Триптих кореографија кубанске трупе Малпасо

Једна од најтраженијих трупа савремене игре на Куби “Малпасо” из Хаване наступа вечерас од 20 часова у Српском народном позоришту у оквиру 18. Београдског фестивала игре. Гостовање у Србији започели су у суботу у Београду и доживели дуге овације након сат и по интензивног спектакла.
д
Фото: Промо БФИ

Представу чини триптих кореографија различитих по стиловима “Неукротиви валцер”, “24 сата и пас” и “Табула раса”. Први фрагмент “Неукротиви валцер” реализован је у кореографији канадске уметнице Азур Бартон. Иако је желела да креира комад са шареним костимима, да буде веома ведро и у духу прославе, током рада на представи отац јој се озбиљно разболео, могући губитак висио је у ваздуху, тако да је саму стилизацију видно променила, односно од почетне идеје веселог комада преоријентисала се на другачије решење мрачнијих нијанси. Развијајући кореографији помирила се са чињеницом да су околности комаду донеле “извесну тежину”, па је и оригинални дизајн костима, заменила једноставна црна одећа… Бартонова се школовала у Националној балетској школи Канаде. Током 25 година у овом креативном послу сарађивала је са славним уметницима и компанијама из света савремене игре. Њени радови су извођени на безброј светских позорница.

Наслов “24 сата и пас” кореографа Оснела Делгада следи као други пројекат, који се већ одликује веселим бојама, каква је била само почетна замисао прве представе. Креирајући у оквирима лаганог, уличног стила игре, чини се да Делгадова кореографија неизбежно следи ток домина. Покрет је опуштен и својствен телу, делује као импровизација. Играчи су преносиоци изражаја који ослушкује природан ритам тела, дах, пулс и откуцаје срца. Техника је, наравно, присутна, али чини се да су правила и прописи потиснути, како би дозволили чисто кретање и израз, наводи се у најави ове кореографије. Делгадо је дипломирао је 2003. у Националној школи игре у Хавани, где данас ради као педагог. Био је играч трупе “Данза Цонтемпоранеа де Цуба” од 2003. до 2011, а Компанију “Малпасо” је основао 2013, где је кореограф и уметнички директор. Лауреат је најважнијих кубанских признања.

Последња представа овог трипитха -“Табула раса” изводи се у кореографији Охада Нахарина (1952) из Израела. Занимљиво је да је премијера овог дела била још 1986. у Балетском театру у Питсбургу, САД, да би обнова настала 2018. у Хавани као продукција “Малпаса”. Назив комада односи се на стање човека при рођењу, пре него што га обележе разноврсне околности и свакојака животна искуства. Нахарин је такође “избрисао таблу” када је одлучио да поново реконструише ово дело за трупу “Малпасо”, више од три деценије након премијере.


Путовање до Србије као олимпијска трка

Директор компаније Фернандо Саез, који назива своју трупу Малпасо породица, сматра да је читаво њихово путовање до Србије права олимпијска трка, јер заиста поприма те димензије, и ако се икада буде писала књига о њиховој трупи, то ће бити посебно поглавље. Путовали су 24 сата, прошли три тестирања, увелико су распродали представе у сва три града у Србији, и радују се што ће представити врхунски избор својих продукција као дела три изузетна кореографа. Ово су и први насупи након скоро годину дана паузе. Пандемија их је затекла на америчкој турнеји у Бостону, били су на Флориди, гостовали у Yојс театру у Њујорку и онда је настао локдаун. Наставили су тек у јануару ове године у Хавани, међутим онда су опет стали.

- Све се ово ради под невероватним околностима, и сматрам великим подвигом бити први пут на оваквом фестивалу код вас, а то је уједно и огромна одговорност - сматра Саез. -Ипак, сигуран сам да ће радост за игром све то компензовати, тако да ће нам бити лакше. Ово је један од ретких фестивала на целом свету који се тренутно одржава. Јединствени сте по томе да у овом времену ипак функционишете, доводите најзначајније светске трупе и на тај начин шаљете заиста снажну поруку за све уметнике и хвала вам што постојите.


Компанија “Малпасо” настала је када је неколико играча одлучило да на врхунцу каријере напусти сигуран посао у државној служби - Кубанском националном балету и оснује своју приватну компанију игре.Уз подршку сектора за продукцију Yојс театра из Њујорка, “Малпасо” на свом репертоару има оригинална дела многих угледних кореографа. Први пут су на Београдском фестивалу игре и ова три комада ће премијерно извести у једној целини. После наступа у Новом Саду, 7. априла ће гостовати у Културном центру Горњи Милановац.

Наредно гостовање у оквиру 18. издања Београдског фестивала игре је 14. и 15. априла када ће пред новосадском публиком наступити чувени грчки кореограф и играч Димитрис Папајоану са представом “Мастило”. Представа њујоршког степ играча и кореографа Yејсона Семјуела Смита, која је такође требало да буде у Новом Саду, одложена је за март следеће године.

Н. Попов

 

EUR/RSD 117.5737
Најновије вести