USKORO DUGOOČEKIVANI BRZI VOZ Stručnjaci testiraju prugu od Novog Sada do Subotice; Evo za koliko će se stizati, a kada će se moći do Budimpešte za neverovatnih 3 sata
U sklopu priprema za uspostavljanje saobraćaja na brzoj pruzi između Novog Sada i Subotice poslednjih nekoliko dana putnički vozovi testiraju trasu.
Kako nezvanično saznajemo, isprva su po tri putničke kompozicije išle u oba smera, a njihov broj kako testiranje bude odmicalo će se postepeno povećavati.
Vrlo brzo se može očekivati da poslednjom deonicom brze pruge u Srbiji, od Novog Sada ka Subotici krenu najpre teretni vozovi, a potom i putnički, što zavisi od rezultata ispitivanja stabilnosti staničnih zgrada uz prugu
Prema najavama predsednika Srbije Aleksandra Vučića, vrlo brzo se može očekivati da poslednjom deonicom brze pruge u Srbiji, od Novog Sada ka Subotici krenu najpre teretni vozovi, a potom i putnički, što zavisi od rezultata ispitivanja stabilnosti staničnih zgrada uz prugu i rešavanja pitanja polazaka iz Novog Sada, pošto je za pet železničkih stanica na deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice „Infrastruktura železnice Srbije” inicirala izradu Elaborata o proveri njihove statičke stabilnosti. Reč je o staničnim zgradama u Subotici, Bačkoj Topoli, Naumovićevu, Žedniku i Kisaču. Nezavisno od toga pokrenut je isti posao za železničku stanicu u Novom Sadu, čija nadstrešnica se urušila 1. novembra prošle godine pred puštanje u saobraćaj te deonice brze pruge.
Pre tačno godinu dana, 21. septembra 2024, započeto je dinamičko testiranje brze pruge Novi Sad-Subotica do državne granice. Za to je korišten test voz nemačke kompanije Dojče Ban. Test voz činili su elektrolokomotiva i troja kola koja su opremljena sa uređajima za snimanje i kontrolu svih tehničkih parametara železničke pruge. Prema tadašnjem planu, testiranje je trebalo da traje do 10. oktobra, a finalni izveštaj da bude gotov najkasnije do 8. novembra.
Mernim kolima iste kompanije Nemačkih železnica svojevremeno je obavljeno dinamičko ispitivanje deonice brze pruge od Beograda do Novog Sada. Testiranja su tada kao što je i sada slučaj, godinu dana kasnije, obavljana i elektromotornim putničkim garniturama Štadler. Tadašnje testiranje podrazumevalo je svakodnevno pre polaska test voza i vizuelni pregled cele deonice motornom drezinom. Mesec i po dana pre dinamičkog obavljeno je i statičko ispitivanje pruge.
Sadašnjem testiranju pretodilo je stavljanje kontaktne mreže iznad pruge pod visoki napon krajem avgusta.
Do kraja septembra moglo bi se očekivati da novosadski Institut za ispitivanje, procenu stanja i sanaciju konstrukcija, Građevinski biro Axis iz Sremske Kamenice i Geomehanika iz Beograda završe elaborate o stanju krila A i D železničke stanice u Novom Sadu, pošto im je ugovoreni rok bio 60 dana od uvođenja u posao. Te tri firme su krajem jula počele da procenjuju stabilnost dve celine stanice za šta su sklopile ugovor sa naručiocem - „Infrastrukturom železnice Srbije“ (IŽS), koja je 5. jula raspisala tender za izradu eleborata za čitav objekat. S obzirom na to da se za preostala dva krila - B i C niko nije javio na tender, rade se samo A i D.
