ČIME NAM TO DECA IDU NA EKSKURZIJE?! Autobusi stariji od 20 godina, neispravne kočnice VOZAČI BEZ DOZVOLA
Iako je u Srbiji već godinama na snazi nominalno strog Pravilnik o organizovanom prevozu dece, sveži primeri i dalje svedoče o tome da su đaci na ekskurziji, članovi KUD-ova ili sportskih klubova, i dalje izloženi velikom broju rizika – od starosti autobusa koji ih prevoze do sposobnosti i iskustva njihovih vozača.
Poslednji primer, zabeležen u ponedeljak, bio je upečatljiv - autobus pun učenika OŠ "Nikodije Stojanović Tatko" iz Prokuplja zapalio se na putu Zaječar-Paraćin kod Boljevca, a nakon požara koji su ugasili vatrogasci od njega je ostala samo olupina!
"Šta bi se dogodilo da su u autobusu bila deca iz vrtića?"
Povređenih, srećom, nije bilo, jer su osnovci brzo evakuisani, a prve informacije iz istrage govore o “samozapaljivanju autobusa” iako iz turističke agencije koja je bila organizator ekskurzije i koja je angažovala prevoznika tvrde da je autobus imao svu potrebnu dokumentaciju o tehničkoj ispravnosti?!
- Šta bi se dogodilo da su u autobusu bila deca iz vrtića, starosti 4-5 godina, da li bi se tako brzo evakuisali iz požara? KBS (Komitet za bezbednost saobraćaja) je predlagao starosni limit za autobuse koji organizovano prevoze decu, ali naš predlog nije usvojen, pa je legalno prevoziti decu u busevima starim više od 20 godina – napisao je na društvenoj mreži X Damir Okanović iz KBS.
Međutim, po važećem Pravilniku o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece “tehnički ispravnim” autobusom smatra se sledeće:
-
važeća registracija
-
potvrda o tehničkoj ispravnosti ne starija od 30 dana
-
sigurnosni pojasevi na svim sedištima
-
ispravan sistem za grejanje i hlađenje
-
kompletna sigurnosna oprema poput aparata za gašenje požara i prve pomoći
Nigde, dakle, nije predviđeno kolika treba da bude minimalna starost vozila.
Pokvarene kočnice, vozaču istekla dozvola
Tu “tehničku ispravnost”, srećom jer ko zna šta bi se dogodilo, pred kraj prošlog meseca nije prošao jedan od dva autobusa koji je na ekskurziju u Sirogojno trebao da vozi više od 100 đaka drugog razreda užičke OŠ “Dušan Jerković”.
Ispostavilo se, naime, da je na tehničkom pregledu ustanovljeno da su na autobusu kočnice – pokvarene.
U Užicu, opet, pre tri godine đaci jedne osnovne škole nisu otputovali na planiranu ekskurziju pošto je saobraćajna policija, u rutinskoj kontroli, utvrdila da je jednom od vozača istekla vozačka dozvola.
- Tako da Pravilnik o načinu obavljanja organizovanog prevoza, zapravo, postavlja tek minimalne standarde bezbednosti. Svi incidenti koji su se dogodili i nastavili da se događaju, potvrđuju da bi trebalo uvesti dodatne kriterijume, posebno u pogledu starosti vozila i iskustva vozača. Najveći rizik svakako je to što Pravilnik omogućava angažovanje autobusa starih više od dve decenije koja se vode kao “ispravna” jer su prošla poslednji tehnički pregled – komentarisao je Damir Okanović ranije za “Blic” ovu problematiku.
Na tender sa novim, a na ekskurziju sa autobusom "sa njive"
Uz to, Okanović napominje da se neki od prevoznika služe i time da prilikom javljanja na tenderu kao prevozno sredstvo “predstave autobus koji ispunjava traženi uslov da ne bude stariji od 10 godina, ali kada dobiju posao onda pošalju duplo starije vozilo da vozi decu na ekskurziju”.
- Nisu usamljeni ni organizatori putovanja koji žele da ostvare finansijsku korist na taj način što angažuju takozvane prevoznike "sa njive". Mi tako kažemo za autobuse koji su godinama parkirani na nekoj ledini, stari su 20-30 godina, uvezeni iz inostranstva za relativno male pare i vlasnici ih s vremena na vreme pokrenu za ova putovanja - upozorava naš sagovornik.
Vozačima đačka ekskurzija može da bude prvi “radni dan”
Što se tiče vozača autobusa, oni su po Pravilniku obavezni da budu psihofizički sposobni, da poseduju lekarsko uverenje ne starije od godinu dana, odgovarajuću vozačku dozvolu sa najmanje tri godine iskustva, te kvalifikacionu karticu i važeći ugovor o radu.
I to ne bi bio problem da situaciju ne komplikuje nedostatak kvalifikovanih vozača u Srbiji.
- Zbog manjka profesionalnih vozača, poslodavci su spustili kriterijume zapošljavanja, a uvedene su i izmene zakona koje su snizile starosnu granicu za dobijanje dozvola za vožnju kamiona i autobusa. Sada dozvolu za kamion mogu dobiti osobe sa 18 godina, a za autobus sa 21 godinom, što otvara pitanje iskustva i spremnosti mladih vozača za ovako odgovorne zadatke – rekao je Okanović.
U praksi, kako je objasnio, to znači da nekome vožnja dečje ekskurzije može da bude praktično prvi “radni dan” ako ima odgovarajuću vozačku dozvolu i važeće ostale papire.
U riziku i KUD-ovi i sportski klubovi Inače, Pravilnik o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece ne odnosi se samo na školarce koji idu na ekskurzije.
Njime je regulisan i prevoz maloletnih osoba koje organizuju razne ustanove za obrazovanje i vaspitanje, kulturno-umetnička društva i sportski klubovi, tako da rizik, u slučaju da vozila i vozači ne ispunjavaju standarde Pravilnika, obuhvata populaciju veću od školske!
(blic.rs)