Порез на „јаке” аутомобиле по вредности, уместо по кубикажи?

У Србији би ускоро могли бити промењени критеријуми за утврђивање пореза на аутомобиле који имају више од 2.000 кубика, а као решење се у медијима помиње опорезивање према вредности возила

уместо према кубикажи, како је то сада. У Министарству финансија припрема се нацрт закона о опорезивању аутомобила, док се истовремено разматра како да се праведно одреди тржишна вредност возила, што би омогућило прелазак на опорезивање по вредности а не по снази возила. Иначе, вредност возила, у случају да се примени критеријум вредности на тржишту приликом опорезивања, била би процењивана или на основу Каталога Ауто-мото савеза Србије или тако да се уместо постојећих седам, уведе девет или више група возила по кубикажи.

У Министарству финансија за Танјуг су рекли да је формирана радна група од представника тог министарства, Пореске управе и Министарства унутрашњих послова која треба да изради нацрт закона за опорезивање аутомобила, а очекује се да он буде завршен ове године. Радна група почела је рад, тренутно се анализирају услови за одговарајућу примену таквих законских решења која би требало да обезбеде благовремено утврђивање тржишне вредности возила, којом не би била нарушена ефикасност поступка регистрације која сада постоји.

Директор Центра АМСС-а за моторна возила Милан Божић сматра да би решење да се возила опорезују по вредности, која би била процењивана на основу Каталога АМСС-а, било изузетно добро и много боље него тренутно решење.

– Садашњи систем је прилично неправедан јер возила с истом запремином плаћају исти порез – истиче Божић. – Наоко то изгледа добро, али није. У највишој категорији, где су возила која имају више од 3.000 кубика, најјефтинији аутомобил у каталогу кошта 600.000 динара, а најскупљи 62 милиона. Тај први платиће порез око 2.000 евра, а сам тај ауто, који је старије производње, не вреди ни приближно толико. Кад се ради по Каталогу, односно по критеријуму вредности возила на тржишту, однос тржишне и каталошке цене возила стално се прати, те постоји анализа цена у каталогу и онога што је реално.

Он истиче да у преамбули Каталога АМСС-а за процену вредности возила стоји да је то каталог оријентационих цена. Он не искључује да ће и у том случају бити незадовољних власника, односно корисника Каталога, јер ће приликом плаћања пореза многи рећи да је цена превисока, а приликом утврђивања штете и наплате у осигуравајућој кући, рећи ће да је цена много ниска.

По његовим речима, у Каталогу су цене упросечене те се може појавити аутомобил који је прешао три пута више или три пута мање од нормираног, односно може бити и шест пута већа разлика у километражи, а могу постојати и оштећења... Тако би, навео је Божић, „фијат пунто 1,3 турбодизел мултиџет” 2008. годиште, и посредством веб-апликације, на коју се ослања и Пореска управа приликом процене возила код купопродајних уговора, његова вредност била процењена на 334.872 динара, док, за то возило, цена у огласима, зависно од стања и опреме, варира од 2.200 до 4.000 евра.

Каталог дневно ажуран
Штампано издање Каталога АМСС, у којем је више од 80.000 типова и модела, излази два пута годишње, а како је рекао Милан Божић, веб-апликација се ажурира практично на дневном нивоу. Каталог АМСС-а се не ослања на стране каталоге и у њему се користе цене које се добију од домаћих увозника.
 

EUR/RSD 117.1262
Најновије вести