KAKO DA PROVERITE DA LI GA JE VOZILA BABA DO PIJACE... Izbegnite prevare pri kupovini polovnjaka VOLAN MOŽE DA OTKRIJE MULJANJE S KILOMETRAŽOM
Iako pri kupovini polovnjaka broj prevara pada, kako tvrde prodavci i vlasnici auto salona, ipak i dalje nije na odmet otvoriti četvore oči.
Muvanja i dalje ipak ima, a najčešći oblici prevare su manipulacija s kilometražom i skrivanje ranijih oštećenja vozila.
Da li je auto vozila baba u Nemačkoj ili trgovački putnik vidi se obično po pređenoj kilometraži automobila, a ona je važna zbog cene samog automobila, kao i zbog troškova popravki koje eventualno mogu da uslede.
- Ako je moguće, svakako je preporuka da pre pazara proverite kilometražu – kaže za Dnevnik pi-ar menadžer sajta Polovni automobili Petar Veličković.
Kako navodi, danas se kilometraža proverava softverski, za svega desetak minuta, ali postoji mogućnost da se ili kroz dijagnostičke uređaje ili preko specijalizovanih platformi na internetu proveri dodatno, da li je podatak na kilometar satu tačan.
- Kod nekih vozila, skinuti su katalizatori ili DPF filteri (u zavisnosti da li je automobil sa benzinskim ili dizel motorom) i to bi trebalo proveriti kod servisera – veli Veličković.
Svakako je potrebno automobil pogledati uživo pre kupovine, najbolje preko dana , savet je Petra Veličkovića sa sajta Polovni automobili
Prilikom kupovine ima još par stvari koje treba proveriti. Ako se generalno stanje enterijera ne poklapa sa stanjem na kilometar satu (ukoliko je volan pohaban, menjač ili plastika, a na satu stoji mala kilometraža, to može biti znak da je potrebna dodatna provera).
- Pre kupovine svavako treba proveriti sva dokumenta –Veličkovića, On dodaje da automobil treba pogledati i pregledati uživo i da se to radi preko dana.
- Svakako je potrebno automobil pogledati uživo pre kupovine, najbolje preko dana, kada se mnogo lakše mogu uočiti eventualni nedostaci na karoseriji ili u kabini - kaže Veličković. - Izuzetno je važno proveriti dokumentaciju vozila i uporediti podatke iz saobraćajne dozvole i kupoprodajnog ugovora sa VIN oznakom (brojem šasije). Naravno, ukoliko je automobil već registrovan, preporuka je da se odveze u neki servis, gde bi se odradila detaljna dijagnostika i pregled vozila. To je jako važno jer na taj način kupac, osim provere vitalnih delova na automobilu, kilometraže i eventualnih skrivenih oštećenja, može da stekne realniju sliku koliko bi posle kupovine morao još da uloži u automobil.
On ukazuje i da je, uz pažljivo čitanje oglasa o vozilu, i te kako bitno pogledati fotografije jer one često otkrivaju više nego što deluje na prvi pogled.
- U nekim slučajevima se na taj način može primetiti nesklad u ceni navedenoj u oglasu u odnosu za tržišnu. Kod pokušaja prevare često se koriste slike lošeg kvaliteta, preuzete sa interneta. Prava prodaja u najvećem broju slučajeva podrazumeva autentične fotografije vozila, na kojima se jasno vidi spoljašnjost, enterijer, motorni prostor… - kaže Veličković.
Lažni oglasi
Ono što primećujemo na našem sajtu jesu povremeni pokušaji postavljanja lažnih oglasa iza kojih često stoje ista lica. Kada naš tim Korisničke podrške primeti sumnjive oglase, u što kraćem roku obaveštavamo korisnike - preko sajta, putem mejla ili telefona - kaže Veličković.
Po njegovim rečima, godišnje se u Srbiji proda oko 130.000 polovnih automobila iz uvoza, dakle, prvi put registrovanih automobila. On ukazuje da zvaničnih podataka o tome koliko se godišnje vozila proda između fizičkih lica, polovnjaka već registrovanih u Srbiji, nema.
- Nemamo informaciju koliko su prevare česte , ali na osnovu iskustva s našeg sajta deluje da je broj zanemarljiv u odnosu na broj transakcija. Najtipičniji obrazac prevare je kada lažni prodavac traži novac unapred za nepostojeći automobil, koji se, navodno, nalazi u inostranstvu. Često se dešava i da prodavac oglasi nerealno nisku cenu za vozilo kako bi privukao pažnju što više korisnika, a kada ga kupac kontaktira izbegava se direktna komunikacija i usmerava na mejl. To po pravilu nisu auto-placevi koji su dugo u poslu, već se iza prevare, najčešće, krije novootvoreni plac ili fizičko lice…. Zato uvek savetujemo da se novac ne uplaćuju unapred a da automobil nije viđen.