Много замки код уговора на даљину

Информационе технологије значајно су измениле живот обичних људи. Без приступа интернету дан не могу да замисле не само

млађе генерације већ и старији. Е-продавнице су све популарније, цене су ниже, време за бирање неограничено. Истраживање које је крајем прошле године урађено код нас у оквиру програма Европске уније говори да чак 35 одсто грађана купује онлајн. Купује, али не плаћа. Већина њих одлучује се да робу плати приликом преузимња. Страх од излагања картице и податка очигледно је велики, мада се у свету већ увелико користе специјалне картице за то. Али то није једина рупа у знању коју наши потрошачи имају о е-продавницама. Они не знају који су сајтови безбедни, коме да се обрате ако им им стигне производ који нису наручили или ако су жртве преваре. Одговор на то питање могу добити на специјалној интернет платформи њњњ.е-дукатор.рс. Њену израду финансирала је Европска унија у оквиру пројекта „Развој електронског пословања”. Акценат је стављен на права потрошача на интернету. Осим образовног садржаја, платформа садржи и квиз с питањима па након прегледа сваки потрошач сам може да га уради и види је ли положио испит за интернет купца.

Упознавање са садржајем платформе и свим благодетима почело је у Војводини, тачније у ЕУ инфо-поинту у Новом Саду. А у наредном периоду платформа ће бити предстваљена у 15 градова широм Србије, у сарадњи с удружењима за заштиту права потрошача и регионалним развојним агенцијама.

Вођа пројекта који се зове „Развој електронског пословања” је Лешек Јакубовски. Он каже да су на Србију обратили посебну пажњу јер је код нас коришћење интернета широко распрострањено, готово као у Енглеској. Зато потрошачима треба олакшати сазнања и омогућити да се осећају безбедно када тако купују. Зато ће се с тим програмом након Новог Сада срести и житељи Зрењанина и Суботице.

Невена Праизовић из Министарства трговине, туризма и телекомуникација каже да се права заштите потрошача разликују. Када одлучи да купи нешто на поменути начин, потрошач прво треба да зна од кога купује. Није лоше да продавца провери у Агенцији за привредне регистре. Ту може да види да ли та компанија или предузетник код нас уопште постоји и како послује. А даљи кораци...

– То су уговори који се закључују на даљину – наводи Невена Праизовић. – Нису трговац и потрошач у исто време на истом месту. Трговац је дужан да купца информише о обележјима робе илуи услуге, цени. Исто тако, мора да га обавести о трошковима транспорта или доставе и ко их сноси, затим о начину плаћања, роквима испоруке, сервису, резервним деловима, ако то производ захтева. Такође, купац мора бити упознат с адресом на коју може послати рекламацију уколико за тим буде потребе па ко сноси трошкове враћања робе ако се купац предомисли. Сви наведени подаци морају бити доступни на српском језику. Трговац је дужан да до закључења уговора, а најкасније у време испоруке робе или почетка пружања услуга, достави потрошачу образац за одустанак и сам уговор. Уколико постоје ограничења у погледу испоруке, трговац је дужан да те податке истакне.

Када купује робу путем интернета, потрошач има право да је врати у року од 14 дана, а при томе није дужан да наведе разлоге. Обавезан је, међутим, да о томе обавести трговца пре истека поменутог рока, а сноси и трошкове враћања робе, ако трговац није другачије назначио у понуди. Ту могућност купац који пазари у класичниој радњи нема. То право потрошач нема уколико је роба произведена по његовим посебним захтевима, ако се ради о запечаћеној роби која се не може вратити из здравствених и хигијенских разлога –козметици, рецимо. Исто важи и за испоруку запечаћених аудио или видео записа, као и рачунарског софтвера. Нема одустајања и када су у питању новине, часописи или периодична издања, као и услуге доставе хране.

Трговац је обавезан да робу испоручи најкасније у року од 30 дана, сем када је другачије договорено. Код техничке робе купац мора добити упутство за монтажу на срспком језику. Продавац је обавезан да потрошачу врати новац у року до 14 дана ако је овај одустао. У случају да роба не одговара ономе што је наручено, потрошач има право на оправку, замену, али и умањење цене или раскид угвора уколико не жели да је врати. Потрошач има право на гаранцију као да је робу купио у класичној радњи.

А савет за наше потрошаче када крену у интернет шопинг је да прво оду на платформу па ако прођу тест, с тим предзнањем могу у шопинг.

Д. Вујошевић

 

Инспекција да помогне

Услучају да потрошач сматра да су му ускраћена права, треба да се обрати надлежној инспекцији. Ако је потрошач у праву, трговац ће одговарати прекршајно. Казне се крећу од 300.000 до два милиона динара за правна лица или од 50.000 до 150.000 динара за одговорна лица, директора или менаyера продаје, рецимо. Предузетници се кажњавају од 50.000 до пола милиона динара.

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести