Два Ербасова хеликоптера у јату МУП-а

Србија је добила два “Ербасова” хеликоптера Х145М, најмодерније летелице које ће користити српска полиција, а министар унутрашњих послова Небојша Стефановић је истакао да је том набавком после 40 година почела обнова Хеликоптерске јединице МУП-а.
Erbas helikopteri/Fonet/MUP
Фото: Erbas helikopteri/Fonet/MUP

- МУП Србије ће имати укупно четири летелице те класе, а закључени су уговори за набавку још три транспортна хеликоптера “супер пума”. То значи да ће наше министарство бити међу три у Европи који користе такве летелице у полицијске сврхе - рекао је Стефановић новинарима после пробног лета у једном од два “Ербасова” хеликоптера.

Како је навео, стари хеликоптери МУП-а, који се редовно одржавају, су и даље у употреби, али постоји потреба за технолошким напретком.

Стефановић је нагласио да је, осим хеликоптера, набављена и најсавременија опрема за рад у свим временским условима која омогућава да слете и на неприпремљен терен, што са старим хеликоптерима није било могуће. Појаснио је да хеликоптери имају и нову опрему за ноћно осматрање с уграђеним камерама у летелицама које омогућавају да оператер, уместо пилота, осматра границу или прати неку другу акцији, као и да током ноћи ”види све као на длану”.

Истакао је да су хеликоптери опремљени и најсавременијом медицинском опремом, тако да ће лекарски тимови током лета моћи да на најквалитетнији начин пруже помоћ угроженима и да не губе време до транспорта до најближе болнице.

Фото: Фонет/МУП/Ербас хеликоптери

- Ови хеликоптери могу да за само минут и 20 секунди буду у ваздуху што је изузетно кратко време, а то нам је било веома битно због брзог реаговања у ванредним и кризним ситуацијама - навео је Стефановић и додао да би у наредних месец дана требало да стигне још један “Ербасов” хеликоптер Х145М, а почетком следеће године и четврти.

Како је рекао, ти хеликоптери биће коришћени за транспорт специјалних јединица, надзор државне границе, контролу саобраћаја, гашење пожара и спашавање људи.

Нови хеликоптери Министарства унутрашњих послова “ербас Х-145М” биће у пуној употреби за две до три недеље, додао је министар Стефановић.

Командант Хеликоптерске јединице МУП-а Ненад Недић рекао је да су пилоти МУП-а до сада летели на хеликоптерима из 80-их и 90-их година прошлог века, а да “Ербасове” летелице показују колико је Србија заостајала у развоју авијације. Како је навео, набавком нових хеликоптера српска полиција је за кратко време успела да ухвати корак са најмодернијом технологијом.


Већи и способнији од „газеле”

Оно што је, такође, важно је да је хеликоптер “ербас Х-145М” пођеднако употребљив за цивилне и војне намене, те је унификација на тај стандард одлична идеја, пре свега, због једноставности и цене одржавања. Не може се поредити с “газелама”, које су у употреби, јер припадају другачијим категоријама. Хеликоптер Х145М прилично је већи и способнији, максимална маса приближно двоструко већа, али и знатно новији. Међутим, томе треба додати још неке, веома важне детаље целог “посла”.


Упоређујући старе хеликоптере МУП-а и “Ербасове”, истакао је да је време стартовања нових летелица много краће што је, како каже, важно како би јединице МУП-а биле брже и ефикасније у пружању помоћи.

- Први пут ћемо користити наочаре за ноћно летење које ће нам омогућити да ноћу слећемо на неприпремљене терене и то ће бити нешто ново не само за пилоте, већ и за цео систем који је укључен уавијацију - навео је Недић. Додао је да је део пилота Хеликоптерске јединице МУП-а већ прошао вишемесечну обуку за управљање “Ербасовим” летелицама, а да ће до краја године бити обучени сви пилоти.

Прва два хеликоптера добиће регистрације ЈУ-МЕД и ЈУ-САР.  регистарске ознаке откривају и њихове улоге. МЕД ће бити намењен медицинском транспорту док ће САР бити задужен за дежурање у цивилном систему трагања и спасавања ваздухоплова у невољи.

Највећа брзина хеликоптера је 268 километара на сат, а аутономија 680 километара. Стална посада броји једног или два члана, а уз то, може да превезе још највише 10 путника/војника у кабини дужине 3,4, ширине 1,4 и висине 1,3 метара.

М. Бозокин

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести