SANDALE KOJE SU NEKADA BILE SIMBOL DETINJSTVA NA JADRANU SADA U GUČIJEVOM LUKSUZNOM PAKOVANJU Reciklirane uspomene sa logom koštaju 490 dolara
U moru trendova koji se iz sezone u sezonu smenjuju na modnoj sceni, ponekad ispliva nešto toliko jednostavno, da nas potpuno razoruža.
Ne svojim luksuzom, ne ekscentričnošću, već – sećanjem. Ovog puta to su sandale. Da budemo precizni – gumene, mrežaste, nostalgične sandale koje su nekada bile simbol detinjstva na Jadranu, a danas dostižu cene koje ostavljaju bez daha.
Ovo je priča o Jugoplastika sandalama, Gucci reinterpretaciji iz 2022. i ribarskim sandalama (fisherman sandals) koje su preuzele modni tron 2025. godine. Ali ovo je i priča o tome kako moda reciklira uspomene i prodaje ih u luksuznom pakovanju – često nama samima.
Jugoplastika – sandale koje su mirisale na detinjstvo i more
Ako ste odrasli u bivšoj Jugoslaviji, velika je verovatnoća da ste letovali bar jednom sa nogama u Jugoplastika sandalama. Plastične, prozirne, često bele ili pastelno roze, sa šuškavim kaišem koji se zapinje oko zgloba – ove sandale nisu bile stvar izbora. One su bile standard.
Proizvedene u Splitu, u gigantskoj fabrici Jugoplastika, bile su dizajnirane kao funkcionalna obuća za more: da ne ozledite stopala na oštrom kamenju, ježevima i školjkama. Često su ih kupovali roditelji bez razmišljanja – bile su jeftine, praktične i neuništive. Retko ko se žalio da su neudobne. Naprotiv, bile su deo letnje uniforme svakog deteta – uz japanke, mrežaste torbe i crvene vetrovke.
Jedna koleginica prisetila se kako je devedesetih u Njujorku nosila sličan brendirani model ribarskih sandala – i doživela pravi mali modni peh: „Bile su brendirane, super trendi i nosila sam ih po ceo dan. U jednom trenutku sam imala osećaj kao da tonem, kao da mi se stopala tope... I stvarno su se istopile – bukvalno se stvrdnule i raspale na suncu!”
Ipak, bile su deo zajedničkog vizuelnog jezika – na plaži, na bazenu, u kampu, u dvorištu. Bez statusnog simbola, bez logotipa. I možda ih tada nismo voleli. Možda smo ih smatrali „ružnim“, ali danas, sa distance, sve što su predstavljale – skromnost, funkcionalnost, i kolektivno iskustvo – čini ih dragocenim.
Upravo taj miks emocije i jeste postakao na stotine komentara sa mreža, među kojima su:
„Mnogo batina kao klinac dobijao jer nisam želeo da ih nosim”
„Da se kladimo da su kvalitetnije ove Jugoplastikine”
„Nosila sam ih. Srećno vreme bilo... Kad nam roditelji kupe – pa nije imao lepši poklon. Jao, koja nastalgija.”
„To samo potvrđuje koliko je naša Juga bila daleko ispred svog vremena”
Zato i ne čudi što je svet bio šokiran kada se te iste sandale vratile. Ali, ovaj put – sa znakom Gucci-ja.
Gucci gumene sandale – kad se nostalgija pozlati
Modni svet se iz temelja ne uzdrma često, ali Gucci sandale iz 2022. godine su to uspeli – makar na Balkanu. Jer kada su društvene mreže preplavili snimci i slike modela koji izgledaju gotovo identično kao Jugoplastikine sandale, ali sa Gucci logom i cenom od 490 dolara, usledio je šok i smeh.
Gucci model je izrađen od visokokvalitetne gume, u pastelno rozim, bež, crnim i prozirnim nijansama, s izrezima na gornjištu i prepoznatljivim „GG“ logom. Udobne su, lagane i dizajnirane za toplije dane – ali, po mišljenju mnogih, ne nude ništa više od originalnih Jugoplastika sandala, osim cene i prestiža.
Reakcije su bile burne: od komičnih TikTok parodija, preko mimova sa uporednim slikama, do ozbiljnih članaka o tome kako je zapadna moda još jednom „pozajmila“ (čitaj: prisvojila) nešto iz kulture koju dugo nije primećivala.
Ironija je očigledna – ono što je nekada bilo simbol svakodnevnog života, sada je simbol luksuza. Ipak, nisu svi bili protiv. Neki su ovaj potez Gucci-ja videli kao priznanje vrednosti dizajna koji je preživeo decenije i granice. I možda ima nečeg poetskog u tome što su sandale iz Splita postale globalni trend, makar i u luks verziji.
Fisherman sandale – kad praktično postane šik
A onda, 2024. i naročito 2025. godine, pažnju preuzimaju fisherman sandale, odnosno ribarske sandale. Iako su svoj modni povratak imale i ranije, ove godine su eksplodirale – viđamo ih svuda, od modnih pista do TikToka i ulične mode.
Ove sandale imaju zatvoreniji dizajn s mrežastim gornjim delom, otvorene su dovoljno da omoguće ventilaciju, ali dovoljno zatvorene da štite stopalo. Potekle još iz antičkog Rima i Egipta, popularizovane u sredozemnim ribarskim krajevima, bile su izbor za muškarce koji su po ceo dan hodali po klizavim površinama. Danas su doživele renesansu u najfinijim materijalima – od kvalitetne kože, često ručno pravljene, u nijansama koje se lako kombinuju sa savremenim garderoberom.
Brendovi poput The Row, Marni, Dr. Martens, Prada i Ancient Greek Sandals izbacuju modele koji se rasprodaju u sezoni. Nude se verzije s platformama, potpeticama, debelim đonovima, minimalističke, retro, pa čak i glamurozne varijacije.
I da – nisu više „ružne“. Ugly shoe theory kaže: što je obuća više neobična, to bolje izgleda uz šik stajling. I upravo su ribarske sandale danas dokaz te filozofije. Nosimo ih uz oversized lanene pantalone, slip haljine, čak i s čarapama. Udobnost je postala stil.
Moda kao ogledalo vremena
Od plastičnih Jugoplastika sandala koje su koštale koliko sladoled, do Gucci-jevih od 490 dolara i fisherman modela koji su sada zaštitni znak modne pismenosti – put ovih sandala nije samo estetski. On je društveni, kulturološki, ekonomski i emotivni.
Nekada smo ih nosili zato što su bile jeftine. Danas ih nosimo jer želimo da pokažemo da znamo – i o prošlosti i o sadašnjosti. I zato što nam je, verovatno, više nego ikad, potrebno nešto što nas podseća da je leto nekada bilo jednostavno – i lepo upravo zbog toga.