Српске пруге чува 86 опходара, дневно прелазе по 15 км пешице
БЕОГРАД: На српским пругама свакодневно "шпарта" 86 чувара пруге, тзв. опходара, који у једном дану пређу пешице по петнаестак километара, речено је Танјугу у Инфраструктури железнице Србије.
Они обилазе пругу и детаљно прегледају целу трасу, како би утврдили њену исправност и безбедност.
Опходари на железници упркос високим температурама свакодневно одговорно и посвећено обављају свој посао, кажу у Инфраструктури железнице Србије и истичу да је безбедност саобраћаја увек на првом месту и апсолутни приоритет.
Како кажу, посао је тежак, јер га обављају увек на отвореном, без обзира на временске и атмосферске услове.
Током лета, када су високе температуре, током обиласка опходар проверава да ли је негде дошло до деформитета шине, односно сунчаних кривина, што је изузетно значајно за безбедност саобраћаја.
Температура шина током врелих дана може бити и већ од 60 степени.
Саша Бајић један је од 86 чувара пруге-опходара, колико их има на мрежи пруга Инфраструктуре железнице Србије, са још двојицом својих колега ради у пружној деоници Младеновац - Раља и задужен је за обилазак укупно 72 километра пруге од Пиносаве до Велике Плане. На тој траси су и по три тунела и моста.
На посао свакога дана долази из Крњева, места које је тридесетак километара удаљено од Младеновца.
Свакодневно пређе по 13 километара пешице, дуж колосека, како би обавио свој радни задатак.
Километража коју пређе пешице за годину дана дуга је као релација Београд-Лисабон, а за 22 године радног стажа већ је један и по пут прешао путању око земљине кугле.
"Када бих поново бирао, опет бих изабрао ово занимање. Волим да пешачим, волим природу и причињава ми задовољство", каже чувар пруге Саша Бајић.
Почео је да ради у угоститељству, а уз оца Драгана који је био железничар и радио у Смедервској Паланци на сигнално-сигурносним постројењима, заинтересовао се за железницу и заволео је.
У Инфаструктури железнице Србије истичу да је Саша Бајић, по својој беспрекорној уредности и изгледу, пример правог железничара.
Бајић о свом изузетно тешком послу прича са задовољством и искреним осмехом.
"Најтеже на послу је кад су екстремне и високе температуре у јулу и августу, али и зими, када су велике снежне падавине и мразеви", каже Бајић.
У свом раду опходари мање недостатке отклањају самостално. Када је то потребно, чисте жљебове на путним прелазима, притежу колосечни прибор, проверавају да ли је сигнализација на свом месту, обављају замену напрснулих везица на шинском саставу, контролишу стање у тунелима и на мостовима.
Када је то потребно помажу и пружним радницима на терену. Када је реч о већим оштећењима на прузи, његова дужност је да обавести надређене који излазе на терен са стручном екипом ради отклањања квара.
"Један од најсрећнијих дана које сам провео на послу је и дан када смо спасили групу од петоро дванаестогодишњака, који су ушли у један од тунела с намером да се фотографишу. Само неколико минута пре него што је требало да прође воз кроз тај тунел, видео сам да у њему има деце. Одмах сам интервенисао како би саобраћај био заустављен. На место догађаја дошла је и полиција, а деца су безбедно изведена из тунела", присећа се Бајић.
Саша каже и да се дешава да на прузи затекне псе које су несавесни власници привезали за шине и оставили.
"Са најтежим проблемом у раду сам се сусрео 2014. године, код станице Глибовац, када је приликом изливања реке Мали Луг дошло до оштећења дела колосека. Том приликом наишао сам на место где је вода однела туцаник, односно пробила труп пруге. Путем комуникације са надређенима и диспечерском службом хитно је заустављен саобраћај, како не би дошло до трагедије јер су возови саобраћали по реду вожње", каже Бајић.
Сашин син Матеја, сада већ трећа генерација у породици, определио се за железницу и као ученик другог разреда средње школе будући је машиновођа, а можда и деветогодишња ћерка Сара крене истим стопама.
Каже да му је највећа жеља да и супруга Ивана, грађевински техничар, која је незапослена, једног дана ради на железници.
Шеф пружне деонице Младеновац-Раља Братислав Крстовић истиче да је Бајић више пута награђиван зато што је благовремено и професионално реаговао у ситуацијама када је безбедност саобраћаја била угрожена.