Михајловић: Велике промене - окретање ка зеленој енергији

КЛАДОВО: У адаптацију бродске предводнице на ХЕ “Ђердап 1” биће уложено 28,5 милиона евра, а министарка рударства и енергетике Зорана Михајловић је рекла да ће радови бити завршени на јесен 2021. године и најавила велике промене у енергетском сектору у смислу окретања одрживом енергетског развоју и зеленој енергији.
zorana mihajlovic
Фото: mgsi.gov.rs

После обиласка радова на адаптацији бродске предводнице, Михајловић је новинарима рекла да је Дунав веома важна река и као транспортни и водни, као и енергетски коридор.

Навела је да практично свој мандат на месту министарке рударства и енергетике почиње обилском управо “ХЕ Ђердап” и најавила да ће у будуће најмање једном недељно да обилази ту највећу хидроелектрану у Србији која је врло важан део енергетског биланса земље.

Михајловић је рекла да радови на адаптацији предводнице на ХЕ “Ђердап 1” иду по устаљеној и планираној динамици, а изразила је задовољство што ће сигурно почети и ревитализација предводнице на ХЕ “Ђердап 2”.

“Новац није мали, и за једну и за другу предводницу издваја се 60 милиона евра”, рекла је Михајловић и захвалила ЕУ на донацији половине износа потребних средстава, а прецизирала да је друга половина обезбеђена сарадњом са Европском инвестиционом банком.

Навела је да је за Србију ЕУ један од најважнијих партнера и да је наша спољнотрговинска размена највећа управо са земљама ЕУ.

“Наш пут јесте ка ЕУ”, рекла је Михајловић и навела да се са ЕУ наставља заједнички рад на пројектима, поготово из области транспорта.

Најавила је да ће ЕПС наставити даље да улаже у ревитализаицју својих хидроелектрана и да ће се агрегат 6 свакако ревитализовати или ће почети ревитализација следеће године.

“Морамо да мислимо и на ХЕ ''Ђердап 2'', инвестицију процењену на око 145 милиона евра”, каже Михајловић.

Уз то, напомиње, предстоје и велике промене у енергетском сектору.

“Морамо, не корак по корак, морамо бити мало бржи и окретатити се пре свега одрживом енергетском развоју, зеленој енергији, зеленој агенда. Хидроелектране јесу темељ те зелене агенде. Верујем да ћемо заједно са парнерима у томе и успети”, рекла је Михајловић.

Она је радове на адаптацији бродске преводнице обишла са шефом Делегације ЕУ у Србији Семом Фабрицијем, директорком ЕИБ за Западни Балкан Дубравком Негре, директором ЕПС-а Милорадом Грчићем и председником општине Кладово Сашом Николићем.

Грчић је рекао да пројекат ревитализације бродске преводнице на српској страни иде одличним током, да се радови одвијају у року и да би могли и пре рока да се заврше.

“После пола века морало је ово да се уради. Просечан број пловила годишње кроз преводницу био је око 6.300, модернија технологија, бржи рад који ћемо имати када се посао заврши омогућиће да полако дођемо до 10.000 пловила годишње”, рекао је Грчић.

Све је то, наглашава, важно за привреду, туризам и транспорт.

Фабрици је рекао да за пројекат адаптације бродске преводнице “Ђердап 1” ЕУ даје 11 милиона евра бесповратне помћи, која је здружена са зајмом који даје ЕИБ под повољним условима.

“Ово јесте транспортни пројекат, пројекат повезивања не само између Румуније и Србије, већ је важан за међународни транспорт”, рекао је Фабрици.

Он је рекао да се Економско инвестициони план ЕУ за Западни Балкан вредан девет милијарди евра за наредних седам година фокусира на повезивање и транспорт.

Негре је подсетила је да је пре две године потписан свеобуватни уговор од 100 милиона евра за улагање у побољшање речног транспорта у Србији који је, напомиње, јако битан зато што Дунав протиче чак 588 километара кроз Србију.

Нагласила је важност пројеката за пловност Дунава као паневропског коридора.

Потребна стварна реформа Србијагаса, а не шминка

Траспортгас и Дистрибуција гаса морају бити потпуно одвојени од Србијагаса, и то мора да се заврши до краја године, каже потпредседница Владе и министарка рударства и енергетике Зорана Михајловић.

На питање новинара о реформи јавних предузећа, Михајловић је поручила да је Влада Србрије одлучна да се реформисање јавних предузећа, пре свега у енергетском сектору, мора завршити.

"Оно јесте почело, па је мало застало. Стално тако почнемо па застанемо. Али, вишсе не можемо да почињемо и да застајемо. То се односи и на гасни и на енергетски сектор", рекла је Михајловић након обилска радова на адаптацији бродске преводнице на ХЕ "Ђердап 1".

Напоменула је да реформисање гасног сектора мора брзо да се деси, а то значи одвајање делатности у правом смислу речи, а не "само полуодвајање или шминка одвајања".

"Траспортгас мора бити потпуно одвојен од Србијагаса, Дистрибуција гаса мора бити одвојена од Сбријгаса. Није то само зато што смо се обавезали директивама и нашим чланством у Енергтеској заједници. То је због тога што је то добро за наш гасни сектор", нагласила је Михајловић.

Навела је да ће тако прегледност пословања изгледати потпуно другачије.

Нагласила је да гасни сектор треба да нам доноси профит, као што профит треба да нам доноси и ЕПС.

Михајловић каже да то није лако за ЕПС имајући у виду цену електричне енерије, али да с друге стране има и других ствари које морају да се поправе у ЕПС, на чему ће се, додаје, радити.

"Временски то мора бити доста брзо, што се Србијагаса тиче ја се надам мора бити већ до краја године завршено", закључила је Михајловић.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести