Конкурси и културна политика

Шок задруга је крајем прошле недеље послала позив свим актерима ликовне сцене у Новом Саду на дискусију поводом конкурса које расписују надлежне институције. Конкурс за финансирање уметничких дела из области

визуелних уметности за 2014. годину је и даље “трн у оку”, а Конкурс за избор учесника на Бијеналу у Венецији 2015. “изазива низ недоумица”.

Иза првог конкурса, односно бирократског речника, крије се финансијска акција Министарства културе и информисања којом су откупљивана ликовна дела и попуњаване музејске збирке и уметничке колекције других јавних установа. Иако веома значајан догађај, због нередовности чак и својеврстан преседан (није га било од 2001!), овај конкурс је код многих уметника ипак изазвао горчину, није тешко погодити, због одлука о којим уметницима/ радовима је реч и којим свотама новца су те одлуке реализоване.

Будући да је најављено још таквих акција и да би било значајно учинити их што је то могуће јаснијим, у Шок задрузи се питају: који су били критеријуми за одабир уметника и њихових дела, који су били критеријуми вредновања - одређивања цене и ко их је установљавао?

Посебна целина саопштења адресирана је на однос институција према локалним уметницима, с посебним истицањем Музеја савремене уметности Војводине (МСУВ), “који је у изведби конкурса у великој мери занемарио локалну уметничку сцену и уметнике које на њој делују а са своје стране су вишеструко подржали и помагали опстанак овог музеја”. У Шок задрузи сматрају да је МСУВ на овај начин пренебрегао социјалну компоненту која је требала да буде један од бенефита овог откупа.  Подсећања ради, Министарство културе и информисања пројектом откупа, између осталог, промовисало је “инструмент културне политике”, “подршку продукцији”, “осавремењивање колекција”, “ширење визуелне културе”, “допринос развоју уметничког тржишта”, “формирање политике цена уметничких дела”. Укупан износ предвиђен за откуп био је  98.000.000 динара, а комисија која је радила у саставу др Јерко Денегри, др Јасмина Чубрило, Љиљана Тадић, Маида Груден и Аница Туцаков, распоредила је 71.801.480, 91 динар. Наведеног примера ради, МСУВ је овом акцијом дошао у посед дела Милице Томић, Мрђана Бајића, Драгољуба Раше Тодосијевића, Уроша Ђурића, Илије Шошкића, која су коштала од 250.000 до 1.000.000 динара.

И. Бурић

 

О, да ли?

Што се тиче Конкурса за избор учесника на Бијеналу у Венецији 2015, уметницима окупљеним у Шок задрузи није био јасан његов општи и позивни карактер. Отуд и питање: “Да ли конкурс постоји да би се легитимисао позив и да ли у таквим условима има сврхе конкурисати уколико ниси примио позив?”

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести