САНДАЛЕ КОЈЕ СУ НЕКАДА БИЛЕ СИМБОЛ ДЕТИЊСТВА НА ЈАДРАНУ САДА У ГУЧИЈЕВОМ ЛУКСУЗНОМ ПАКОВАЊУ Рециклиране успомене са логом коштају 490 долара
У мору трендова који се из сезоне у сезону смењују на модној сцени, понекад исплива нешто толико једноставно, да нас потпуно разоружа.
Не својим луксузом, не ексцентричношћу, већ – сећањем. Овог пута то су сандале. Да будемо прецизни – гумене, мрежасте, носталгичне сандале које су некада биле симбол детињства на Јадрану, а данас достижу цене које остављају без даха.
Ово је прича о Југопластика сандалама, Gucci реинтерпретацији из 2022. и рибарским сандалама (fisherman sandals) које су преузеле модни трон 2025. године. Али ово је и прича о томе како мода рециклира успомене и продаје их у луксузном паковању – често нама самима.
Југопластика – сандале које су мирисале на детињство и море
Ако сте одрасли у бившој Југославији, велика је вероватноћа да сте летовали бар једном са ногама у Југопластика сандалама. Пластичне, прозирне, често беле или пастелно розе, са шушкавим каишем који се запиње око зглоба – ове сандале нису биле ствар избора. Оне су биле стандард.
Произведене у Сплиту, у гигантској фабрици Југопластика, биле су дизајниране као функционална обућа за море: да не озледите стопала на оштром камењу, јежевима и шкољкама. Често су их куповали родитељи без размишљања – биле су јефтине, практичне и неуништиве. Ретко ко се жалио да су неудобне. Напротив, биле су део летње униформе сваког детета – уз јапанке, мрежасте торбе и црвене ветровке.
Једна колегиница присетила се како је деведесетих у Њујорку носила сличан брендирани модел рибарских сандала – и доживела прави мали модни пех: „Биле су брендиране, супер тренди и носила сам их по цео дан. У једном тренутку сам имала осећај као да тонем, као да ми се стопала топе... И стварно су се истопиле – буквално се стврднуле и распале на сунцу!”
Ипак, биле су део заједничког визуелног језика – на плажи, на базену, у кампу, у дворишту. Без статусног симбола, без логотипа. И можда их тада нисмо волели. Можда смо их сматрали „ружним“, али данас, са дистанце, све што су представљале – скромност, функционалност, и колективно искуство – чини их драгоценим.
Управо тај микс емоције и јесте постакао на стотине коментара са мрежа, међу којима су:
„Много батина као клинац добијао јер нисам желео да их носим”
„Да се кладимо да су квалитетније ове Југопластикине”
„Носила сам их. Срећно време било... Кад нам родитељи купе – па није имао лепши поклон. Јао, која насталгија.”
„То само потврђује колико је наша Југа била далеко испред свог времена”
Зато и не чуди што је свет био шокиран када се те исте сандале вратиле. Али, овај пут – са знаком Gucci-ја.
Gucci гумене сандале – кад се носталгија позлати
Модни свет се из темеља не уздрма често, али Gucci сандале из 2022. године су то успели – макар на Балкану. Јер када су друштвене мреже преплавили снимци и слике модела који изгледају готово идентично као Југопластикине сандале, али са Gucci логом и ценом од 490 долара, уследио је шок и смех.
Gucci модел је израђен од висококвалитетне гуме, у пастелно розим, беж, црним и прозирним нијансама, с изрезима на горњишту и препознатљивим „GG“ логом. Удобне су, лагане и дизајниране за топлије дане – али, по мишљењу многих, не нуде ништа више од оригиналних Југопластика сандала, осим цене и престижа.
Реакције су биле бурне: од комичних ТикТок пародија, преко мимова са упоредним сликама, до озбиљних чланака о томе како је западна мода још једном „позајмила“ (читај: присвојила) нешто из културе коју дуго није примећивала.
Иронија је очигледна – оно што је некада било симбол свакодневног живота, сада је симбол луксуза. Ипак, нису сви били против. Неки су овај потез Gucci-ја видели као признање вредности дизајна који је преживео деценије и границе. И можда има нечег поетског у томе што су сандале из Сплита постале глобални тренд, макар и у лукс верзији.
Fisherman сандале – кад практично постане шик
А онда, 2024. и нарочито 2025. године, пажњу преузимају fisherman сандале, односно рибарске сандале. Иако су свој модни повратак имале и раније, ове године су експлодирале – виђамо их свуда, од модних писта до ТикТока и уличне моде.
Ове сандале имају затворенији дизајн с мрежастим горњим делом, отворене су довољно да омогуће вентилацију, али довољно затворене да штите стопало. Потекле још из античког Рима и Египта, популаризоване у средоземним рибарским крајевима, биле су избор за мушкарце који су по цео дан ходали по клизавим површинама. Данас су доживеле ренесансу у најфинијим материјалима – од квалитетне коже, често ручно прављене, у нијансама које се лако комбинују са савременим гардеробером.
Брендови попут The Row, Marni, Dr. Martens, Prada и Ancient Greek Sandals избацују моделе који се распродају у сезони. Нуде се верзије с платформама, потпетицама, дебелим ђоновима, минималистичке, ретро, па чак и гламурозне варијације.
И да – нису више „ружне“. Ugly shoe theory каже: што је обућа више необична, то боље изгледа уз шик стајлинг. И управо су рибарске сандале данас доказ те филозофије. Носимо их уз оверсизед ланене панталоне, слип хаљине, чак и с чарапама. Удобност је постала стил.
Мода као огледало времена
Од пластичних Југопластика сандала које су коштале колико сладолед, до Gucci-јевих од 490 долара и fisherman модела који су сада заштитни знак модне писмености – пут ових сандала није само естетски. Он је друштвени, културолошки, економски и емотивни.
Некада смо их носили зато што су биле јефтине. Данас их носимо јер желимо да покажемо да знамо – и о прошлости и о садашњости. И зато што нам је, вероватно, више него икад, потребно нешто што нас подсећа да је лето некада било једноставно – и лепо управо због тога.