Амбициозне планове бродоградилишта у Апатину зауставила пандемија

За непуних месец дана Бродоградилиште у Апатину обележиће годину дана рада од како је стекло новог власника и после више неуспешних приватизација коначно кренуло да ради.
brodogradiliste apatin
Фото: Дневник (В. Фифа)

Ипак, амбициозне планове за сада је зауставила пандемија ковида-19.

– Пропало нам је већ неколико планираних и уговорених  градњи еколошких путничких бродова на соларни и хибридни погон – каже директор предузећа Младен Манојловић. - Додуше и даље смо у контактима с наручиоцима пловила па ћемо видети како ће се надаље планови развијати. Истовремено, добро би нам дошло да имамо и домаће пословне партнере, којих за сада нема пошто је држава одустала од градње ледоломца за шта смо били веома заинтересовани – наводи директор и додаје да је незахвално говорити о томе како ће се одвијати ситуација на домаћем тржишту бродоградње, али и на страном јер је због КОВИД-19 тешко предвидети и планирати.

По његовим речима у Бродоградилишту ради 70 запослених, од којих је 20 стално запослених радника док их је 50 упослено из  два кооперантска предузећа.

- То је свега десет одсто од правог техничког и кадровског капацитета бродоградилишта – каже Манојловић.


Заваривачима 1.000 евра плата

Бродоградилиште је склопило споразум о сарадњи са Средњом техничком школом у Апатину у коју ће бити уведен систем дуалног образовања ученика за дефицитарна занимања у бродоградилишту, првенствено завариваче и бродомонтере.То показује колико су Краљевчани озбиљи у намарама да Бродоградилиште крене да прави бродове као некад јер је у дугој историји направљено чак 400 бродова.

Истовремено, понудили су заваривачима почетну плату знатно изнад домаћег просека, па уколико су занатлије веште да варе прохром, алуминијум и сличне лаке или легиране метале могу да зараде и изнад 1.000 евра.


Од августа прошле године нови послодавац апатинског Бродоградилишта је “Арсенал Рем” из  Краљева, које је за непуних годину дана уложило 835.000 евра и оспособило бродоградилиште да може да се прихвати и највећих и најсложенијих послова на новоградњи пловних објеката. Уколико се уз ову суму новца урачуна и куповина Бродоградилишта у  износу од 2.150.000 евра, може се рећи да је краљевачко предузеће до сада Бродоградилиште у Апатину коштало три милиона евра.

Апатинско бродоградилиште било је највеће речно бродоградилиште у некадашњој СФРЈ  и друго је по величини у Европи. Оно је и сада највеће у Србији, а уједно и најопремљеније. Основано је пре стотину година и с 800 радника било је највеће предузеће у Апатину и једно од најуспешнијих извозника у нашој земљи.

Апатинско бродоградилиште располаже таквим техничким капацитетима да се у њему могу градити истовремено и речни, али и морски бродови различитих типова и намена - од танкера и балк керијера, преко тегљача, потискивача, баржи, пловних багера и пловила за нафтну и офшор индустрију, дужине до 135 метара и величине до 6.000 тона депласмана. На срећу, током више неуспелих власничких трансфомација, ово предузеће је, иако готово економски уништено, сачувало главне техничке ресуресе – међу којима и синхролифт.

З. Делић

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести