Ко је сликар на Мајској скупштини?

Изложбом необичног назива “Асистенца” у галерији огранка САНУ у Новом Саду, публици ће у понедељак своје нове радове представити сликар Данило Вуксановић, који се овај пут определио за технику колажа.

Поред наслова и технике, главни мотив изложбе је “Мајска скупштина 1848” Павла Симића, слика која описује политички догађај из историје Војводине, када су Срби у Угарској прогласили Српску Војводину.

Асистенца је ренесансни термин за присуство уметника на слици са много људи, објашњава нам Данило Вуксановић прилично ретко заступљен, самим тим и непознат стручни термин. Новосадски сликар склопио је све делиће слагалице који су му требали за реализацију изложбе на којој ради већ доста дуго: колаже, књишку и архивску грађу, кратки филм, као и два аутентична артефакта - Симићеву ленту са Мајске скупштине и сат из породичне куће. Са њима, изложба је у потпуности постављена као апокрифно здање у којем ће посетилац проналазити многе занимљиве детаље повезане у целину.

- Павле Симић је био присутан на Скупштини, после је осликао тај догађај, а сада сам се и ја ту умешао - открива Вуксановић мотиве за свој њновији рад. - Некада учесник, уметник је данас маргинализован, не учествује ни у чему, а камоли политици, револуцијама, друштвеном животу.На цео догађај, као и на слику, за коју су српски великодостојници посебно позирали сликару са важним задатком, Вуксановић подсећа да се реферише као на конструисани политички ефемерни спектакл. Зато му је и било занимљиво да истражује ко је све на њој, одакле, зашто, када је сликана и који је њен пут био до фонда Галериј матице српске, што је покушао да прикаже и на колажима, односно на кратком филму који прати његову изложбу “Асистенца” у галерији огранка САНУ у Новом Саду. Потребу за истраживањем и променом технике, Вуксановић оцењује лично важнијом од саме реализације изложбе.

Као у неком детективском роману, све је повезано, па Вуксановић објашњава да је Симић сликао Платона Атанацковића као мецену, због чега је изложба постављена баш у такозваном Платонеуму, Атанацковићевој задужбини. На питање зашто баш Мајска скупштина, новосадски сликар одговара да је то зато да би боље разумели политику данас, да би се подсетили нечег што није било тако давно, а и даље се мало зна о томе.

- Као конзерватору у Галерији Матице српске, посао ми је да водим рачуна о баштини. Сада сам први пут свој посао спојио са сликарским. Дужност да штитим и масовна сцена на Симићевој слици као галерија појединачних историјских ликова који нису утопљени у масу, били су ми главна инспирација - каже Вуксановић, чија ће изложба “Асистенца” у галерији огранка САНУ у Новом Саду бити отворена до краја године.

И. Бурић

 

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести