Да ли су старији од 65 година заиста опасни на друму?

Кад је недавно супруг британске краљице Елизабете принц Филип изазвао саобраћајну несрећу, у којој срећом није било жртава, сударивши се директно са долазећим возилом, покренула се расправа кад сениори треба да се ману волана и препусте другима да их возе.
d
Фото: EPA/NEIL HALL

Наиме, принц је, кад је изазивао саобраћајку, имао пуних 97 година. Незгоду је објаснио “сунцем које га је на моменат заслепило”.

У Великој Британији данас је око пола милиона деведесетогодишњака, као и 14.450 сениора који су премашили стоту, а међу њима је 110.000 са важећом возачком дозволом. Британски прописи обавезују да свима који наврше 70. годину, возачке дозволе аутоматски престају да важе и издају им се нове које морају да се обнављају на сваке три године, што подразумева лекарске потврде да су за вожњу способни.

Међутим, нема доказа за уверење да су старији возачи опаснији од других на друмовима. Оно за шта у Србији постоје докази, додуше од пре неколико година, је да су према статистичким подацима Агенције за безбедност саобраћаја лица старија од 65 година, која чине око 18 одсто укупног становништва, била та која су 2016. сваки четврти погинули у саобраћајној несрећи. Наиме, око 25 одсто погинулих и око 10 одсто повређених те године у саобраћајним незгодама били су старији од 65 година.

У Србији се возачка дозвола за управљање аутомобилом издаје на 10 година, а старијим од 65 година рок важења је највише пет година, према уверењу о здравственој способносит. Та лица морају редовно да иду на прегледе  и тек на основу мишљења лекара могу, опет на одређен рок, продужити важење шоферске дозволе.

Лекари објашњавају да се након 60. чуло вида смањује се за 25 одсто, а онима преко 80 година видно поље сужава и до 50 одсто. Зато старији од 65 морају чешће на лекарске прегледе. Уколико се томе дода и податак лекара да са годинама живота слабе и рефлекси и могућност сналажења у непредвидљивој ситуацији, онда је јасно да је контрола целокупног стања сензиона и те како потребна. Али, стручњаци истичу да су старији возачи знатно опрезнији од млађих, имају више искуства, нису склони прекорачењу дозвољене брзине, а ређе преваљују  више километра у цугу.

Љ. М.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести