OD PRVOG SAPUNA U KUHINJI DO PREPOZNATLJIVOG BRENDA Kako je „Cica Čistunica“osvojila bazare i poverenje kupaca
Nataša Knežić iz Novog Sada pre više od decenije zamesila je prvi sapun u svojoj kuhinji.
Danas, njen brend „Cica Čistunica“ postao je prepoznatljiv na bazarima i u radnjama sa prirodnom kozmetikom u Novom Sadu i šire.
Kada je 2012. godine potražila na internetu nešto sasvim drugo, slučajno je naišla na uputstvo za pravljenje domaćeg sapuna. Radoznalost i želja da deci ponudi nešto zdravo i prirodno, bili su dovoljan podstrek da napravi prvu turu. Ispalo je dobro – toliko dobro da je već posle kratkog vremena počela da izlaže svoje proizvode na bazarima.
„U početku je to bio samo hobi, paralelno sa poslom u ‘Dnevniku’. Ali, što sam više ulazila u taj svet, to mi je bio bliži i lepši od novinarstva“, kaže Nataša.
Od sapuna do bombica za kupanje
Sapuni su bili početak, ali su ubrzo usledile prirodne kreme, dezodoransi, serumi, tonici, kao i šumeće kupke - popularne „bath bombs“. Njeni proizvodi su bez aditiva, konzervanasa i sintetičkih sastojaka. Svi sapuni se prave metodom hladnog procesa, koji zahteva višenedeljno sazrevanje, i do šest nedelja, pre nego što budu spremni za upotrebu.
„Moji sapuni su 100% veganski - koristim samo biljne sastojke poput maslinovog i kokosovog ulja. Ne koristim mast životinjskog porekla. Neki drugi proizvodi, kao što su kreme, sadrže pčelinji vosak, pa se ne mogu uvek svrstati pod striktno veganske, ali uvek obeležavam sastav“, objašnjava ona.
Prirodno, veganski, ručno - šta stoji iza sapuna?
Proizvodnja sapuna metodom hladnog procesa podrazumeva mešanje biljnih ulja sa natrijum-hidroksidom, nakon čega sapun sazreva nekoliko nedelja. To nije masovna proizvodnja - svaka tura se pažljivo priprema, oblikuje i suši.
„Sapun koji se prodaje za 250 dinara u mom štandu, nastajao je danima. A u njega idu sastojci poput maslinovog, kokosovog i etarskih ulja“, kaže Nataša, i dodaje da joj je važnije da proda više po fer ceni, nego da veštački napumpa cenu.
U svetu gde kupci sve više traže transparentnost i kvalitet, proizvodi poput ovih imaju svoje mesto. Ali samo ako im država dozvoli da ostanu mali, nezavisni i autentični.
Brend „Cica Čistunica“ prepoznatljiv je i po estetici - sapuni u obliku kolačića, pažljivo upakovani proizvodi i ljubav prema detaljima daju ovom zanatskom poslu lični pečat.
Od preduzetništva do udruženja
Nakon što je napustila posao u medijima, Nataša je iskoristila državnu subvenciju za pokretanje biznisa, registrovala firmu i iznajmila prostor. Međutim, zbog strogih sanitarnih zahteva, odlučila je da firmu zameni udruženjem „Art natura“, kroz koje nastavlja proizvodnju i prodaju.
„Tražili su uslove kao da sam fabrika - posebne prostorije za ambalažu, za sirovine... a ja radim kao zanatlija, u malom obimu, sa puno ručnog rada“, objašnjava Nataša.
Gde se mogu kupiti proizvodi
Natašini proizvodi prodaju se u nekoliko specijalizovanih radnji u Novom Sadu, kao i na bazarima širom Srbije, a neizostavni su deo ponude Novosadskog noćnog bazara. Zahvaljujući internet prodavnici i vernim kupcima, porudžbine stižu i iz Hrvatske, Austrije i dijaspore. Njene prirodne proizvode kupuju i lekari, pa čak i preporučuju svojim pacijentima.
„Imam mušterije koje se vraćaju više od deset godina. Posebno su tražene univerzalna krema i sapuni sa aktivnim ugljem, kao i dezodoransi tokom leta. Ljudi traže nešto što im prija, ali i nešto što znaju šta sadrži.“
Nakon par godina „izbeglištva“ iz novinarstva vratila se tom pozivu. Obaveze prema osnovnom poslu ne ostavljaju toliko vremena da širi tržište, iako je potražnja za prirodnim proizvodima velika, pa se orijentisala na manje tržište i proverene kupce.
Bez agresivnog marketinga i uz bezrezervnu podršku svoje porodice, Nataša stiže da proizvede onoliko koliko može, ali ponekad i ne stiže sve.
„Imam više mušterija nego što mogu da ispoštujem, i to mi je najveći kompliment“, zaključuje Nataša Knežić.
A. Savanović
Projekat „Stari zanati - nova šansa” realizuje Dnevnik Vojvodina pres, a sufinansira Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.