clear sky
21°C
07.07.2025.
Нови Сад
eur
117.1717
usd
99.5765
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

СРБИ ВОЛЕ ПОЛОВЊАКЕ АЛИ КУПУЈУ АУТОМОБИЛЕ КОЈЕ ЕВРОПА ВИШЕ НЕ ВОЛИ Ево зашто то није добро

07.07.2025. 14:56 15:02
Пише:
Извор:
EUpravo zato
kola
Фото: Pixabay.com/ ilustracija

Статистика о броју први пут регистрованих половних аутомобила у Србији током првих шест месеци 2024. године указивала је на забрињавајући тренд.

Од тадашњих, укупно 65.275 возила, чак 30.618 (односно 45,37 одсто) имало је моторе који испуњавају тек Еуро 3 и Еуро 4 стандарде, норме које су у великом броју земаља ЕУ различитим мерама дестимулације повучене из употребе због негативног утицаја на животну средину.

Како пише Српска асоцијација увозника возила и делова, упркос очекивањима да би се током 2025. године могао смањити број увезених половних возила, због пада продаје нових возила у Европи и све строжих еколошких прописа, подаци за првих шест месеци 2025. године показују супротан тренд.

Наиме, први пут је регистровано чак 71.495 половњака, што је повећање од 6.220 возила или 9,2 одсто у односу на исти период претходне године.

Важно је подсетити да је крајем 2022. године Влада Србије усвојила "Програм заштите ваздуха у Републици Србији за период 2022–2030". Овим програмом било је предвиђено да се током 2023. године донесе одлука о забрани увоза возила са моторима Еуро 3 и Еуро 4 стандарда почев од 1. јануара 2024. године. Програм је такође предвиђао увођење подстицаја за замену старих дизел мотора моторима који испуњавају Еуро 6 норму, као и могуће проширење на бензинске агрегате. Планирана је и забрана увоза возила са Еуро 5 стандардом (производња 2011–2015) од 1. јануара 2025. године. Међутим, ниједна од ових мера до данас није спроведена у пракси.

Шта изазива забринутост?

Сама чињеница да се повећава број први пут регистрованих половних возила не би нужно била разлог за забринутост, уколико би се радило о модернијим аутомобилима који доприносе подмлађивању и унапређењу возног парка.

polovnjaci
Фото: Pixabay.com/ ilustracija

Ипак, како запажају у Асоцијацији, доступни подаци показују да је знатан део тих возила старије генерације, са нижим еколошким и безбедносним стандардима, што отвара важна питања о утицају на квалитет ваздуха и сигурност у саобраћају.

Од укупно 71.495 први пут регистрованих половних возила у првих шест месеци 2025. године, 4.453 (шест одсто) их је са Еуро 3 мотором, 22.823 (31,92 одсто) са Еуро 4, 25.475 (35,63 одсто) са Еуро 5, 18.744 (26,22 одсто) са Еуро 6 стандардом.

Еуро 6 стандард уведен је још 2016. године, те и међу овим возилима има значајан број старијих јединица. Прецизније, само 4.173 возила су млађа од пет година.

Додатна анализа показује да је 52.751 возило (74 одсто) старије од 10 година, 27.276 возила (38 одсто) старије од 15 година, скоро 4.500 возила старије од 20 година (што указује на наставак присуства возила са стандардима Еуро 3).

Извор:
EUpravo zato
Пише:
Пошаљите коментар
У СРБИЈИ РАСТЕ ПРОДАЈА ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА Ево одакле нам највише четвороточкаша стиже на аутоплацеве
automobili

У СРБИЈИ РАСТЕ ПРОДАЈА ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА Ево одакле нам највише четвороточкаша стиже на аутоплацеве

21.05.2025. 17:03 17:26