Аграр у пет тачака
Пред будућом Владом и ресорним Министарством пољопривреде и заштите животне средине је вододелница: хоће ли пољопривреда остати на флоскули вечите „развојне шансе Србије”
или ће се окренути напретку по узору на аграрно развијене земље ЕУ. Без обзира на опредељење то подразумева решавање најмање пет тачака које су круцијалне за опстанак и даљи развој пољопривреде на овим просторима.
ФИНАНСИРАЊЕ - Остаје ли или се радикално мења модел државне потпоре и субвенционасања производње? Односно хоће ли прекомпоновање аграрне касе ићи у смеру већег улагања у инвестиције и развојне пројекте од општег значаја: системе за наводњавање, изградњу атарске инфраструктуре, противградну одбрану... или ће и даље бити социјални амортизер пољопривредницима. Који год правац да се заузме за аграр у националном буyету мора да се одвоји више новца него што је садашњих 4,25 одсто. Ваља озбиљно поразмислити и о моделу улагања у пољопривреду на принципу јавно-приватног партнерства који се у неким државама бившег социјалистичког система показао делотворним.
ПОЉОПРИВРЕДНО ЗЕМЉИШТЕ - Да се, коначно, дефинитивно утврди колико ораничних површина имамо и којим њивама држава, стварно, а не само на папиру, газдује. Формирање јединственог катастра и Фонда пољопривредног земљишта намеће се као приоритет. Морамо да знамо с којим земљишним ресурсом располажемо, тим пре што 1. септембра 2017. ступа на снагу одредба Споразума о стабилизацији и придруживању са ЕУ, по којој странци стичу право на несметану куповину наших ораница.
МОДЕРНИЗАЦИЈА ПРОИЗВОДЊЕ - Даљи напредак пољопривреде, у блиској и даљој будућности, немогућ је без нових знања и иновација у технологијама обраде земљишта, производње здравствено безбедне хране, микро и макро интеграција, повезивања и удруживања произвођача, осавремењавања и унапређења маркетинга тржишта хране... Мора се знатно више уложити како у знање и науку тако и техничко-технолошка решења с којима, у еврпским оквирима, дебело заостајемо. Поготово се то односи на прераду у биљној, али и сточарској производњи, јер производ са додатом вредношћу на тржишту вреди знатно више од сировине.
СТРАНЕ ИНВЕСТИЦИЈЕ - Оне су без икакве двојбе потребне и добродошле су у ситуацији када нам недостаје свеж капитал. Због лошег искуства са приватизацијом комбината и пољопривредних добара, треба бити веома опрезан без обзира да ли се ради о страном или приватном инвеститору. Најважније да се држава према томе јасно одреди и странце прихвати, у првом реду као стратешке партнере, а не купце земље и осталих наших природних ресурса. Наравно, са чврстом гаранцијом очувања капитала који инвестирају, јер без тога прича о страним улагањима нема основа.
УРЕЂЕНО ТРЖИШТЕ - Код нас је још увек пољопривредне производе лакше произвести него продати. Сфера трговине аграрним производима и стоком на домаћем тржишту готово да је у целости потпуно ван домашаја државе иако она тиме, због ненаплаћених пореза и ПДВ-а, највише губи. Кванташке и друге зелене пијаце, накупци, као и зона сиве економије у пољопривреди годишње обрне милијарде и милијарде динара, а пољопривредници, као примарни произвођачи, у томе најмање имају удела. Министарство пољопривреде има надлежност над пољопривредницима, али не и накупцима, па је потребна тешња међуресорска сарадња више министарстава, да би се дошло до тржишта уређеног по европском моделу.
Коста Рајевић
(аутор је помоћник главног уредника „Пољопривредника”)