broken clouds
19°C
17.07.2025.
Нови Сад
eur
117.1667
usd
100.7886
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ИЗГУБИЛИ СТЕ ПРТЉАГ НА АЕРОДРОМУ? Ово мора да вам буде ПРВИ КОРАК ако желите пуну одштету

17.07.2025. 20:21 20:31
Пише:
Извор:
24 sedam/Дневник
da
Фото: freepik, ilustracija

Губитак пртљага на аеродрому једна је од најнепријатнијих ситуација које могу задесити путника, нарочито када се дешава на почетку дуго планираног одмора или важног пословног путовања.

Ипак, оно што многи не знају јесте да постоје јасно дефинисани кораци и права која вам могу помоћи да решите проблем и добијете адекватну надокнаду. Брза реакција, документација и познавање процедура кључ су успешног исхода.

Први кораци чим схватите да је пртљаг нестао

Чим приметите да вам пртљаг није стигао на дестинацију, одмах се обратите шалтеру за изгубљени пртљаг (Lost & Found) на аеродрому. Тамо попуњавате ПИР образац (Property Irregularity Report), у којем детаљно описујете изглед торбе – боју, величину, марку, као и њен садржај. Без овог документа не можете касније потраживати надокнаду.

Важно је да сачувате боардинг пасс, авионску карту и ознаку с пртљага добијену приликом чекирања. Ови документи су кључни за покретање било какве жалбе или правног захтева. Ако компанија касни с одговорима или игнорише ваш захтев, можете потражити правну помоћ, посебно ако је у питању вредна имовина или важно пословно путовање.

da
Фото: freepik, ilustracija

Монтреал конвенција штити ваша права

Према Монтреал конвенцији, међународном правном оквиру за путнички авио-саобраћај, имате право на надокнаду штете у случају губитка, оштећења или кашњења пртљага. Уколико пртљаг не буде пронађен у року од 21 дан, сматра се трајно изгубљеним и тада имате право на пуну надокнаду.

Накнада зависи од тежине торбе и вредности њеног садржаја, а у неким случајевима се обрачунава по килограму или на основу достављених доказа о штети. Такође, уколико сте у међувремену морали да купите одећу, основне хигијенске производе или пуњаче, рачуни за те трошкове могу се рефундирати, али их морате приложити уз званичан захтев.

Како да поднесете приговор и тражите одштету?

Уколико вам пртљаг није пронађен у року од три недеље, време је да поднесете званичан писани захтев за надокнаду. Он се шаље директно авио-компанији и мора садржати: број лета, дестинацију, податке о торби, процењену вредност изгубљених ствари, као и све релевантне документе – боардинг пасс, копију ПИР обрасца, фотографије торбе (ако их имате) и пратеће рачуне.

Већина авио-компанија има онлине формулар, али захтев можете доставити и препорученом поштом. Увек комуницирајте писаним путем и чувајте сву препису – то вам може бити од пресудног значаја ако случај заврши код независног тела за заштиту потрошача или пред судом.

da
Фото: freepik, ilustracija

Ако сте лет резервисали преко агенције или посредника, проверите да ли сте имали путно осигурање или додатне опције помоћи – и они могу сносити део одговорности.

Када потражити адвокатску помоћ?

Ако упркос свему не добијете одговор, ваша жалба буде одбијена или добијете неадекватну надокнаду, време је да укључите правног стручњака. Постоје адвокати специјализовани за путно и потрошачко право који вас могу заступати и саветовати у комуникацији с компанијом.

У случају изгубљеног пословног материјала, медицинске опреме или скупоцених личних ствари, правна помоћ може бити кључна. Поред тога, сама чињеница да сте ангажовали адвоката често доводи до бржег одговора компаније, јер желе да избегну судске спорове и додатне трошкове.

Извор:
24 sedam/Дневник
Пише:
Пошаљите коментар