У Србији регистровано око 500 електричних возила, ДВА МИЛИОНА ЕВРА ЗА СУБВЕНЦИЈЕ

БЕОГРАД: У Србији је регистровано око 500 електричних возила, а држава је за њихову набавку определила два милиона евра субвенција, изјавио је данас директор Центра за електрична и хибридна возила, који је основан у партнерству са Машинским факултетом, Милош Петровић.
s
Фото: Ilustracija/pixabay.com

Он је Танјугу казао да један од разлога што електричних аутомобила нема више на друмовима Србије је та што су они за неких 30 до 40 одсто скупљи од конвенционалних аутомобила.

"Набавка тих аутомобила јесте скупља у старту, али људи треба да знају да током животног века електричних аутомобила ви немате неке веће трошкове.Трошкови одржавања су изузетно ниски, јер немате свих оних делова које има аутомобил на конвенционално гориво. Значи одржавање је скоро нула", казао је он.

Према речима Петровића, електрични аутомобили су скупљи и због батерије коју користе.

"Та батерија осим што је скупа, она је и опасна због касније рециклаже. Њу треба негде складиштити када возило заврши свој животни век и ту се јавља проблем. Батерију треба дати неком ко се бави рециклажом, а то је изузетно скупо", казао је саговорник Танјуга.

Петровић је подсетио да је држава пре пар година покренула субвенције на електрична и хибридна возила која је ишла до 5.000 евра.

"Сада је два милиона евра опредељено за те субвенције, а то је 300 до 600 возила која могу да се субвенционишу", казао је Петровић. Међутим, Петровић указује и на један проблем када су ови аутомобили у питању, а то је што у Србији није дефинисана регулатива за продају електричне енергије коју користе ова возила.

"Ви као корисник електричног возила треба ту струју за пуњење коју користите негде да плаћате, али установе које поседују пуњаче сада немају право да вам наплате ту енергију, зато што нису регистроване за продају електричне енергије", казао је Петровић.

Према његовим речима, у новој законској регулативи постоји одредба да ће све новоизграђене бензинске пумпе, као и све зграде које поседују гараже у будућности морати да имају електричне пуњаче. На наше питање ко најчешће користи електричне аутомобиле у Србији, Петровић каже да су то углавном људи који се баве напредним технологијама и они који имају свест о загађењу и желе да возе аутомобиле који најмање емитују штетно загађење.

"Млади људи, ипак, више воле да чују звук мотора, тако да они још увек нису заинтересовани за електричне аутомобиле, али они старији и који дуго возе аутомобиле све више воле да возе електричне, јер су они бешумни, економични и не загађују околину", казао је он.

Петровић је најавио и да би, према информацијама којима располаже, у Србији у јуну 2024. требало да почне да се производи електрична "панда" која ће бити највероватније градски аутомобил прилагођен условима тржишта.

"Тиме што ће се производити електрични аумобил у Србији, мислим да ће се свест о потреби за електричним возилима значајно променити. Надам се да имамо годину дана довољно до тада да припремимо мрежу пуњача и да напокон дефинишемо наплату струје за све оне који желе да имају пуњач и да то плаћају", казао је он.

Наш саговорник је додао и да многе земље како би повећале употребу електричних возила, возачима тих аутомобила нуде и нефинансијску подршку, кроз могућност паркирања без наплате паркинга, а и не наплаћују путарину тим возилима. Он се осврнуо и на одлуку европских парламентараца да неће моћи да се прода или произведе нити један ауто после 2030. који није на електични погон, наглашавајући да се та одлука сада преиспитује и помера, јер се увидело да има још ствари које треба да се уреде и реше.

EUR/RSD 117.0389
Најновије вести