Prvi put u Srbiji izgrađenasu i tri ekodukta, svaki dužine po 46 metara, koji će omogućavati životinjama bezbedan prelazak preko pruge, na deonicama Lovćenac – Bačka Topola, Bačka Topola – Žednik i Subotica – državna granica
Prvi pregovarački postupak za posao koji je sada u toku, raspisan je dvadeset sedam dana posle pada nadstrešnice zbog čega je smrtno stradalo 16 ljudi. On je obustavljen 10. decembra, pa je „Infrastruktura železnice Srbije” pokrenula novi 17. decembra. Fakultet tehničkih nauka (FTN) u Novom Sadu se krajem januara javio na taj drugi sa Institutom za ispitivanje materijala.
Međutim, 17. maja ugovor je raskinut. Treći pokušaj da se poveri taj posao referentnim ustanovama ili preduzećima bio je takođe bezuspešan, jer se na javni poziv koji je bio otvoren do 19. juna niko nije javio.
Radovi na brzoj pruzi Novi Sad - Subotica, obuhvatili su polaganje oko 273 kilometara novih koloseka, uključujući dvokolosečnu prugu i stanične koloseke. Ugrađene su i 302 skretnice, a za izgradnju brze pruge bilo potrebno uraditi oko osam i po miliona kubika zemljanih radova.
Na trasi brze pruge Novi Sad - Subotica izgrađeno je, pored ostalog, šest mostova ukupne dužine 2.330 metara, pet galerija, 15 podvožnjaka, 27 nadvožnjaka dugih skoro četiri kilometra. Pored toga, po prvi put u Srbiji izgrađena su i tri ekodukta, svaki dužine od po 46 metara, koji će omogućavati životinjama bezbedan prelazak preko pruge, na deonicama Lovćenac – Bačka Topola, Bačka Topola – Žednik i Subotica – državna granica. Sagrađena su i 33 propusta duga oko 800 metara.
Kada bude uspostavljen redovan železnički saobraćaj na celoj deonici brze pruge, između Beograda i Subotice putovaće se osamdesetak minuta. Vozom će se od Beograda do Bačke Topole putovati 64 minuta, a do Vrbasa 53. Vreme putovanja međunarodnih putničkih vozova od Novog Sada do Subotice iznosiće 42 minuta. Teretni vozovi ići će nešto sporije. Njihova maksimalna brzina biće do 120 kilometara na sat.
Brzo putovanje
Kada bude uspostavljen redovan železnički saobraćaj na celoj deonici brze pruge, između Beograda i Subotice putovaće se osamdesetak minuta. Vozom će se od Beograda do Bačke Topole putovati 64 minuta, a do Vrbasa 53. Vreme putovanja međunarodnih putničkih vozova od Novog Sada do Subotice iznosiće 42 minuta. Teretni vozovi ići će nešto sporije. Njihova maksimalna brzina biće do 120 kilometara na sat.
Između Beograda i Subotice, na deonici dugoj 183 kilometra pre gradnje brze pruge, svega 35 kilometara pruge je bilo dvokolosečno i to od glavnog grada do Stare Pazove, a putovalo se 4 sata i 37 minuta, što znači da je prosečna brzina vozova bila oko 40 kilometara na sat. Na čak 56 kilometara, od Lovćenca do Subotice vozovi su išli 40 kilometara na čas, dok je između Novog Sada i Subotice na deset mesta zbog lošeg stanja koloseka i železničke infrastrukture bila uvedena lagana vožnja.
Između Beograda i Subotice, na deonici dugoj 183 kilometra pre gradnje brze pruge, svega 35 kilometara pruge je bilo dvokolosečno i to od glavnog grada do Stare Pazove, a putovalo se 4 sata i 37 minuta, što znači da je prosečna brzina vozova bila oko 40 kilometara na sat. Na čak 56 kilometara, od Lovćenca do Subotice vozovi su išli 40 kilometara na čas, dok je između Novog Sada i Subotice na deset mesta zbog lošeg stanja koloseka i železničke infrastrukture bila uvedena lagana vožnja.
Zabranjeno je preuzimanje teksta ili dela teksta bez navođenja autora i naše medijske kuće, u vidu živog linka koji vodi ka originalnom sadržaju. Svako kršenje ovog pravila tretiraće se kao povreda autorskih prava.