Фрагменти из дневника управника СНП: Од јутра до вечери. И после!

Ажурирано пре 2 недеље 14 часова

Сваки дан у Позоришту је другачији и непредвидив. Постоје заказани састанци колегијума и са поједним сарадницима или са неким из Покрајинског секретаријата за културу,

 јавно информисање и односе са верским заједницама. Али дешава се, осим тога, много тога што се не може испланирати. Све то испрекидано (или повезано) бројним телефонским позивима и разговорима. Тако да ни један дан не може да буде типичан, па ни једна радна недеља. Сваког месеца има барем две премијере или премијерне обнове. Редовно на драмској сцени, али, од октобра и на балетској, а од новембра и на оперској сцени. О гостовањима, учешћу на фестивалима, партиципирању у обележавању важних датума за Град и Покрајину да и не говорим. Зато, уместо да се одлучим за једну недељу, радије бих изабрао више догађаја, у којима је присуство управника више или мање видљиво, али чини ову функцију динамичном, изнад свега одговорном, а резултује и јасним резултатима.

Најпре бих желео да ставим акценат на почетак 156. позоришне сезоне. Последња недеља септембра. Свечано отварање нове сезоне било је у знаку Шекспира. Оркестар и солисти Опере СНП-а извели су неколико познатих арија из опера које су настале по познатим Шекспировим делима. У суботу, 24. септембра, на сцени „Јован Ђорђевић“, премијерно је изведена представа „Коштана“, коју је по истоименом делу Боре Станковића адаптирао и режирао Кокан Младеновић.

Реч је копродукцији са Студентским културним центром из Новог Сада и Културним центром из Тивта, где је, претходно, у августу, била црногорска премијера. Новосадској премијери су претходиле бројне медијске и друге најаве скандала, будући да је насловну улогу требало да тумачи контраверзни сарајевски певач севдалинки Божо Врећо. Много је писано о томе. Само да закључим, новосадска премијера „Коштане“ је била под повишеном температуром, великим притисцима са свих страна, али је протекла искључиво као уметничка провокација.

Друга премијера у СНП-у је била представа „Пожар. Лаунy / Контраст или Тамо где смо остали“. У уторак, 27. септембра, на Камерној сцени, изведена је представа о догађајима који су обележили два важна, трагична догађаја из живота младих Новосађана. Ова представа коју је режирала Миа Кнежевић, по тексту који је написала са Момчилом Миљковићем, више је од позоришног чина.

Почетком октобра, обновљен је балет који је претходно извођен пуних 18 година, 128 пута, увек пред пуном салом. Реч је, наравно, о балету Микиса Теодоракиса, „Грк Зорба“, у кореографији Крунислава Симића, под диригентском палицом Александра Којића. Величанствена представа, са новом поделом, измењеном кореографијом, која је у децембру изведена и у Београду, у Сава центру. У октобру су представе СНП-а учествовале на четири позоришна фестивала (Загреб, Младеновац, Вршац, Бања Лука). Запажено.

У новембру,  7. и 8, учествовао сам на Међународној позоришној конференцији у Бакуу, Азербејyан. А већ 16. новембра је на сцени „Јован Ђорђевић“ обележен Ђурђиц - слава Новог Сада. Одржана је свечана академија која је подсетила и на 275 година постојања Колегијума владике Висариона Павловића. У суботу, 19. новембра, са симболичним почетком – у 20.21, будући да је Нови Сад проглашен за европску престоницу културе 2021. године, премијерно је изведена представа „ФБИ – досије Тесла“.

Ова представа је урађена у копродукцији са Тесла глобал форумом из Новог Сада. Текст, режија и музика је дело Ненада Јанковића (др Неле Карајлић). Атрактивна, мултимедијална представа, која је привукла бројну публику. Ипак, можда је највећи догађај била свечана академија поводом присаједињења војвођанских области Србији, у петак, 25. новембра, на сцени „Јован Ђорђевић“. На академији су говорили градоначелник Новог Сада Милош Вучевић, председник владе АП Војводине Игор Мировић и председник Србије Томислав Николић. У сали су били присутни чланови владе АПВ, РС, као и бројни гости, амбасадори из различитих земаља света. Исте вечери, на сцени „Пера Добриновић“ је изведена представа „На Дрини ћуприја“, по 18. пут.

Децембар су обележиле три премијере. Најпре, „Вечити младожења“, по мотивима Јакова Игњатовића, а у режији и адаптацији Даријана Михајловића, 5. децембра, на сцени „Пера Добриновић“. Потом „Реконструкција“, Саше Бајац, у режији Момчила Миљковића и Гее Гојак, едукативна представа која је реализована у сарадњи са позоришним удружењем „Умивање“, на камерној сцени, 8. децембра. У суботу, 10. децембра, премијерно је обновљена оперета Имре Калмана, „Кнегиња чардаша“, на сцени „Јован Ђорђевић“. Последња представа била је 31. децембра, популарни балет П. И. Чајковског, „Крцко Орашчић“.

Ово је само део активности Српског народног позоришта у поменутом периоду. Управник није само седео у почасном реду и уживао у представама. То је оно што је транспарентно. Све друго је невидљиво. Свакодневно. Од јутра до вечери. И после.

Зоран Ђерић

Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, претеће, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени. Молимо читаоце Дневника да се приликом писања коментара придржавају правописних правила. Строго је забрањено лажно представљање, тј. остављање лажнх података у пољима за слање коментара. Коментари који су написани великим словима неће бити објављени. Редакција Дневника има право да не одобри коментаре који су увредљиви, који позивају на расну и етничку мржњу и не доприносе нормалној комуникацији између читалаца овог портала.

Коментари