Концесије јавним и приватним компанијама

Србија ће ускоро први пут добити закон о управљању аеродромима јер је сада та област саобраћаја уређена Законом о ваздушном саобраћају. Овај документ не дозвољава

давање аеродрома у концесију, коју, иначе, омогућава Закон о јавно-приватном партнерству и концесијама. Доношењем овог закона, чији је предлог утврдила Влада Србије, ствара се могућност да и концесија буде један од могућих начина обезбеђивања новца за развој, односно комерцијализацију аеродрома у Србији.

Закон о управљању аеродромима, као делатности од општег интереса, регулише права и обавезе даваоца концесије и концесионара, услове за експропријацију, административни пренос или непотпуну експоропријацију земљишта за потребе аеродрома, мере којима се обезбеђују услови за континуирано и несметано обављање делатности управљања аеродромом. Такође, тим законским актом уводи се категорија аеродромског комплекса, која побухвата подручје аеродрома и земљишта потребног за његов развој.
 
Најважније је што се тим законом, први пут, ваздушни саобраћај уводи као делатност од општег интереса. То је важно због тога што Закон о јавно-приватном партнерству и концесијама прописује да се концесија може дати само ради обављања делатности од општег интереса. Циљ тог закона је и развој и модернизација аеродрома с пратећом инфрастуктуром, и то пре свега оних који имају сертификат, али немају довољно сопствених пара за развој и модернизацију.
 
Они кроз могућност закључења уговора о концесији могу развијати и унапређивати постојећу инфраструктуру или нову, у складу с потребама развоја ваздушног саобраћаја у Србији. Позитивна решења тог закона огледају се и у томе да јавна предузећа, друштва капитала или предузетници могу управљати аеродромом као оператери аеродрома, уколико испуњавају услове у погледу техничке опремљености, кадровске оспособљености, безбедности здравља на раду, заштите и унапређења животне средине... С озбиром на то да предмет концесије може обухватати све или поједине активности управљања аеродромима које обавља оператер, аеродроми који поседују сертификат или дозволу за коришћење, добиће прилику за развој и модернизацију, што ће на крају за последицу имати већи број путника у ваздушном саобраћају и побољшање привредних и економских перспектива државе.
 
Нацрт закона о управљању аеродромима сачинила је Радна група састављена од представника Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, Директората цивилног ваздухопловства Србије, Аеродрома „Никола Тесла”, „Ер Србије”, Саобраћајног факултета и Контроле летења Србије и Црне Горе. Уз њих, ангажовани су и експерти из различитих области.
Љ. Малешевић
 
Национални програм за развој ваздушних лука
Да би се обезбедили услови за дугорочан развој и унапређење аеродрома, Влада Србије донеће национални програм за развој аеродрома у наредних пет година. Београдски аеродром „Никола Тесла” је, иначе, у поступку приватизације и очекује се да ће као модел управљања бити изабрана концесија, за коју ће бити расписан тендер.
 
Уколико би тај аеродром био приватизован концесијом на 25 до 30 година, буџет Србије би по том основу имао приход од 550 до 600 милиона евра годишње, проценио је недавно српски премијер Александар Вучић.
 
EUR/RSD 117.1527
Најновије вести