Комунална милиција сад може да зауставља и претреса возила
Закон о комуналној милицији, који је прекјуче усвојен у Скупштини Србије, осим што оставља могућност јединицама локалне самоуправе, а не само градовима, да формирају службе комуналне милиције и тиме уведу комунални ред у својим општинама, отвара и могућност за пуњење буџета.
- Служба комуналне милиције биће активан партнер Министарства унутрашњих послова. Постоје прекршаји који нису у домену МУП-а, а пошто је комунални ред, у складу с Уставом Србије у надлежности локалних самоуправа, овде се јасно види тежња ка децентрализацији тих функција - изјавио је у министар државне управе и локалне самоуправе Бранко Ружић.
Закон о комуналној милицији предвиђа и два нова овлашћења, а то је заустављање и прегледање возила и прикупљање обавештења ради откривања прекршаја и њихових починилаца.
Припадници комуналне милиције моћиће да раде у цивилу, али искључиво по писменом налогу начелника комуналне милиције.
Комунални милиционери моћи ће да сниме доказе о комуналном прекршају и тако докажу ремећење комуналног реда, као што је паркирање на пешачким прелазима, трамвајским шинама или у жутој траци, бацања смећа, пуштање гласне музике и друге комуналне прекршаје.
У складу с изменама и допунама Закона о локалним самоуправама остављена могућност да две или више локалних самоуправа оформе заједничку службу комуналне милиције или да неке општине, а које се ослањању на градове који имају комуналну милицију, уступе ту врсту службе тим градовима.
Нови Закон дефинише и да свака локална самоуправа одређује формат и изглед униформе, а унутрашња контрола унутар милиције биће ригорозна, поручује министар Ружић и објашњава:
- Сваки припадник ће морати да прође ригорозне контроле и безбедносне провере, које ће бити реализоване у сарадњи с МУП-ом. Обуке у центрима за обуку МУП-а трајаће два и по месеца - казао је он..
Коментаришући критике да је често било случајева када је комунална полиција прекорачивала овлашћења, Ружић одговара подацима према којима је у Београду 2018. било 120.000 поступања, а средства принуде коришћена су само у 16 случајева.
- То потврђује да комунална милиција има једну друштвену улогу - напомиње Ружић.
Иначе, комунални милиционер ће моћи да пише прекршајни налог, а новим законом су дефинисане казне за физичко лице од 10.000 динара, а ако плати у року од осам дана онда је 5.000 динара, док уколико особа сматра да није крива случај иде пред надлежни суд.
Такође, Законом је уређено и поступање према малолетницима, тако да ће одређени број комуналних милиционера морати да положи испит за поступање с малолетницима.
Средства принуде у смислу овог закона су: физичка снага, средства за везивање, распршивач с надражујућим дејством и службена палица.
Средства принуде комунални милиционар може да употреби само ако у обављању послова на други начин од себе или другог не може да одбије истовремени противправни напад, ради савладавања отпора, односно спречавања покушаја бекства.
На начин употребе и ограничења средстава принуде као и правну и другу помоћ у вези са њиховом употребом, сходно се примењује закон којим се уређују унутрашњи послови и подзаконски акти о полицијским овлашћењима и начину обављања полицијских послова.
У послове комуналне милиције према члану 10 новог акта спадају: одржавање комуналног и другог законом уређеног реда од значаја за комуналну делатност, контрола над применом закона и других прописа и општих аката из области комуналне и других делатности из надлежности јединице локалне самоуправе.
У њиховој надлежности је и надзор у јавном градском, приградском и другом локалном саобраћају, у складу са законом и прописима јединице локалне самоуправе, заштита животне средине, културних добара, локалних путева, улица и других јавних објеката од значаја за јединицу локалне самоуправе.
Комунална милиција биће и подршка спровођењу прописа којима се обезбеђује несметано одвијање живота у јединици локалне самоуправе, очување добара и извршавање других задатака из надлежности јединице локалне самоуправе, контрола над применом закона којим се уређују државни симболи, осим у односу на државне органе, органе територијалне аутономије, јединица локалне самоуправе и имаоце јавних овлашћења као и други послови, у складу са законом.
М. Вујачић