Omaž Eriki Marjaš
Udruženje “Ženske studije i istraživanja” u okviru projekta “Znamenite žene Novog Sada” objavilo je u saradnji sa “Futura publikacijama” knjigu posvećenu najznačajnijoj primabalerini Srpskog narodnog pozorišta Eriki Marjaš.
Za autorku Svenku Savić, profesorku emeritu ovo je nastavak njenog dugogodišnjeg pisanja o baletu koje su činile kritike baletskih predstava ali i nekoliko knjiga posvećenih ovoj umetnosti. O značaju ove publikacije dovoljno govori podatak da sledeće sezone Balet Srpskog narodnog pozorišta obeležava 70 godina postojanja, a da je monografiju o dosadašnjem umetničkom doprinosu dobila samo jedna solistkinja – Dijana Kozarski.
Knjiga o Eriki Marjaš sveobuhvatni je prikaz njenog umetničkog puta tokom dvadesetogodišnje igračke karijere, koji je od početnice doveo do direktorke Baleta SNP. Uz reči same umetnice, koja je u višečasnovnim razgovorima sa autorkom govorila o svom životu i radu, knjigu čine i delovi iz intervjua objavljenih u štampanim medijima, ali i izjave njenih prijatelja i saradnika. Po oceni Svenke Savić, Erika Marjaš je jedina obrazovana igračica koja je došla do samog vrha u sopstvenom ansamblu Srpskog narodnog pozorišta (kojem je ostala verna tokom profesionalnog života), ali i mnogo više: jedina je sa uspehom gostovala u prestonici baleta sveta - Boljšom teatru u Moskvi. Spomenute su i tri njene filmske uloge u Bulajićevom “Ratu”, Radičevićevom “Ljubav i moda” i “Doručak sa đavolom” Miroslav Antića.
Kroz razgovor o igračkoj karijeri Erike Marjaš tokom šezdesetih i sedamdesetih godina predstavljen je i deo istorije Baleta Srpskog narodnog pozorišta, koreografi sa kojima je radila posebno Georgi Makedonski, Iko Otrin i Vera Bokadoro, partneri u predstavama, dirigenti, scenografi i kostimografi. Ona je koreografe, kao navodi autorka knjige inspirisala, davala im je više nego što je od njih dobijala ili uzimala. Poseban segment posvećen je periodu kada je Erika Marjaš bila na mestu direktorke Baleta SNP, u tri mandata, na kraju igračke karijere od 1982. do 1983, zatim od 1995. do 1999, kao i od 2002. do 2006. Uz iscrpnu biografiju, pubikacija donosi i segment o medijskom ođeku profesionalnog rada ove balerine, nagrade i priznanja koje je dobijala. Po rečima Svenke Savić, Erika Marjaš je gradeći svoju karijeru istovremeno izgrađivala i umetičku igru u Novom Sadu čiji je integralni deo. Knjiga je obogaćena i brojnim fotografijama koje prate igračku karijeru ove umetnice.
N. Popov