„ЛИЦЕУЛИЦЕ” ЈУБИЛАРНИ 50. БРОЈ Прстохват песничке правде и логике

Магазин „ЛицеУлице”, који излази једном у два месеца и може се наћи у Београду и Новом Саду, обележава први већи јубилеј - односно 50. број листа који је по много чему специфичан и неопходан у нашем друштву.
 Magazin LiceUlice Foto: Dnevnik.rs
Фото: Магазин ЛицеУлице Фото: Дневник.рс

МУсредсређени на три велика изазова: очување животне средине, демаргинализацију група, појединаца, ставова и идеја, као и на унапређење јавног интереса и јавног простора, „ЛицеУлице” је за протеклих девет година одштампало око 580 текстова на 2.400 страна. Кад већ говоримо у бројкама, више од 120 продаваца данас продаје преко 9.000 примерака, што је све скупа до сада обезбедило посао и зараду, психосоцијалну и економску подршку за више од 400 појединаца.

- Од 2010. године реализујемо практичне програме директне подршке маргинализованим групама, са циљем да се повећа њихова економска и социјална укљученост - каже Николета Косовац из организације „ЛицеУлице”, додајући да је истоимени магазин највидљивији од свих. - Наши продавци су социјално угрожене и маргинализоване особе које зарађују 50 одсто од сваког продатог примерка, што је сада 100 динара. Прикључивање нашем тиму је многим нашим продавцима био преломни догађај у животу. Некима је новац од продаје помогао да се коначно осамостале, други су победили алкохолизам или зависност мотивисани жељом да остану део тима, док је за треће главни покретач излазак из дугогодишње изолације.

Продавци магазина су поприлично уочљиви, премда најчешће стидљиво узвикују: „Купите нови број ’ЛицеУлице’”. Али, када им приђете, покажете да сте заинтересовани за оно што раде и поразговарате са њима, не крију радост и понос што њихов рад и труд заиста имају смисла. „Јесам ли ти рекла да ће нас неко препознати”, узбуђено се обратила продавачица својој колегиници, јер им је ипак неко пришао у Новом Саду, а обе су иначе, штићенице Дома за душевно оболела лица у Чуругу.


Часопис за оне који имају шта да кажу

За „ЛицеУлице” пишу, дизајнирају, фотографишу многи - професионални новинари, студенти, активисти, професори, писци, продавци часописа, уметници, познате личности, комшије, пензионери, сви они који имају шта да кажу, али можда немају где. Покренули су и партнерске редакције у Македонији, Косову и БиХ, основали су улични фестивал активизма „Врева”, иницијативу за помоћ бескућницима „Мој комшија без крова”, платформу за промоцију ангажованог дизајна „Из добрих разлога”...


- Наши корисници, бескућници, особе са инвалидитетом, особе са сметњама у развоју, корисници психијатријских услуга, Роми и припадници других рањивих група, укључени су у наше програме и имају прилику да стекну нова искуства и самопоуздање  - објашњава Косовац.

Према речима новинара НИН-а и дугогодишњег сарадника часописа „ЛицеУлице” Стефана Славковића, није случајно што тај лист продају људи који живе у свету који не прашта жртве и грешке, а који никад нису ни имали прилику да живе као сав тај „нормалан свет”.

- Стављени на страну расхода, захваљујући овом магазину они ипак нису заборављени, већ имају прилику да се укључе у локалну економију и тематику, и да упознају људе с којима деле улице и тротоаре - објашњава Славковић, додајући да њихов ангажман представља „онај мали прстохват песничке правде и логике”.

- Овај часопис пружа прилику да се обраде теме које су дневно актуелне, али их не тумачи као нешто што ће проћи сутра, прекосутра - наводи новинар НИН-а. - Главни квалитет листа је што има могућност да сваку тему претресе до сржи. „ЛицеУлице” кроз писање и читање захтева дијалог, како са самим собом, тако и са другима. Магазин не жели да продубљује теме којих смо сви свесни, већ нуди друге перспективе и решења за исте те проблеме.

- Наравно да није лако радити у медијском окружењу које, због трке за профитом, фаворизује теме и приступе који нама нису блиски, али од тих отежаних околности, много је јача наша вера у то да новинарство мора бити ствар јавног интереса - каже Николета Косовац. - Ако желимо да будемо део промене која ће водити ка истински солидарном и демократском друштву, онда морамо бити спремни да радимо и ствари које иду против тренутно доминантне струје унутар медијског, али и свих других, поља.

Леа Радловачки

 

EUR/RSD 117.1207
Најновије вести