Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

IZGUBILI STE PRTLJAG NA AERODROMU? Ovo mora da vam bude PRVI KORAK ako želite punu odštetu

17.07.2025. 20:21 20:31
Piše:
Izvor:
24 sedam/Dnevnik
da
Foto: freepik, ilustracija

Gubitak prtljaga na aerodromu jedna je od najneprijatnijih situacija koje mogu zadesiti putnika, naročito kada se dešava na početku dugo planiranog odmora ili važnog poslovnog putovanja.

Ipak, ono što mnogi ne znaju jeste da postoje jasno definisani koraci i prava koja vam mogu pomoći da rešite problem i dobijete adekvatnu nadoknadu. Brza reakcija, dokumentacija i poznavanje procedura ključ su uspešnog ishoda.

Prvi koraci čim shvatite da je prtljag nestao

Čim primetite da vam prtljag nije stigao na destinaciju, odmah se obratite šalteru za izgubljeni prtljag (Lost & Found) na aerodromu. Tamo popunjavate PIR obrazac (Property Irregularity Report), u kojem detaljno opisujete izgled torbe – boju, veličinu, marku, kao i njen sadržaj. Bez ovog dokumenta ne možete kasnije potraživati nadoknadu.

Važno je da sačuvate boarding pass, avionsku kartu i oznaku s prtljaga dobijenu prilikom čekiranja. Ovi dokumenti su ključni za pokretanje bilo kakve žalbe ili pravnog zahteva. Ako kompanija kasni s odgovorima ili ignoriše vaš zahtev, možete potražiti pravnu pomoć, posebno ako je u pitanju vredna imovina ili važno poslovno putovanje.

da
Foto: freepik, ilustracija

Montreal konvencija štiti vaša prava

Prema Montreal konvenciji, međunarodnom pravnom okviru za putnički avio-saobraćaj, imate pravo na nadoknadu štete u slučaju gubitka, oštećenja ili kašnjenja prtljaga. Ukoliko prtljag ne bude pronađen u roku od 21 dan, smatra se trajno izgubljenim i tada imate pravo na punu nadoknadu.

Naknada zavisi od težine torbe i vrednosti njenog sadržaja, a u nekim slučajevima se obračunava po kilogramu ili na osnovu dostavljenih dokaza o šteti. Takođe, ukoliko ste u međuvremenu morali da kupite odeću, osnovne higijenske proizvode ili punjače, računi za te troškove mogu se refundirati, ali ih morate priložiti uz zvaničan zahtev.

Kako da podnesete prigovor i tražite odštetu?

Ukoliko vam prtljag nije pronađen u roku od tri nedelje, vreme je da podnesete zvaničan pisani zahtev za nadoknadu. On se šalje direktno avio-kompaniji i mora sadržati: broj leta, destinaciju, podatke o torbi, procenjenu vrednost izgubljenih stvari, kao i sve relevantne dokumente – boarding pass, kopiju PIR obrasca, fotografije torbe (ako ih imate) i prateće račune.

Većina avio-kompanija ima online formular, ali zahtev možete dostaviti i preporučenom poštom. Uvek komunicirajte pisanim putem i čuvajte svu prepisu – to vam može biti od presudnog značaja ako slučaj završi kod nezavisnog tela za zaštitu potrošača ili pred sudom.

da
Foto: freepik, ilustracija

Ako ste let rezervisali preko agencije ili posrednika, proverite da li ste imali putno osiguranje ili dodatne opcije pomoći – i oni mogu snositi deo odgovornosti.

Kada potražiti advokatsku pomoć?

Ako uprkos svemu ne dobijete odgovor, vaša žalba bude odbijena ili dobijete neadekvatnu nadoknadu, vreme je da uključite pravnog stručnjaka. Postoje advokati specijalizovani za putno i potrošačko pravo koji vas mogu zastupati i savetovati u komunikaciji s kompanijom.

U slučaju izgubljenog poslovnog materijala, medicinske opreme ili skupocenih ličnih stvari, pravna pomoć može biti ključna. Pored toga, sama činjenica da ste angažovali advokata često dovodi do bržeg odgovora kompanije, jer žele da izbegnu sudske sporove i dodatne troškove.

Izvor:
24 sedam/Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar