Ђаци имају подршку и наставника и родитеља

Мајке су упознате са многим значајним питањима из живота своје деце, као што су њихови пријатељи, начини на који троше новац и проводе слободно време.
д
Фото: Dnevnik.rs

Девојчице у већим процентима од дечака сматрају да њихове мајке знају много о томе ко су им пријатељи, где проводе слободно време и где излазе увече. Дечаци у већем проценту него девојчице наводе да њихови очеви знају много о томе ко су им пријатељи, како троше новац , где проводе слободно време и шта раде у слободно време. То су неки од резултата истраживања у вези са понашањем деце школског узраста у Србији, које је објавио Институту за јавно здравље Србије “Др Милан Јовановић Батут”, а спровео га је заједно са Министарством здравља Светском здравственом организацијом.

Истраживање је урађено у 101 основној и средњој школи у Србији у школској 2017/2018 години, уз подршку Министарства здравља и Министарства просвете, науке и технолошког развоја, а обухваћени су ученици петих и седмих разреда основних и првог разреда средњих школа.

- Циљ истраживања је стицање увида у здравствена понашања деце и боље разумевање социјалног контекста, комуникације посредством електронских медија, самопроцене здравља и здравствених тегоба, повреда и вршњачког насиља, навика у исхрани, ухрањености и доживљаја телесног изгледа, оралног здравља и физичке активности, репродуктивног и ризичног понашања. Примењена је јединствена међународна методологија, која даје могућност поређења националних резултата, са резултатима из 45 земаља, које су у овом циклусу реализовале истраживање - кажу у “Батуту”.

Обухваћене су 64 школе за сваки од разреда, по 39 школа за сваки од разреда као главни узорак, а због потенцијалних одбијања за учешће у истраживању, одређен је додатни број школа које су представљале замене, по 25 за сваки разред. У свакој школи било је предвиђено анкетирање једног или два одељења једног разреда. Дефинисана су четири статистичка региона, Београд, Војводине, Шумадија и Западна Србија, Јужна и Источна Србија. У Војводини је одабрано 10 средњих школа, од чега су две гимназије, 10 основних школа за пети разред и 11 основних школа за седми разред, а истраживање је трајало од 16. априла до 7. јуна прошле године.


Добри односи међу вршњацима

Према сопственој процени, ученици у великој мери имају подршку другова и другарица у различитим ситуиацијама. Скоро две трећине (62,2 одсто) ученика у потпуности се слаже са тврдњом да имају другове и другарице са којима могу да поделе радост и тугу, а више од половине (52,1 одсто њих) у потпуности се слаже са тврдњом да са својим друговима и другарицама могу да разговарају о својим проблемима.


У оквиру социјалног контекста, питања су била у вези са породицом вршњацима и школом. Истраживање је показало да највећи број ученика и ученица може отворено да комуницира са родитељима. Скоро три четвртине навело је да може лако и веома лако да прича са својим оцем о стварима које их муче, а још лакше разговрају са мајком. Разлике у лакоћи комуникације су уочљивије када се ради о комуникацији са оцем: већи број дечака (80,2 одсто) у поређењу са девојчицама (67,5 одсто) лако или прилично лако комуницира са оцем.

- Деца сматрају да им породица пружа неопходну подршку и то се 80,5 одсто ђака у потпуности слаже са тврдњома да породица покушава да им помогне када је то потребно, а више од 70 одсто се у потпуности слаже да тврдњама да од породице добија потребну емоционалну помоћ и подршку (75,8 одсто), да се породицом може да разговара о сопственим проблемима (70.1 одсто) и да је њихова породица спремна да им помогне у доношењу одлука (78,2 одсто) - показало је истраживање.

У периоду адолесценције код оба пола, значајни су односи са школским другиовима и другарицама, а они ученици који наводе да имају вршњаке који су пријатељски настројени и који им пружају подршку, имају мању вероватноћу да се упусте у ризична понашања, као што су на пример пушење и пијење алкохолних пића. Истраживања потврђују позитиван утицај подршке наставника ученицима, посебно наглашавајући значај ове подршке у раној адолесценцији. Квалитетан однос наставника и ученика доприноси развоју друштвено прихватљивог понашања младих.

Скоро сваки други ученик петог и седмог разреда основне школе  и првих разреда средњих школа, школу веома или донекле воли. Већина девојчица и дечака се слаже са тврдњом да ученици у њиховом разреда воле да буду заједно.

- Две трећине испитаника слаже се са тврдњом да је већина ученика у њиховом разреду пријатељски расположена и жели да помогне. Већина ученика, слаже се са тврдњом да их други ученици прихватају таквим какви јесу. Мање од петине ученика сматра да им школске обавезе представљају велико оптерећење и то највише дечаци у седмом разреду и првом средње школе. Већина ученика се слаже  или потпуно слаже са тврдњом да их професори прихватају таквим какви јесу, чешће дечаци у односу на девојчице. Више од 60 одсто девојчица петих разреда основних школа слаже се или потпуно слаже са тврдњом да наставници/професори воде рачуна о њима као особама, док је овај проценат знатно мањи међу девојчицама првих резреда средњих школа, где износи 23,8 одсто - наводи се у истраживању.

Близу половине ученика слаже се са тврдњом да има велико поверење у наставнике, односно професоре и то њих 48,1 одсто.

Љ. Петровић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести