra­ži­va­nja i idej­no re­še­nje i stu­di­ju oprav­da­no­sti s idej­nim pro­jek­tom, Grad­ska upra­va za gra­đe­vin­sko ze­mlji­šte i in­ve­sti­ci­je po­ve­ri­la je Sa­o­bra­ćaj­nom in­sti­tu­tu CIP u Be­o­gra­du. Kao polaznu osnovu za projektovanje inženjerima „CIP-a” poslužilo je prvonagrađeno rešenje sa ar­hi­tek­ton­skog kon­kur­sa iz 2019. go­di­ne, koje potpisuju Fedor Jurić, Ivan Šuić i Ognjen Graovac. Pre­ma po­bed­nič­kom re­še­nju na samom mostu pre­di­đe­ni su vi­di­kov­ci, ze­le­ni po­jas, ga­le­rij­ski i dru­gi umet­nič­ki pro­sto­ri. 

мост
Foto: Projektna dokumentacija

Sa petrovaradinske strane novoprojektovani most će prelaziti preko dunavskog bedema i ulaziti u tunel koji će voditi do lifta. Most i tunel biće prohodni za pešake i bicikliste, dok će u delu tunela biti smešten i promotivno-izložbeni prostor posvećen istoriji Petrovaradinske tvrđave.

Re­vi­ta­li­za­ci­jom de­la tra­se ne­ka­da­šnje pru­ge, uklju­ču­ju­ći i ob­no­vu mo­sta i tu­ne­la, bi­će ostva­re­na pe­šač­ko-bi­ci­kli­stič­ka ve­za re­kre­a­tiv­ne zo­ne ke­ja, s no­vo­sad­ske stra­ne, i po­du­nav­skog be­de­ma, s pe­tro­va­ra­din­ske stra­ne. To pod­ra­zu­me­va ve­zu s Ke­jom žr­ta­va ra­ci­je, Sun­ča­nim ke­jom i Bu­le­va­rom ca­ra La­za­ra, s bač­ke stra­ne, od­no­sno ve­zu s Ka­me­nič­kim pu­tem pre­ko de­la du­nav­skog be­de­ma, te po­ve­za­nost Gor­nje tvr­đa­ve i Pre­ra­do­vi­će­ve uli­ce u zo­ni „Lo­vo­tur­sa“, na srem­skoj stra­ni.

Osim to­ga, biće ure­đen iz­laz na tvr­đa­vu i par­ter u zo­ni par­kin­ga na me­stu ne­ka­da­šnje stra­ža­re i re­kon­stru­i­sa­ne sa­o­bra­ćaj­ni­ce i pri­stup tu­ne­lu u zo­ni „Lo­vo­tur­sa”. Tu je, na sa­mom kra­ju iz­la­za iz tu­ne­la, pre­vi­đe­no pro­ši­re­nje pe­šač­kih sta­za, i ukla­pa­nje sa pla­ni­ra­nom bo­ta­nič­kom ba­štom. 

тунел
Foto: Projektna dokumentacija

Pro­je­kat iz­grad­nje pe­šač­ko-bi­ci­kli­stič­kog mo­sta pod­ra­zu­me­va ure­đe­nje vi­še pro­stor­no-funk­ci­o­nal­nih seg­me­na­ta. Osim mo­stov­ske kon­struk­ci­je - če­lič­ne re­šet­ka­ste kon­ti­nu­al­ne gre­de ukup­nog ra­spo­na 412 me­ta­ra, pred­vi­đe­na je grad­nja pri­stup­nih ram­pi za most i ure­đe­nje par­te­ra na no­vo­sad­skoj stra­ni, duž Bu­le­va­ra ca­ra La­za­ra od ras­kr­sni­ce sa Uli­com Ste­va­na Mu­si­ća, za­ključ­no sa ras­kr­sni­com sa Rad­nič­kom uli­com. Ukupna dužina postojećeg tunela koji se rekonstruiše je 355 metara. Pe­šač­ki i bi­ci­kli­stič­ki sa­o­bra­ćaj na mo­stu bi­će raz­dvo­je­ni, a na tom sre­di­šnjem de­lu  ure­đen pro­stor za od­mor. Pla­ni­ra­na ši­ri­na pe­šač­kog de­la je šest me­ta­ra, sta­ze u sre­di­ni me­tar i po, dok će tra­ka za bi­ci­kli­ste bi­ti tri me­tra. I dok su pe­šač­ka i bi­ci­kli­stič­ka tra­ka pred­vi­đe­ne za kre­ta­nje, sta­za iz­me­đu njih će slu­ži­ti za oku­plja­nje, od­mor, sport na otvo­re­nom, iz­la­ga­nje ra­do­va iz ate­ljea i slič­no, a pla­ni­ran je i ze­le­ni po­jas.

•Izgradnja mosta na postojećim stubovima starog mosta
•Izgradnja pristupnih rampi za most i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara, od raskrsnice sa ulicom Stevana Musića zaključno sa raskrsnicom s Radničkom ulicom
•Rekonstrukcija Kameničkog puta u podnožju Petrovaradinske tvrđave i izgradnja pristupnih rampi za most sa uređenjem partera na bedemu duž Kameničkog puta
•Sanacija i uređenje nekadašnjeg železničkog tunela sa izgradnjom nove grane tunela i tunelskog okna za smeštanje liftova i stepeništa
•Izlaz na tvrđavu i parterno uređenje u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare
•Rekonstrukcija saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa” 

Izgradnjom pešačko-biciklističkog mosta biće ostvarena bolja povezanost sa me­đu­na­rod­nim bi­ci­kli­stič­kim ko­ri­do­rom Euro velo 6, a Petrovaradin i Novi Sad dobiće novu atrak­ci­ju u pod­nož­ju tvr­đa­ve. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dnevnik (@dnevnik.rs)

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar