Органска храна на виртуелној пијаци

Можда у Србији многи нису чули за њих, али су зато добро знани у Европи, па чак и у Сан Франциску где су их упознали амерички инвеститори. После десетогодишњег рада и настојања

да на ноге дигну бројне стартап фирме и идеје, помогну им да направе производ и бизнис модел, „ајтијевци“ из Новог Сада окупљени у дизајнерско – програмерској агенцији Етон Дигитал, одлучили су да покрену свој стартап бизнис. И то да се окушају у ономе што најбоље раде и ономе што би, по њиховом мишљењу, дало нов квалитет њиховом животу – повезали су информационе технологије у којима су се већ доказали и органску храну, за коју би волели да им је приступачнија.

И успели су. Наумили су да направе онлајн платформу на којој ће се трговати органском храном, ставили све на папир, припремили „елевејтор пич“, презентацију која траје колико и вожња лифтом, и пријавили се на конкурс немачког „Финиш акцелератора“ за покретање стартапа. Прошли су на овом строгом европском конкурсу, и добили 134.000 евра. Доказали су да су међу педестак најбољих тимова од неколико стотина пријављених за ЕЦФИ конференцију у Хамбургу, а потом су изабрани у пет врхунских и награђени едукацијом у Сан Франциску, односно Силиконској долини. Сада, у Новом Саду, праве виртуелну, светску пијацу са органском храном, а први њени продавци биће војвођански произвођачи.

– Након много пројеката урађених за друге схватили смо да је време да направимо свој, да заправо урадимо за себе оно што најбоље знамо. Идеја о органској храни није се родила случајно – сви седимо дуго у затвореном простору, за рачунарима, а никако не желимо да се отуђимо од природе, здраве исхране и квалитета које нуди такав начин живота. Важно нам је да знамо какву храну једемо, где је и како произведена и како стиже до нас – прича нам Станислава Стојановић Новоселац, директорка пројекта “Органик нет” (OrganicNet), производа компаније Етон Дигитал, специјализоване за стварању друштвених мрежа и колаборационих платформ.

Суштина је, вели наша саговорница, да се на виртуелној пијаци, на једном месту повежу произвођачи и купци органских производа, да се трговина одвија једноставно, брзо и квалитетно.– На платформ свако може да направи профил и убацује производе, с тим да треба да наведе податке о цени, начину производње, испоруке и наравно, сертификате које поседује. Веома је битно то што ће се цео процес базирати на репутацији и поверењу. Наиме, купци и продавци имаће могућност да оцене једни друге.

Чак и ако неки производ у том моменту није стигао до фазе сертификације већ је, рецимо, још увек у току конверзија у органску производњу, оцене купаца, њихови коментари и препоруке могу одиграти најважнију улогу у тој трговини – објашњава Станислава Стојановић Новоселац и додаје да ће прилику да се као продавци појаве на платформ имати они који производе на мало, у својим баштама и окућницама. – Када неко понуди производ, директно се догавара са купцима, ми нисмо посредници већ само стварамо место повезивања. У Србији такав вид трговине није заживео, док је у свету увелико у употреби. Сасвим је уобичајено, на пример, у Холандији поручити јабуке преко платформе и платити их онлајн.

Директорка “Органик нета” напомиње да се на тој “сајбер тржници” неће само куповати и продавати већ ће то бити и место на којем се може сазнати све о здравој храни, производњи, а сертификациона тела, односно компаније које се баве сертификовањем органских производа даваће савете, објашњавати процедуре, прописе…  Биће ту и магазин здраве хране, са занимљивим и корисним садржајем за све који га посете. 
Елем, све је осмишљено тако да се, преко интернет пијаце на којој ће, осим тезги хране, бити и тезге знања, решавају највећи проблеми у пласману органских производа. А то су недоступност ових артикала, њихова висока цена и недовољно поверење потрошача у њихово порекло.

-Како заиста желимо да помогнемо развоју органске производње, пласмана, на крају крајева промовисању здравог начина исхране и живота, настојаћемо да охрабримо мале произвођаче да се укључе. Пословаћемо на бази чланарина, с тим да ће оне бити формиране спрам вредности трговине.

Ако се пређе одређен лимит, плаћаће се чланарина, а сви они који дефинисан износ, односно зараду не досегну, биће ослобођени плаћања – каже Станислава Стојановић Новоселац и додаје да ће ова, у Европи јединствена органска пијаца, бити отворена до пролећа идуће године.
Иако још није стартовала, у свету се већ чуло за њу. Наша саговорница каже да је на конгресу у Сан Франциску изазвала велико интересовање међу ИТ компанијама, великим инвеститорима…

– Нашем тиму посвећена је посебна пажња. Имали смо прилику да разговарамо са многим учесницима, да разменимо искуства у прављењу стартапа и прерастању у бизнис. Наша идеја је била општеприхваћена, а није ни чудо када је чињеница да је органска производња у свету, нарочито у Америци, у последњих пар година доживела експанзију и да је “свет полудео за органском храном” – вели наша саговорница.
И Европа све више значаја придаје овој врсти пољопривреде. А један од разлога због којих финансира овакве пројекте је да унапреди еколошку производњу и побољша положај пољопривредника.

Зоја Татомиров
 

EUR/RSD 117.1050
Најновије вести