OPREZ! MUVAJU SA KILOMETRAŽOM, KAMUFLIRAJU ŠTETE OD SUDARA! Lažni prodavci prodaju i nepostojeće polovnjake EVO KAKO VAS SVE VARAJU
Kupovina polovnog automobila, bez obzira da li se kupuje vozilo koje se želi ili ono koje je u skladu s debljinom novčanika, svakako je velika investicija.
Budući da je reč o kupovini automobila koje je već krstarilo drumovima, dakle korišćeno, sigurno je da kupci žele da znaju šta kupuju i da li se ono što je o vozilu rečeno poklapa sa stvarnim stanjem automobila. Zato se neretko u kupovinu kreće s nekim ko se u to razume, a nije loše znati šta kažu stručnjaci o tome na šta treba obratiti pažnju prilikom kupovine polovnjaka - najčešći oblici prevare su manipulacija s kilometražom i skrivanje ranijih oštećenja vozila.
Po rečima pi-ar menadžera sajta Polovni automobili Petra Veličkovića, pru kupovini je najvažnije da se proveri dokumentacija, automobil pogleda uživo i da se to radi preko dana.
- Svakako je potrebno automobil pogledati uživo pre kupovine, najbolje preko dana, kada se mnogo lakše mogu uočiti eventualni nedostaci na karoseriji ili u kabini - kaže Veličković. - Izuzetno je važno proveriti dokumentaciju vozila i uporediti podatke iz saobraćajne dozvole i kupoprodajnog ugovora sa VIN oznakom (brojem šasije). Naravno, ukoliko je automobil već registrovan, preporuka je da se odveze u neki servis, gde bi se odradila detaljna dijagnostika i pregled vozila. To je jako važno jer na taj način kupac, osim provere vitalnih delova na automobilu, kilometraže i eventualnih skrivenih oštećenja, može da stekne realniju sliku koliko bi posle kupovine morao još da uloži u automobil.
Ni velika tržišta nisu imuna
- Ni velika tržišta nisu imuna na pokušaje prevare, kao ni na manipulacije s kilometražom, pa i u Evropi povremeno ima prevara preko raznih platformi - kaže Petar Veličković. - Tako su nedavno na tržištima Nemačke, Austrije i Švajcarske preko lažnih veb stranica „prodavani” polovni modeli audija, zbog čega je, kako bi upozorio kupce, zvaničnim saopštenjem morao da se oglasi i nemački gigant.
On ukazuje i da je, uz pažljivo čitanje oglasa o vozilu, i te kako bitno pogledati fotografije jer one često otkrivaju više nego što deluje na prvi pogled.
- U nekim slučajevima se na taj način može primetiti nesklad u ceni navedenoj u oglasu u odnosu za tržišnu. Kod pokušaja prevare često se koriste slike lošeg kvaliteta, preuzete sa interneta. Prava prodaja u najvećem broju slučajeva podrazumeva autentične fotografije vozila, na kojima se jasno vidi spoljašnjost, enterijer, motorni prostor… - kaže Veličković.
Relevantni sajtovi pružaju sigurnost
- Relevantni sajtovi pružaju sigurnost jer postoje pravila ponašanja i prodavac mora da ostavi određene podatke, koji mogu biti od pomoći nadležnima, ukoliko dođe do prevare - ukazuje Petar Veličković. - Naravno, postoji veliki broj auto-placeva u našoj zemlji na kojima se prodaju polovni automobil uvezeni iz inostranstva i mnogi nude kompletnu dokumentaciju za vozilo, pisane garancije na ispravnost, kilometražu… Opet, sigurno da ima i onih koji nisu toliko transparentni. Zato se uvek savetuje kupcima da se dobro raspitaju, provere i prodavca i automobil jer je kupovina polovnjaka ipak ozbiljna investicija.
Po njegovim rečima, godišnje se u Srbiji proda oko 130.000 polovnih automobila iz uvoza, dakle, prvi put registrovanih automobila. On ukazuje da nema zvaničnih podataka o tome koliko se godišnje vozila proda između fizičkih lica, polovnjaka već registrovanih u Srbiji,.
- Nemamo informaciju koliko su prevare česte , ali na osnovu iskustva s našeg sajta deluje da je broj zanemarljiv u odnosu na broj transakcija. Najtipičniji obrazac prevare je kada lažni prodavac traži novac unapred za nepostojeći automobil, koji se, navodno, nalazi u inostranstvu. Često se dešava i da prodavac oglasi nerealno nisku cenu za vozilo kako bi privukao pažnju što više korisnika, a kada ga kupac kontaktira izbegava se direktna komunikacija i usmerava na mejl. To po pravilu nisu auto-placevi koji su dugo u poslu, već se iza prevare, najčešće, krije novootvoreni plac ili fizičko lice… Zato uvek savetujemo da se novac ne uplaćuju unapred a da automobil nije viđen. Ono što primećujemo na našem sajtu jesu povremeni pokušaji postavljanja lažnih oglasa iza kojih često stoje ista lica. Kada naš tim Korisničke podrške primeti sumnjive oglase, u što kraćem roku obaveštavamo korisnike - preko sajta, putem mejla ili telefona - kaže Veličković.
Zabranjeno je preuzimanje dela teksta ili celog teksta bez linkovanje Dnevnika i navođenja medija.