ЧИМЕ НАМ ТО ДЕЦА ИДУ НА ЕКСКУРЗИЈЕ?! Аутобуси старији од 20 година, неисправне кочнице ВОЗАЧИ БЕЗ ДОЗВОЛА
Иако је у Србији већ годинама на снази номинално строг Правилник о организованом превозу деце, свежи примери и даље сведоче о томе да су ђаци на екскурзији, чланови КУД-ова или спортских клубова, и даље изложени великом броју ризика – од старости аутобуса који их превозе до способности и искуства њихових возача.
Последњи пример, забележен у понедељак, био је упечатљив - аутобус пун ученика ОШ "Никодије Стојановић Татко" из Прокупља запалио се на путу Зајечар-Параћин код Бољевца, а након пожара који су угасили ватрогасци од њега је остала само олупина!
"Шта би се догодило да су у аутобусу била деца из вртића?"
Повређених, срећом, није било, јер су основци брзо евакуисани, а прве информације из истраге говоре о “самозапаљивању аутобуса” иако из туристичке агенције која је била организатор екскурзије и која је ангажовала превозника тврде да је аутобус имао сву потребну документацију о техничкој исправности?!
- Шта би се догодило да су у аутобусу била деца из вртића, старости 4-5 година, да ли би се тако брзо евакуисали из пожара? КБС (Комитет за безбедност саобраћаја) је предлагао старосни лимит за аутобусе који организовано превозе децу, али наш предлог није усвојен, па је легално превозити децу у бусевима старим више од 20 година – написао је на друштвеној мрежи X Дамир Окановић из КБС.
Међутим, по важећем Правилнику о начину обављања организованог превоза деце “технички исправним” аутобусом сматра се следеће:
-
важећа регистрација
-
потврда о техничкој исправности не старија од 30 дана
-
сигурносни појасеви на свим седиштима
-
исправан систем за грејање и хлађење
-
комплетна сигурносна опрема попут апарата за гашење пожара и прве помоћи
Нигде, дакле, није предвиђено колика треба да буде минимална старост возила.
Покварене кочнице, возачу истекла дозвола
Ту “техничку исправност”, срећом јер ко зна шта би се догодило, пред крај прошлог месеца није прошао један од два аутобуса који је на екскурзију у Сирогојно требао да вози више од 100 ђака другог разреда ужичке ОШ “Душан Јерковић”.
Испоставило се, наиме, да је на техничком прегледу установљено да су на аутобусу кочнице – покварене.
У Ужицу, опет, пре три године ђаци једне основне школе нису отпутовали на планирану екскурзију пошто је саобраћајна полиција, у рутинској контроли, утврдила да је једном од возача истекла возачка дозвола.
- Тако да Правилник о начину обављања организованог превоза, заправо, поставља тек минималне стандарде безбедности. Сви инциденти који су се догодили и наставили да се догађају, потврђују да би требало увести додатне критеријуме, посебно у погледу старости возила и искуства возача. Највећи ризик свакако је то што Правилник омогућава ангажовање аутобуса старих више од две деценије која се воде као “исправна” јер су прошла последњи технички преглед – коментарисао је Дамир Окановић раније за “Блиц” ову проблематику.
На тендер са новим, а на екскурзију са аутобусом "са њиве"
Уз то, Окановић напомиње да се неки од превозника служе и тиме да приликом јављања на тендеру као превозно средство “представе аутобус који испуњава тражени услов да не буде старији од 10 година, али када добију посао онда пошаљу дупло старије возило да вози децу на екскурзију”.
- Нису усамљени ни организатори путовања који желе да остваре финансијску корист на тај начин што ангажују такозване превознике "са њиве". Ми тако кажемо за аутобусе који су годинама паркирани на некој ледини, стари су 20-30 година, увезени из иностранства за релативно мале паре и власници их с времена на време покрену за ова путовања - упозорава наш саговорник.
Возачима ђачка екскурзија може да буде први “радни дан”
Што се тиче возача аутобуса, они су по Правилнику обавезни да буду психофизички способни, да поседују лекарско уверење не старије од годину дана, одговарајућу возачку дозволу са најмање три године искуства, те квалификациону картицу и важећи уговор о раду.
И то не би био проблем да ситуацију не компликује недостатак квалификованих возача у Србији.
- Због мањка професионалних возача, послодавци су спустили критеријуме запошљавања, а уведене су и измене закона које су снизиле старосну границу за добијање дозвола за вожњу камиона и аутобуса. Сада дозволу за камион могу добити особе са 18 година, а за аутобус са 21 годином, што отвара питање искуства и спремности младих возача за овако одговорне задатке – рекао је Окановић.
У пракси, како је објаснио, то значи да некоме вожња дечје екскурзије може да буде практично први “радни дан” ако има одговарајућу возачку дозволу и важеће остале папире.
У ризику и КУД-ови и спортски клубови Иначе, Правилник о начину обављања организованог превоза деце не односи се само на школарце који иду на екскурзије.
Њиме је регулисан и превоз малолетних особа које организују разне установе за образовање и васпитање, културно-уметничка друштва и спортски клубови, тако да ризик, у случају да возила и возачи не испуњавају стандарде Правилника, обухвата популацију већу од школске!
(blic.rs)