Од Вудстока до живота путем „шпанске чизме” Владимира Копицла

Још увек не знам тачно на шта се односи наслов књиге „Шпанска чизма” (Лагуна, 2021) Владимира Копицла, али питаћу га, верујем да ће ми радо одговорити и насмејати се зато што сам још увек толико зелен. Знам само да ми се насмејао кад сам рекао да му читам роман, јер није знао који.
њ
Фото: Промо

- Могао сам од тада да напишем још три - процедио је, смејуљећи се, знајући да је довољан био и један, „Паклена путарина”, па да буде трећи (после низа поетских збирки и есеја).

Стицајем околности, безбројни су наши дијалози и догодовштине, а да не бих сад овде препричавао њих, и доводио у сумњу могућност за иоле критичко сагледавање романа у понуди, рећи ћу само да „Шпанска чизма” јесте продужетак мог интересовања за живот хипика, модова, битника, ситуациониста, концептуалиста и многих других појава друге половине 20. века, када су ме родитељи зачињали, а очигледно и зачињавали мој живот. Зато када Копицл каже: „Вудсток је прошао без мене, али неће и живот.”, код мене то звучи нешто другачије: „Вудсток је можда прошао без мене, али ја га и даље живим!” Па, отуд, уместо „Паклене путарине”, ја читам пропуштено.

Е, сад, најозбиљније. Шпанска чизма из наслова Копицловог романа је, каже Вукајлија, „неудобна чизма коју су креирали шпански инквизитори и бесплатно делили осумњиченима за чаробњаштво и вештичарење. Да је рођен у средњем веку, Хари Потер би био промотер” (под један). „Обућа која је доакала Титу, партији, омладини, акцији” (под два). „Шпанска чизма империјализма уз помоћ културног тероризма, зајмова, кредита и разних сателита перманентно блате углед Друга Тита, катаклизма комунизма...” (Рибља чорба) - необележено бројем (ван конкуренције - прим. аут.).

Веома је интересантно читати роман о комунарским подухватима и догодовштинама које су пратиле многобројна, велика уједињења људи у идеји да је могуће другачије организовати живот, уредити заједнице, друштво, па и државе, по мери органских башта
Фото: Промо

У роману „Шпанска чизма”, она је симбол једног другог оптерећења, рекло би се онтичког, не онтолошког - робовања егзистенцијалним, не егзистенцијалистичким бригама и страховима. То значи да је роман и поред свог запетљаног односа између суштине и њене појавности, као што су покушали да је уједине многи, па и исписници Копицлове генерације, револуционарни шездесетосмаши и њу ејy занесени гласници Доба Водолије, изванредно забаван и топло га препоручујем у овим врелим летњим месецима, а и на зиму, кад нам буде сметала нека друга временска прогноза. У њему се заправо ради о томе, а Копицл то пише у првом лицу, сугеришући лично искуство, а не пребогат живот уобразиље који се данас ионако ретко среће у књижевности, да је преживљено понекад имало и преживљавајуће својство. Дакако, не без чулних чари, воље и жеље да се оно и у књизи приказано не само издржи, него и задржи као пожељно.

Наш јунак, хајде тако ћемо га звати, отиснуо се пут једне комуне, а тамо је шкропио биљке, спавао на тавану, шмекао цице које су по правилу биле у контакту са сведржећим, али и добродржећим, па се и он некако огребао и о једно и о друго „дрвце”. Поред заиста богатог језичког и стилског наративног дела, филигрански оркестриране композиције авантуристичког, у свом роману Копицл се не одриче и темељнијих увида у суштинско битисање васколике младежи којој нема ништа паметније него да нађе себе и још понеког поред, како би могла да се осети топлије и пожељније у овом заблуделом и странпутицама испуњеном свету.

Роман дефинитивно, што би се то данас рекло, има доста тога аутентичног и искреног и у погледу родног аспекта маскулине афилијације. У преводу - наш јунак мање-више трага за сродном женском душом, не либећи се да свој статус слободног човека у контакту са свемиром ограничи оним - мушкарца у потрази за женом. То шта му се све успут (не) прикачи, може бити израз горке ироније, али наш јунак то стоички (под)носи, попут чизме у друштву оних осандаљених.

Веома је интересантно баш данас, са прилично велике дистанце, читати роман о комунарским подухватима и догодовштинама које су пратиле многобројна, велика уједињења људи различитих раса, народа, народности, социјалних, образовних профила, у идеји да је могуће другачије организовати живот, уредити заједнице, друштво, па и државе, по мери органских башта. Колико год знало да делује иронично, цинично или саркастично приповедање Копицла о свему томе, оно и даље остаје оно што јесте - духовито и интелигентно приповедање о елементарној људској потреби за интимношћу и припадношћу. И да, и дан, данас, могућностима њене реализације.

Игор Бурић

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести