Рендгенска слика стиже за годину дана

Дужина чекања на лекарске прегледе и друге здравствене услуге мучи и Новосађане и остале грађане из целе Војводине, па је то и разлог што се

безмало свакодневно пацијенти обраћају Покрајинском омбудсману. Не само што не могу да стигну на ред до лекара, него не могу ни да добију образац/потврду да установа не може да им пружи услугу, на основу чега би отишли у приватну праксу, а новац рефундирали од Републичког фонд за здравствено осигурње.

- Од априла покушавам да закажем рендгенски снимак колена у Дому здравља “Нови Сад” за мог сестрића, који са тим снимком треба да се јави физијатру. Речено ми је да се сада заказују снимања за март идуће године! Уколико не могу да пруже услугу у року од 30 дана, на основу Закона о здравственом осигурању из 2009. године дужни су да ми дају образац са којим могу услугу да обавим у приватној пракси, а новац рефундирам од Фонда. Међутим, они не желе да ми дају потврду и упућују ме на канцеларију Заштитника права пацијената у Дому здравља, где се нико не јавља на телефоне - испричао нам је Бранко Кркић из Сремске Каменице и додао како иако добро зна која права има као пацијент, не може и да их оствари.

На проблем са заказивањем рендгенских и других радиолошиких снимања у Дому здравља “Нови Сад” жалили су нам се и други пацијенти, међу којима је и једна жена која од прошлог септембра чека на позив за ултразвучно снимање дојке.

У Дому здравља “Нови Сад” нам је речено да дијагноза може да се постави и без рендгенског снимка.

- Да би се поставила дијагноза, а потом и ординирала терапија могу да се примене базични принципи клиничке праксе који подразумевају анамнезу о тегобама које пацијент има. Нажалост, код нас постоји уврежено мишљење да без рендген снимка, а да при том нема релевантног чиниоца да се ради о повреди, нема дијагнозе - кажу у Служби за односе са са јавношћу Дома здравља “Нови Сад”.

Када је реч о броју људи који чекају на радиолошка снимања, у Дому здравља кажу како имају “огроман притисак пацијената на Одељење РТГ дијагностике”, али не прецизирају колико је то пацијената.

- Чекање на прегледе зависи од врсте снимања и потребе пацијента. Хитна и приоритетна стања, преоперативне припреме, као и припреме за онколошке и лекарске комисије обављају се у складу са роком који је дат у лекарском упуту, најчешће у року од неколико дана, а хитна стања истог дана. Остали пацијенти, којима ова врста дијагностике није хитна и приоритетна, чекају мало дуже. Медицинска индикација једини је критеријум за захтев за радиолошком дијагностиком и једино од тога зависи када ће пацијент бити снимљен - наводе у Дому здравља.

Нисмо добили одговор на питање због чега не издају потврде на основу којих пацијенти могу да обаве услугу код приватника, а потом рефундирају новац. Покрајински омбудсман је недавно за “Дневник” рекао како су на основу притужбе грађана утврдили повреду људског права и неправилност у раду Дома здравља у Новом Саду, јер осигурано лице није примљено на преглед у законском року од 30 дана, нити је о истом издата потврда.

- Ова здравствена установа се изјаснила омбудсману да “није у могућности да издаје потврде на основу којих би пацијенти вршили прегледе у приватној пракси, са правом рефундације од матичне филијале која би нам затим, по рачуну са знатно вишом тарифом приватника о плаћеном прегледу, умањивала уговорену накнаду” - речено нам је из канцеларије Покрајинског заштитника грађана и објашњено да здравствене установе добијају новац на годишњем нивоу на основу уговора са Републичким фондом. У следећем уговору умањују се сума која је у претходној години пацијентима рефундирана, те здравствене установе по сваку цену настоје да избегну обавезу издавања потврде.

Омбудсман је оценио да непоступање здравствених установа сагласно законској обавези, “онемогућава осигураним лицима да остваре право на здравствену заштиту, што представља кршење Уставом зајемченог људског права на заштиту свог физичког и психичког здравља”.

Покрајинском омбудсману грађани се скоро свакодневно обраћају притужбама због повреде права из области здравствене заштите и осигурања, а једна од најчешћих примедби управо се односи на дужину чекања на лекарске прегледе и друге здравствене услуге. Омбудсман их упућује да се обрате саветнику за заштиту права пацијената, као и заштитнику права осигураних лица. Грађани могу да се обрате и здравственој инспекцији, захтевом за извршење инспекцијског надзора.

Љ. Петровић

 

Недовољно радиолога

У Дому здравља “Нови Сад” кажу да је број лекара одређен на основу броја становника Правилником о ближим условима за обављање здравствене делатности Министарства здравља. На 50.000 становника потребан је један радиолог. Будући да у Новом Саду заједно са Сремским Карловцима живи 357.128. становника, Дому здравља „Нови Сад“ потребно је седам радиолога. „У Дому здравља Нови Сад ради девет радиолога, што се показује као недовољно, али све је одређено правилником на који ми не можемо да утичемо”, наводе у Дому здравља.

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести