Пљуште жалбе на интернет, телефоне, одећу, обућу...

Потрошачи у Србији најчешће се жале и приговоре упућују на информационе и комуникационе уређаје, затим обућу и одећу, кућне апарате, а често су незадовољни

 и услугама мобилних оператера, показују подаци удружења за заштиту потрошача. Потрошачи су сада информисанији о својим правима па се самим тим и чешће одважују на то да рекламирају робу којом су незадовољни.

Правница у Асоцијацији потрошача Србије Јованка Николић каже да су у том удружењу приметили да се најчешће замерке и изјаве рекламација односе на квалитет интернет услуга, уопште оператере мобилне телефоније, због износа рачуна, квалитета мобилних уређаја и слично.

– Затим долазе жалбе на квалитет услуга давалаца услуга од општег економског интереса – комуналне услуге, струја, итд. – каже Јованка Николић. – Роба широке потрошње, одећа и обућа, заузима треће место, а решавање рекламација обуће је и даље Сизифов посао. Она истиче да продавци потрошачима још увек не предочавају јасна права и обавезе из Закона о заштити потрошача, тако да они и даље нису у потпуности упућени у информације које продавац има обавезу да саопштава.

Јованка Николић објашњава да има потрошача који одмах продавцу рекламирају робу којом нису задовољни, али има и оних који су суздржани.

– Има, наравно, и злоупотреба. Али, веома је важно што, ако испоручена роба није саобразна уговору, потрошачи имају право да захтевају од продавца да отклони несаобразност, без накнаде, поправком или заменом, односно да захтевају одговарајуће умањење цене или да раскину уговор – објашњава Јованка Николић. Због истог или другог недостатка саобразности који се појави после прве поправке, купац има право да захтева замену, одговарајуће умањење цене или да раскине уговор. Она додаје да је поновна поправка могућа само уз потрошачеву изричиту сагласност.

– Саветујемо увек да рекламацију изјаве продавцу у писаном облику чим настане проблем. Продавац је дужан да одговори без одлагања, а најкасније у року од осам дана од дана пријема рекламације, писаним или електронским путем. Одговор продавца на рекламацију мора да садржи одлуку о томе да ли прихвата рекламацију, затим изјашњење о захтеву купца и конкретан предлог и рок за решавање рекламације – рекла је Јованка Николић.

Рок за решавање не може бити дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај, од дана подношења рекламације.

Такође, наша саговорница наводи да је продавац, ако из објективних разлога није у могућности да удовољи  захтеву потрошача у року који је договорен, дужан да га о продужавању рока за решавање рекламације обавести и да наведе рок у којем ће је решити, као и да добије сагласност.  Продужавање рока за решавање рекламација могуће је само једном. ЈМБГ се не сме тражити потрошачима који изјављују рекламацију, кажу у АПОС-у.

– Продавац никако не сме да од вас тражи јединствени матични број или број личне карте. Уколико се то ипак догоди, увек се позовите на Закон о заштити података о личности – саветује Јованка Николић.

Е. Дн.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести