Пацијенти месецима чекају на снимања и прегледе

На ултразвучна или рендгенска снимања пацијенти некада чекају и по пола године, а притужбе на такав третман безмало свакодневно стижу и до покрајинског омбудсмана.

Установе грађанима не дају потврде да не могу да им закажу снимање у року од 30 дана, тако да пацијенти не могу ни да рефундирају новац од Фонда за здравствено осигурање. Једни плате снимање код приватника, а други чекају и надају се да им се стање неће погоршати. Омбудсман каже да установе на овај начин крше Уставом загарантовано право грађана на заштиту здравља.

Новосађанка Ивана М. је у септембру прошле године добила упут за ултразвучни преглед дојки. Због промена које има, она једном годишње мора да уради овај преглед, али јој је у кол-центру Дома здравља „Нови Сад“ речено да није онколошки пацијент и да ће је звати, највероватније до априла.
- Сада је половина маја, а мене још нико није звао. Пошто од докторке нисам добила упут на папиру, него се он шаље електронски, не могу ни да знам да ли га је она уопште написала. Међутим, већ је одавно прошао рок у којем је требало да урадим снимање – испричала је ова жена.
Директор Дома здравља „Нови Сад“ др Веселин Бојат је још јесенас на конференцији за новинаре рекао да постоји велика листа чекања на сва радиолошка снимања и да је на њих тада чекало око 10.000 пацијената.

- Листе чекања би биле мање када би Нови Сад имао градску болницу – рекао је тада директор Дома здравља „Нови Сад“ др Веселин Бојат.
Како је „Дневнику“ речено у канцеларији Покрајинског заштитника грађана, омбудсмана, здравствена установа је дужна да закаже специјалистичко-консултативни и дијагностички преглед за који није прописано утврђивање листа чекања, најкасније у року од 30 дана од дана јављања пацијента у здравствену установу с одговарајућим лекарским упутом.

- Осигураном лицу које не може да буде примљено на заказани преглед у том року здравствена установа је дужна да на лекарском упуту упише и печатом овери датум заказаног прегледа или да му изда писану потврду са информацијом због чега није примљен на преглед. Након тога може да обави преглед или медицинску рехабилитацију у приватној пракси или у допунском раду у здравственој установи са којом је закључен уговор, чије трошкове сноси из сопствених средстава. После прегледа има право да поднесе матичној филијали захтев за рефундацију трошкова за пружене здравствене услуге у приватној пракси – кажу у канцеларији омбудсмана.

Покрајинском омбудсману грађани се скоро свакодневно обраћају притужбама због повреде права из области здравствене заштите и осигурања.
- Веома често се дешава да грађанима, након што су им од стране омбудсмана саопштена њихова права и начин њиховог остваривања, здравствена установа, по њиховом поновном јављању, закаже неопходну здравствену услугу у знатно краћем року него што им је првобитно саопштено да ће чекати. Ово дефинитивно отклања повреду права у конкретном случају, али и онемогућава постојање реалне евиденције о броју оваквих повреда права – објашњава Покрајински заштитник грађана.

Обудсман се по притужби грађана обратио Дому здравља „Нови Сад“ и утврдио постојање повреде људског права и неправилност у раду, јер осигурано лице није примљено на преглед у законском року од 30 дана, нити је о истом издата потврда.
- Ова здравствена установа се изјаснила омбудсману да „није у могућности да издаје потврде на основу којих би пацијенти вршили прегледе у приватној пракси, с правом рефундације од матичне филијале која би нам затим, по рачуну са знатно вишом тарифом приватника о плаћеном прегледу, умањивала уговорену накнаду - наводи омбудсман.

Љ. Петровић

 

Крше Устав неиздавањем потврде

- Здравствене установе по сваку цену настоје да избегну обавезу издавања потврде, како не би остали без потребних средстава. Непоступање здравствених установа сагласно законској обавези, онемогућава осигураним лицима да остваре право на здравствену заштиту, што представља кршење Уставом зајемченог људског права на заштиту свог физичког и психичког здравља – закључује омбудсман.
 

EUR/RSD 117.1420
Најновије вести