Трајно одузимање аутомобила с више од два промила алкохола

Уколико све буде ишло по плану и Влада Србије ускоро усвоји Предлог измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја, и након тога их потврде посланици

Скупштине Србије, од следеће године коришћење мобилног телефона у току вожње, али и некоришћење сигурносног појаса могло би бити кажњавано папреније него раније. Наиме, висина казне за те прекршаје уће се двостручити и износиће 10.000 динара.

Статистика показује да возач који само на две секунде погледа у мобилни телефон у току вожње при брзини од 60 километара на сат изгуби надзор над путем у дужини од 35 метара, а утврђено је да је 26 одсто несрећа узроковано упрво коришћењем мобилног телефона током вожње. Другим речима, коришћење мобилног телефона у току вожње четири пута повећава могућност да дође до саобраћајне несреће. Свака СМС порука или позиви, сем ако се не користи блутут уређај, могу изазвати несрећу, а предлагачи закона сматрају да се може сачекати док возач не паркира аутомобил.

Коришћење мобилног телефона кажњиво је и кад возач телефонира, куца поруке или држи телефон док возило стоји на семафору. Дакле, било какво коришћење руку због мобилног телефона током вожње сматра се прекршајем. Једино је дозвољено коришћење „хендсфри” уређаја.
Током прошле године било је близу 140.000 прекршаја невезивања појаса током вожње, иако је ризик од погибије 50 одсто мањи ако особа на предњем седишту веже појас. Невезивање појаса је други најчешћи узрок саобраћајних несрећа с тешким последицама, истичу у саобраћајној полицији.

Посебна новина, која се код нас појављује први пут, будућег Закона о безбедности у саобраћају је могућност трајног одузимања возила онима код којих се открије више од два промила алкохола у организму. Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја објашњава да ће у том случају возачи остатити без возила, и то трајно, без обзира на то да ли је за воланом био власник аутомобила или не. Изузетак ће бити, наводи, само ако је возило власништво рентакар агенције или ако је противправно одузето.

Казна за возача који вози дете без ауто-седишта биће такође драстично повећана и уместо садашњих 30.000 износиће 120.000 динара. Такође, у седишту ће морати да се вози свако дете док не достигне 135 центиметара, а тај узраст она достижу до 12 година. За разлику од других европских земаља и оних у региону, по подацима Светске здравствене организације, у Србији само 32 одсто родитеља деце до три године користи ауто-седишта за своје малишане, а чак 90 одсто њих неправилно га поставља у аутомобил. Највећи разлог за то је неинформисаност о томе колико су ауто-седишта важна за безбедност деце у саобраћају. Безбедна дечија ауто-седишта смањују ризик од повреда деце и до 70 процената.

У групу прекршаја, којих има укупно 150, а за које ће казне бити дуплиране, осим коришћења мобилног телефона у току вожње и невезивања појаса, спадају и они из одредби о држању возила на безбедном одстојању од других возила у саобраћају, затим о забрани вожења деце млађе од 12 година на предњем седишту као и обавезним посебним седиштима за децу до три године. Затим, о поштовању ограничења брзине у зависности од саобраћајних знакова, забрани претицања, паркирању на пешачком прелазу и у близини саобраћајних знакова, обавезном коришћењу сигурносног троугла у случају заустављања на коловозу. Прекршајем ће се сматрати и непоштовање обавезног коришћење дневних светала на возилу.

Истовремено, нови закон предвиђа и знатно блаже казне за вожњу зауставном траком на ауто-путу. У полицији истичу да се тренутно таква вожња сматра насилничком и кажњава се одузимањем дозволе на осам месеци, са 14 казнених бодова и новчано од 100.000 до 120.000 динара, због чега су  се многи прекршиоци жалили Уставном суду. Зато ће то бити у рангу блажих прекршаја и кажњиво са 6.000 динара.

Љ. Малешевић
 

Казна упола мања ако се плати за осам дана

И када нове казне за прекршаје у саобраћају буду усвојене, прекршилац ће имати могућност да у року од осам дана плати упола мању казну. У случају да то не учини, платиће пун износ.

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести